۰ نفر

پدر صنعت بتن ایران را می شناسید؟ با یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت صنعت بتن در کشور آشنا شوید

۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۵
کد خبر: 688064
پدر صنعت بتن ایران را می شناسید؟ با یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت صنعت بتن در کشور آشنا شوید

صنعت بتن طی سال‌های اخیر در ایران پیشرفت بسیار زیادی داشته است و در حال حاضر بتن‌های تولیدی در ایران طبق استاندارد کشور آمریکا تولید می‌شوند و بهبود مقاومت بتن باعث شده که در زلزله‌های چند سال اخیر، تلفات مادی و جانی به حداقل برسد.

 اما آیا تا حالا از خودتان پرسیده‌اید که که چطور صنعت بتن ایران متحول شد؟ صنعت بتن ایران از کجا شکل گرفت و توانست به یکی از بهترین‌ها در منطقه خاورمیانه تبدیل شود؟ در جواب این سوال باید گفت که عوامل زیادی در پیشرفت این صنعت تاثیرگذار بودند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شخص پدر صنعت بتن ایران هستند. در ادامه این مطلب با پدر این صنعت در کشور آشنا خواهیم شد.

پدر صنعت بتن ایران را می‌شناسید؟ با یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت صنعت بتن در کشور آشنا شوید

مهندس حسین فروتن‌مهر؛ پدری که صنعت بتن را به اوج رساند

قبل از این که به سراغ معرفی پدر بتن ایران برویم باید بگوییم بتن متریالی پرمصرف با سابقه بسیار طولانی است، در حدی که بتن بعد از آب پرمصرف ترین فرآورده و مصالح ساخت دست بشر است، اما صنعت آن به شکل امروزی قدمت زیادی ندارد، اما یکی از مهم‌ترین صنایع به‌شمار می‌آید؛ چرا که صنعت ساخت‌وساز در کشور پهناوری مانند ایران، بسیار مهم است و بتن هم یکی از اجزای خیلی مهم در این صنعت به‌شمار می‌آید، به همین خاطر پدر بتن ایران را می‌شود یکی از مهم‌ترین افراد در صنعت کشور دانست.

مهندس حسین فروتن مهر که از ایشان به عنوان "پدر صنعت بتن ایران" یاد می شود، در سال ۱۳۲۹ در شهر قزوین متولد شدند. ایشان در حدود ۵۰ سال قبل یکی از اولین کارخانه‌های تولید بتن آماده در کشور را در شهر تهران بنا نهادند.

مهندس فروتن مهر بیش از ۵۰ سال از عمر خود را صرف تحقیق و توسعه در حوزه بتن آماده کردند و موفق شدند علاوه بر تولید بتن‌های خاص که نیاز کشور در بسیاری سازه‌ها و پروژه‌های خاص بود، مقاومت بتن را نیز به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

کمی با زندگی مهندس حسین فروتن مهر آشنا شوید

پدر صنعت بتن ایران را می‌شناسید؟ با یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت صنعت بتن در کشور آشنا شوید

مهندس حسین فروتن مهر فعالیت خود را در حوزه ساختمان از یک شرکت خاک شناسی شروع کردند و به مدت ۴ سال حضور در این شرکت، به موضوعات و آزمایشات مرتبط با حوزه خاک تسلط پیدا کردند، شرکتی که زمینه ساز ورود ایشان به حوزه بتن آماده شد. ایشان فعالیت در حوزه بتن آماده را در ابتدا با تعدادی خودروی ماگ قدیمی آغاز کردند و در نهایت در سال ۱۳۵۴ کارخانه "فهاب بتن" را تاسیس کردند.

از بدو تاسیس فهاب بتن، مهندس فروتن مهر به دنبال افزایش مقاومت بتن آماده بودند، به همین دلیل از همان ابتدا و در زمانی که به کیفیت و آزمایشگاه توجه چندانی نمی شد، شروع به توسعه آزمایشگاه پیشرفته و واحدهای تحقیق و توسعه کرده و سال‌ها روی افزایش مقاومت بتن آماده و تولید بتن های خیلی خاص مانند بتن خودتراکم و بتن سبک سازه ای کار کردند. ایشان در نهایت موفق شدند بتن خودتراکم و بتن سبک سازه‌ای با قابلیت پمپ شدن را برای اولین بار داخل ایران تولید کنند.

مهم‌ترین کارهای پدر بتن ایران؛ از افزایش مقاومت تا تولید بتن خود تراکم

مهندس فروتن مهر اقدامات زیادی برای پیشرفت صنعت بتن در ایران انجام دادند که از بین آن‌ها می‌شود به بهبود مقاومت بتن تولیدی در ایران از زمان حضور ایشون در این صنعت تا به امروز اشاره کرد. روزی که مهندس فروتن وارد صنعت بتن شدند، بتن‌های تولید شده در ایران با حداکثر مقاومت 200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تولید می‌شدند اما الان مقاومت بتن‌هایی که در ایران تولید می‌شود به 800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع رسیده است که نشان‌دهنده زحمات بیش از اندازه پدر صنعت بتن ایران می‌باشد.

پدر صنعت بتن ایران را می‌شناسید؟ با یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت صنعت بتن در کشور آشنا شوید

از جمله اقدامات دیگر مهندس فروتن مهر می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاسیس انجمن صنفی بتن ایران
  • تولید بتن خود تراکم در کارخانه فهاب بتن زیر نیز مهندس فروتن مهر
  • تولید بتن سبک سازه‌ای با قابلیت پمپ شدن برای اولین بار در ایران
  • ایجاد تغییرات در دانه بندی‌های بتن و افزایش مقاومت بتن
  • تالیف و ترجمه چندین کتاب بسیار مهم در حوزه بتن آماده

پدر صنعت بتن ایران را می‌شناسید؟ با یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت صنعت بتن در کشور آشنا شوید

تولید بتن با مقاومت بیش از ۱۰۰۰ سال

مهندس حسین فروتن مهر به‌عنوان پدر صنعت بتن ایران، طی حدود 50 سال زندگی کاری خود توانستند مقاومت بتن‌های تولیدی در ایران را بیش از 4 برابر افزایش دهند. همچنین ایشان موفق شدند بتن‌هایی با طول عمر بیش از ۱۰۰۰ سال تولید کنند. بتن‌های خودتراکم برای اولین بار توسط ایشان در ایران به مرحله تولید رسید و در پروژه های خاص که نیاز به بتن با مقاوت بالا بود، مورد استفاده قرار گرفت، بتن‌هایی که عمر بیش از ۱۰۰۰ سال دارند.