۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

واردات و عرضه خودرو در بورس کالا / خودروهای وارداتی به دست چه کسانی می رسد؟

۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۲
کد خبر: 694178
واردات و عرضه خودرو در بورس کالا / خودروهای وارداتی به دست چه کسانی می رسد؟

قرار است محموله های خودروهای وارداتی در بورس کالا به فروش برسد؛ این وعده تا به امروز ۲۰ دی ماه هنوز عملی نشده است.

اقتصادآنلاین ـ فاطمه جوادی؛ ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ در دولت روحانی بعد از جهش نرخ ارز رخ داد؛ با گذشت ۵ سال از این ممنوعیت، رشد بی سابقه قیمت خودرو در بازار داخلی سبب شد تا مجلس یازدهم طرح واردات خودرو را در قبال صادرات قطعات و لوازم یدکی تصویب و دولت را مکلف به اجرا کند. 

بعد از مجلس، وزیر صمت نیز از تصویب کلیات آیین نامه واردات خودرو در هیات دولت خبر داد و علت این تصمیم را کمبود تولید در مقابل تقاضا دانست. 

پس از چند سال ممنوعیت و چند ماه کش و قوس، بالاخره محموله اول واردات در دی ماه وارد کشور شد. 

نخستین محموله وارداتی به کشور شامل ۲۲ خودرو از کره جنوبی بود.

نحوه فروش خودروهای وارداتی

سخنگوی وزارت صمت تعداد ثبت سفارش برای واردات خودرو را ۴۰ هزار اعلام کرده و از عرضه خودروهای وارداتی در بورس در دی ماه خبر داده است. 

چگونگی قیمت گذاری خودروهای وارداتی

حقوق گمرکی برای همه خودروهای وارداتی که سقف آن تا ۲۰ هزار دلار است، ثابت و ۴ درصد است؛ اما سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی که به سود بازرگانی اختصاص یافته نسبت به قیمت پایه خودرو کم و زیاد می شود. در نهایت قیمتی که در تابلو هنگام عرضه در بورس مشخص می شود به این دو مرحله افزایش قیمت قبل اضافه و قیمت نهایی تعیین می شود. 

پذیرش خودروها در بورس کالا

بورس کالا ۱۹ دی ماه خبر از پذیرش خودروهای وارداتی داد. بر این اساس  ۲۱هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو وارداتی شرکت‌های چانگان و کیا پذیرش شده است.

پیش بینی ها درخصوص آثار عرضه خودروهای وارداتی در بورس 

واردات و عرضه خودرو بعد از ۵ سال آن هم به شکل محدود و در بورس کالا، نگرانی هایی را در خصوص قیمت نهایی و همچنین نوع خریداران فراهم کرده است. 

اما در مجموع بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو از ایده عرضه خودروهای وارداتی در بورس استقبال کرده اند و آن را عاملی برای کاهش تقاضای کاذب و تخلیه حباب قیمت ها می دانند. 

تعداد خودروهای وارداتی

آن طور که قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفته قرار بوده تعداد ثبت سفارش خودروها در تا آخر هفته دوم دی به ۴۰ هزار عدد و تا انتهای سال به رقم ۱۰۰ هزار عدد برسد. 

چه کسانی صاحب خودروهای وارداتی می شوند؟

قیمت بالا، تعداد و نحوه عرضه خودروهای وارداتی باعث مباحث مختلفی از جمله این موضوع شده که این خودروها به دست مردم عادی نخواهد رسید.

واردات خودرو از کدام کشورها انجام شده؟ 

واردات خودروها از کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چین انجام شده و وزارت صمت تاکید کرده که به هیچ وجه خودروهای فرانسوی وارد نخواهد شد؛ علت این موضوع بدعهدی شرکت های فرانسوی بعد از خروج آمریکا از برجام عنوان شده است. 

زمان عرضه خودروهای وارداتی در بورس 

با وجود وعده وزارت صمت برای عرضه خودروهای وارداتی در هفته سوم دی ماه، هنوز این اتفاق رخ نداده است.