۰ نفر

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین نشان داد؛

اختلاف باورنکردنی قیمت خرید مرغ از مرغدار با قیمت مصرف کننده

۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۶
کد خبر: 648430
اختلاف باورنکردنی قیمت خرید مرغ از مرغدار با قیمت مصرف کننده

مرغ در حال ثبت رکورد جدید قیمتی است. گزارش میدانی نشان می دهد، قیمت این کالای اساسی در هر کیلوگرم تا ۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که به گفته تولیدکنندگان؛ قیمت خرید مرغ از مرغداران درب مرغداری از ۳۵ تا ۴۲ هزار تومان است.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ بررسی‌های میدانی نشان می دهد، قیمت مرغ روند صعودی به خود گرفته و در حال ثبت رکورد جدیدی است، رکوردی که قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را نیز پشت سر گذاشته است.

پس از اجرای طرح اصلاح یارانه ها، ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ با وزن ۱.۹ کیلوگرمی را ۷۶ هزار تومان تصویب کرد.

 اما، تا مدتی این دو کالا در بازار کمتر از قیمت های مصوب به فروش می رسید. دلیل فروش مرغ و تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب برای مدتی این بود که، مرغداران هنوز نهاده های دامی را مصرف می کردند که با ارز ترجیحی تامین شده بود. 

ثبت رکورد جدید قیمت مرغ و پشت سر گذاشتن قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در حالی است که، به گفته مرغداران، قیمت خرید مرغ از آن‌ها درب مرغداری بسیار پایین تر از نرخ مصوب است و با توجه به هزینه تمام شده تولید، مدت‌هاست در زیان هستند.

محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران درب مرغداری در سراسر کشور را ۳۵ هزار تومان تا ۴۲ هزار تومان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: قیمت خرید حداکثر ۴۲ هزار تومان از مرغداران در حالی است که، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ ۵۷ هزار تومان تا ۵۸ هزار تومان است.

به گفته یوسفی؛ به عبارت دیگر مرغداران در هر کیلوگرم مرغ دست کم ۱۶ هزار تومان تا ۲۲هزار تومان زیان می‌دهند. وی دلیل زیان را عدم برنامه ریزی و مدیریت صیح تولید از سوی مسئولان دانست.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور همچنین با انتقاد از عملکرد سامانه بازارگاه وزارت جهادکشاورزی (سامانه توزیع نهاده‌های خوارک دام دولتی) آن را سامانه ای برای جولان متخلفان توصیف کرد.

یوسفی یادآور شد: بیش از ۲.۵ ماه است که عرضه کنندگان در این سامانه هزاران میلیارد تومان پول از مرغداران و دامداران دریافت کرده‌اند، اما نهاده‌ای به آن ها تحویل داده نشده است.

وی اظهار کرد: مسئول در رسانه ها اعلام می کنند تا یک‌ماه دیگر مشکل حل می شود اما، برای مرغداران و دامدارانی که در حال زیان هستند و دیگر نقدینگی برای خرید نهاده های خوراک دام برای آن‌ها باقی نمانده است، این وعده قابل پذیرش نیست.

یوسفی یادآور شد: مرغ موجود زنده است و نمی‌توان آن را گرسنه نگاه داشت تا وعده مسئولان برای تحویل نهاده های خوراک دامی محقق شود.

گفتنی است؛ یکی از شرکت های زیر مجموع سازمان مرکزی تعاون روستایی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، مقادیر قابل توجهی از نقدینگی مرغداران را برای تامین نهاده های دامی مورد نیازشان از بازارهای جهانی جمع کرده و علی رغم پیگیری های فراوان آن‌ها، همچنان در ارائه نهاده وقفه ایجاد شد. جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در آخرین واکنش خود به این تخلف، تصمیم گرفت تا مدیرعامل سازمان تعاون روستایی را که گویا شریک این شرکت در تامین نهاده های مذکور بوده را برکنار کند. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی بیش از این نیز متهم به تخلف در خرید و عرضه میوه‌های تنظیم بازاری شب عید بود.