۰ نفر

نایب رییس شورای ملی زعفران مطرح کرد؛

بازار زعفران در رکود

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۱۶
کد خبر: 513197
بازار زعفران در رکود

نایب رییس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که رشد صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۰ درصد برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، غلامرضا میری نایب رییس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بازار داخلی زعفران در رکود به سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و گستره بیکاری اغلب صنوف همچون تالار‌های پذیرایی و رستوران به دنبال ویروس کرونا، مصرف زعفران کاهش یافته است.

او افزود: همه ساله بخشی از زعفران تولیدی در شب عید در شیرینی پزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت که امسال تقاضای چندانی برای خرید از سوی این صنف وجود نداشت، همچنین همه ساله ۲۵ میلیون نفر زوار به مشهد می‌آمدند که امسال به شدت میزان زوار کاهش یافته است که در نهایت تمامی این عوامل بر میزان تقاضای بازار داخل اثر می‌گذارد.

میری از مشکلات متعدد واحد‌های تولیدی خبر داد و گفت: گرچه آمار دقیقی از میزان مصرف کل زعفران در کشور نداریم، اما برآورد می‌شود که ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته باشد و همین امر موجب شده تا واحد‌های تولیدی و بسته بندی با مشکلات اقتصادی متعددی روبه‌رو شوند که امیدواریم ویروس کرونا هر چه سریع‌تر از بین برود تا بازار به شرایط عادی بازگردد.

نایب رییس شورای ملی زعفران از رشد ۳۵ درصدی صادرات طلای سرخ خبر داد و گفت: بنابر آمار تا پایان آذر، صادرات زعفران ۳۵ درصد رشد داشته که امیدواریم‌ تا پایان سال به ۴۰ درصد برسد. چنانچه محدودیت‌های صادرات نبود، رشد صادرات به ۱۰۰ درصد افزایش می‌یافت که با این وجود قیمت زعفران به نرخ واقعی خود می‌رسید.

او در پایان با بیان اینکه قیمت زعفران در ۲ سال اخیر تغییری نداشته است، تصریح کرد: علی رغم افزایش چندبرابری قیمت محصولات کشاورزی، نرخ زعفران طی ۲ سال اخیر تغییری نداشته که این امر منجر به نارضایتی تولیدکنندگان شده که امیدواریم موانع صادرات هر چه سریع‌تر برطرف شود تا کشاورزان با انگیزه بیشتری به تولید ادامه دهند.