۰ نفر

وزارت صمت؛

روغن بیش از نیاز بازار تولید شده است

۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲
کد خبر: 538663
روغن بیش از نیاز بازار تولید شده است

مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و فرآوردهای دامی سازمان حمایت گفت: بازار روغن نباتی طی سالیان اخیر با راهبردهای نظارتی و بازرسی تبیین شده و بخشنامه های صادره توسط سازمان حمایت تحت نظارت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ پیرو درج گزارشی با عنوان «صف های خرید روغن حاصل ناکارآمدی مسئولان، شکست دولت روحانی در تنظیم بازار»  وزارت صنعت معدن و تجارت توضیحاتی ارائه کرد.

در این باره مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیان داشت: بازار روغن نباتی طی سالیان اخیر با راهبردهای نظارتی و بازرسی تبیین شده و بخشنامه های صادره توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به طور مستمر تحت نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها بوده و ماهانه نسبت به دریافت گزارش های بازرسی از سطح واحدهای تولیدی و توزیعی اقدام می‌شود.

شایان ذکر است که علاوه بر تأثیر افت تولید روغن ساخته شده نباتی خوراکی به دلیل تحریم‌های اقتصادی و مشکلات تبعی بابت تأمین و ترخیص محموله‌های روغن خام وارداتی در بروز التهاب و نابسامانی در بازار، همچنین ارتکاب تخلفاتی با هدف سوءاستفاده از جو روانی بازار برای کسب منفعت من غیرحق با استفاده از روش‌هایی نظیر مدیریت توزیع نیز قابل پیش بینی است.

در صورت مشاهده و احراز هر گونه تخلف برخورد قانونی بهنگام و مؤثر در دستور کار این سازمان، سازمان‌های صمت و سایر دستگاه‌های نظارتی بوده و همچنان برای احقاق حقوق مصرف کنندگان اهتمام لازم به عمل خواهد آمد.

همچنین حسب گزارش های منتشر شده میزان تولید روغن در حال حاضر بیش از نیاز بازار بوده و هیچ کمبودی در بازار در خصوص این کالا وجود ندارد.

در خصوص برنج برخلاف گزارش مطرح شده، قیمت ارقام برنج داخلی با توجه به افزایش هزینه های مرتبط با تولید در خرداد ماه نسبت به میانگین سه ماهه قبل حدود 3% افزایش داشته و ارقام وارداتی نیز علی رغم تغییرات سیاست های ارزی و تخصیص ارز نیمائی برای واردات از ابتدای سال 1399 حتی کاهشی نیز بوده است.