۰ نفر

چند و چون راه اندازی سفره خانه سنتی

۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
کد خبر: 487287
چند و چون راه اندازی سفره خانه سنتی

موضوع غذا و تامین خوراک به عنوان یکی از نیازهای بنیادین انسان از ابتدای تاریخ، یکی از دغدغه های اصلی انسان بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان،  هر گروه و قبیله ای در دورانی که راه های ارتباطی برای انتقال مواد اولیه طبخ غذا وجود نداشت از آن چه در طبیعت و محیط اطراف خودشان در دسترس داشتند، برای پخت و پز غذا و رفع گرسنگی استفاده می کردند. ویژگی های طبیعی و آداب و رسوم مردم هر منطقه، عواملی بود که بر تنوع غذایی گروه های مختلف تاثیر می گذاشت و موجب می شد تا هر منطقه تعدادی غذای مخصوص خود را به عنوان شناسنامه غذایی خود به طبخ برسانند. طی تاریخ و در جریان پیشرفت های بشر در زمینه‌های ارتباطی و کم شدن فواصل فرهنگی میان اقوام و گروه های مختلف، موضوع غذا نیز به عنوان پدیده ای فرهنگی تحت تاثیر قرار گرفت و نقش فرهنگ و موقعیت جغرافیایی را در آن کم رنگ تر کرد.

به تدریج و در پاسخ به تغییراتی که در زمینه غذا در ایران رخ داد ،سفره خانه هایی ایجاد شد تا با ارائه  غذاهای سنتی ،طعم خوش غذای پیشینیان را به نسل های امروزی بچشاند. با ما در راهنمای گام به گام راه اندازی این کسب و کار خوشمزه و دوست داشتنی همراه باشید.

به فکر تامین تجهیزات باشید

قبل از این که بخواهید وارد این حیطه شوید لازم است با هزینه ها و ملزوماتی که باید در این کسب و کار به تامین آن ها بپردازید آشنا شوید. هزینه تجهیزات اعم از یخچال و فریزر، پاتیل برنج خیس کن، پاتیل سرخ کن، اجاق چهارشعله فردار، دستگاه کباب زن، دیگ پخت برنج، گرم خانه صنعتی و...، هزینه سنتی سازی فضا اعم از لباس سنتی پرسنل، تابلو  و دکور های سنتی ، هزینه های مواد اولیه پخت غذا و البته هزینه خرید، رهن یا اجاره مکان که بیشتر هزینه های شما را شکل خواهد داد. اگر از این هزینه ها آگاه نباشید و قبل از ورود، فکری برای تامین آن ها نکرده و برنامه مالی خود را تدوین نکرده باشید نتیجه ای جز شکست رقم نخواهید زد.تامین مکان مناسب برای کار، قدم بعدی شماست.

کدام مکان برای سفره خانه سنتی مناسب است؟

پیشنهاد ما این است که مکان خود را در نزدیکی یکی از آثار باستانی منطقه تان در نظر بگیرید زیرا گردشگران و مردمی که به این اماکن علاقه‌مندند از مشتریان اصلی شما هستند. دیگر این که برای جلب مشتریان باید در مکانی فعالیت کنید که در دید مردم باشد.علاوه بر آن باید به حداقل های قانونی زیربنای مکان توجه کنید.

حداقل متراژ مناسب برای این کار 300 متر است که باید به آشپزخانه، سالن پذیرایی، انبار و دفتر مدیریت رستوران اختصاص یابد. قدم بعدی که ارتباط نزدیکی با موضوع مکان دارد، پرداختن به دکور مناسب سفره خانه است.  از تزیین سردر ورودی تا داخل مجموعه باید به گونه ای طراحی شود که مشتریان را با ماهیت کاری تان آشنا کند. اخذ مجوز های لازم اعم از پروانه کسب و مجوزهای بهداشتی نیز از مواردی است که باید در این میان انجام دهید.

حالا منوی خود را بچینید!

گام بعدی تهیه منویی جذاب و جامع است. برای این کار باید تا می توانید از غذاهای فرهنگ‌های مختلف استفاده کنید تا دامنه مشتریان خود را بیشتر کنید.  هر چه منو جذاب تر باشد و در آن به پیشنهاد های روزانه و تخفیف های ویژه پرداخته شود بهتر است. علاوه بر آن توجه به قیمت گذاری منصفانه در کنار حفظ کیفیت می تواند به مراجعه مجدد مشتریان تان کمک کند. استخدام نیروهای باتجربه و توانمند یکی از اصول مهم کاری است.

نیروی متخصص در آشپزخانه کیفیت بالای غذا را رقم می زند. حسابدار توانمند به مدیریت دقیق مالی شما کمک می کند و نیروی خدماتی با برقراری ارتباط مثبت با مشتریان ،میزان رضایت آن ها را از حضور در مجموعه شما بالاتر می برد و مسئول خرید در کنار صرفه جویی در هزینه ها و تامین مواد اولیه درجه یک، ضامن حفظ کیفیت کار شما در طول زمان خواهد بود.

تبلیغات اثرگذار را فراموش نکنید

گام بعدی که یکی از اصول اصلی موفقیت شماست پرداختن به امور تبلیغات است.

فعالیت در شبکه های اجتماعی به همراه کمک گرفتن از متخصصان رسانه ای برای حضور موثر در رسانه هایی که بازخورد بالای تبلیغاتی را با کمترین هزینه به شما خواهند داد از اقدامات نتیجه بخشی است که می تواند زمینه موفقیت شما را فراهم کند.

 اگر کیفیت بالایی را رقم بزنید امکان تبلیغات دهان به دهان را برای خود فراهم می کنید اما اگر تنها به همین شیوه اکتفا کنید بی شک شمار زیادی از افرادی را که می توانند مشتری تان باشند از دست خواهید داد.

هزینه هایی را که با هوشمندی در راه تبلیغات صرف می کنید به عنوان نوعی سرمایه گذاری در نظر بگیرید زیرا در گذر زمان با جلب مشتریان بیشتر ، بیشتر این هزینه ها به جیب شما بازخواهد گشت.