۰ نفر

بازار خرما داغ شد؛

قیمت انواع خرما در آستانه آغاز ماه رمضان

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۱۸
کد خبر: 624669
قیمت انواع خرما در آستانه آغاز ماه رمضان

تعدادی از مراجع تقلید فردا را اولین روز ماه رمضان اعلام کرده اند. یکی از پر مصرف ترین اقلام خوراکی در این ایام خرما است. در حال حاضر انواع ارقام خرما از هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان تا ۸۵ هزار تومان در میادین میوه تره بار عرضه می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، ماه رمضان در برخی از کشورهای همسایه از امروز  آغاز شده است. دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از مراجع تقلید فردا را روز اول ماه رمضان در کشور اعلام کرده اند. 

با آغاز ماه رمضان مصرف برخی اقلام خوراکی خاص افزایش می یابد، یکی از این اقلام خرما است. مصرف خرما در ماه رمضان در دین اسلام و روایت منتسب به پیامبر و امامان توصیه شده است. در روایات بسیاری نقل شده است که امامان و پیامبر اکرم (ص) روزه خود را با خرما افطار می کردند و به افطار روزه با خرمای حلال بسیار تاکید داشتند. در این باره احادیث بسیاری موجود است که معروف ترین آنها حدیث معروف حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) است که اهمیت افطار با رطب را مطرح کرده اند .

کارشناسان تغذیه نیز بر مصرف خرما در ماه رمضان تاکید دارند و توصیه می کنند روزه داران در بدو افطار بهتر است یک لیوان آب جوش همراه یک خرما بخورند، خرما سبب کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می کند. خرما با فعال کردن آنزیم های معده که در طول روز کاهش یافته بوند معده را آماده دریافت مواد غذایی می کند. همچنین خرما می تواند تامین کننده انرژی، تنظیم کننده قند خون، افزایش ایمنی بدن، تنظیم قند خون و … روز دارن در طول ماه رمضان باشد.

همانگونه که مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران به اقتصاد آنلاین گفت: در ایران نیز با آغاز ماه رمضان مصرف خرما رشد چشمگیری پیدا می کند و ۴۰ تا ۴۵ درصد مصرف سالانه خرما در کشور تنها در ماه رمضان است. 

البته او این موضوع را نیز عنوان کرده است که مردم امسال باید خرما را ۲۰ تا ۲۵ درصد گران تر از ماه رمضان سال گذشته خریداری کنند. 

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین نشان می دهد، در حال حاضر هر کیلوگرم خرما در میادین میوه و تره بار بر اساس رقم و کیفیت آن، از ۱۴ هزار تومان تا ۸۵ هزار تومان به فروش می رسد. 

بر همین اساس، قیمت متوسط هر بسته خرمای مضافتی بم ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرمی، ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم آلویی درجه یک ۴۱ هزار تومان و درجه دو ۳۸ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم بیزو درجه یک ۳۵ هزار تومان و درجه دو ۳۲ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم پیارم ۷۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم خاصویی نیمه خشک درجه یک ۳۶ هزار تومان و درجه دو ۳۲ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم مرداسنگ درجه یک ۳۲ هزار تومان ‌‌درجه دو ۲۹ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم دشتستان درجه یک ۲۵ هزار تومان و درجه دو ۲۲ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم کبکاب درجه یک ۲۵ هزار تومان و درجه دو ۲۲ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم ربی ممتاز درجه یک ۴۰ هزار تومان و درجه دو ۳۶ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم زرد طلایی درجه یک ۳۲ هزار تومان و ۲۸ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم زاهدی درجه یک ۳۰ هزار تومان و ۲۷ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم خارک خوشه ای درجه یک ۱۵ هزار تومان و ۱۳ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای رقم کلوته درجه یک ۲۶ هزار تومان و درجه دو ۲۲ هزار تومان و هر کیلوگرم خرمای رقم استعمران درجه یک ۱۶ هزار تومان و درجه دو ۱۴ هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

گفتنی است، قیمت ارقام خرما در خرده فروشی های سطح شهر تا ۳۵ درصد گران از قیمت های عنوان شده است.