۰ نفر

رییس انجمن ملی خرما در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

خرما در مبدا هیچ افزایش قیمتى نخواهد داشت/ تولید ۱‌.۲میلیون تن خرما در سال۹۸

۲۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبر: 432047
خرما در مبدا هیچ افزایش قیمتى نخواهد داشت/ تولید ۱‌.۲میلیون تن خرما در سال۹۸

رییس انجمن ملى خرما از تامین کافى موجودى انبارهاى خرما خبر داد و گفت: در ماه رمضان، خرماى مبدا هیچ افزایش قیمتى نخواهد داشت.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ محسن رشیدفرخى در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت بازار خرمای سال گذشته توضیح داد: سال٩٨ تولید خرما در وضعیت خوبى بود و توانستیم به تولید یک میلیون و ۲۰۰هزارتن خرما برسیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: این میزان، میانگین تولید هرساله کشور بوده که هم براى تامین بازار داخل و هم صادرات کافى است؛ بر این اساس اگر ٣٠درصد تولید سالانه خرما صرف صادرات شود و ٧٠درصد آن بازار داخل را تامین کند براى ما رضایت‌بخش خواهد بود.

وى در ادامه به شرایط نامناسب صادرات خرما اشاره کرد و گفت: صادرات خرما در سال گذشته متاثر از سال٩٧ شرایط خوبى نداشت چراکه در سال٩٧ و همزمان با قرار گرفتن در پیک صادرات، با ممنوعیت صادرات مواجه شدیم و همین موضوع باعث از دست رفتن بازارهاى صادراتى و پیشى گرفتن رقبایى از جمله عربستان از کشور ما شد.

رشیدفرخى اضافه کرد: بر این اساس با توجه به تولید کافى و کسرى صادرات خرما در سال٩٨، در تامین نیاز بازار امسال و ماه رمضان مشکلى نداریم و کالا به میزان کافى در انبارها موجود است.

رییس انجمن ملی خرما درباره قیمت خرما در ماه رمضان هم اظهار کرد: امسال هیچ افزایش قیمتى براى خرما در مبدا نخواهیم داشت؛ ضمن اینکه تعیین قیمت مقصد این کالا به عهده ستاد تنظیم بازار است که باید با اتخاذ تدابیر لازم بین بازار مبدا و مقصد تعادل برقرار کند.

این مقام مسئول در پایان قیمت هر کیلو خرمای مضافتی درجه یک در مبدا را ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان و کبکاب را ۱۲هزار تومان اعلام کرد؛ به گفته رشیدفرخى این دو نوع خرما پرمصرف‌ترین خرما در داخل کشور است.