۰ نفر

رصد جامع مراکز نگهداری از طریق سامانه جامع انبارها

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۳۴
کد خبر: 436715
رصد جامع مراکز نگهداری از طریق سامانه جامع انبارها

یک مقام مسئول گفت: سیاست کنترل بازار، بر روی مبادی نگهداری کالاها از جمله انبارها و سیستم‌های نگهداری سردخانه‌ای تمرکز کرده و در این حوزه نیز به لحاظ کشف تخلفات و کنترل انبارها، موفق بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حسین مدرس خیابانی در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار با تشریح آخرین وضعیت تنظیم بازار اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم در ایام ماه مبارک رمضان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تداوم اجرای سیاست‌های مرتبط با تنظیم بازار کالاهای اساسی، کالارسانی به موقع و فراوانی کالا در مقاطع حساس و حائز اهمیت سال همچون ایام شب عید و ماه مبارک رمضان، تلاش کرده تا علاوه بر تامین و تنظیم به موقع بازار کالاهای اساسی، نظارت بر سطح بازار را به منظور مقابله با تخلفات و گرانفروشی به نحو گسترده‌ای صورت دهد و در کنار نظارت بر بازار از طریق ابزارهای مرتبط با نیروی انسانی و بازرسان اصناف، سازمان‌های صمت استانها، تعزیرات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، انبارهای حاوی کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم را در قالب سامانه جامع انبارها تحت نظر داشته باشد.

قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه شاخص تنظیم بازار ماه مبارک رمضان، کالاهای پرمصرفی از جمله خرما است، افزود: بر این اساس تلاش شده تا علاوه بر تامین و توزیع به موقع و مکفی کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر، روغن، گوشت قرمز و مرغ، بازار اقلامی همچون خرما را نیز که یکی از کالاهای اساسی مورد مصرف مردم در ماه مبارک رمضان است، به دقت رصد کرده و کالارسانی نماید.

وی تصریح کرد: در رابطه با تامین خرما، تمامی استان‌های کشور پای کار آمده و تلاش کردند تا این کالای مهم را به موقع به دست مردم برسانند؛ ضمن اینکه به موازات، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز، انبارها را کاملاً تحت کنترل خود قرار داده و نظارت ویژه بر روی این کالا در بازار را در دستور کار خود قرار داده است؛ اما در کنار این مجموعه سیاست‌ها برای تامین و توزیع به موقع کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیش‌آگهی به فعالان اقتصادی از ماهها قبل، بر روی صادرات خرما به منظور اولویت‌دهی به تامین نیازهای داخلی در این ماه، عوارض صادراتی وضع نکرده است تا بتوان با مجموعه کاملی از ابزارها، نیاز مردم را در ایام ماه مبارک رمضان تامین نمایند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه اقلامی همچون شکر نیز به وفور و بدون افزایش قیمت، به صورت گسترده در سطح بازار توزیع شد، افزود: ذخایر استراتژیک شکر در شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز توانست به کمک اجرای موثر سیاست‌های تنظیم بازار آمده و مشکلی در تامین و عرضه این محصول در بازار رخ ندهد.

وی، کنترل قیمت و نظارت بر بازار را امری بسیار حائز اهمیت در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: هرگونه افزایش قیمت در آن دسته از کالاهایی که به صورت مستقیم در سفره خانوار قرار داشته و با معیشت مردم سر و کار دارد، بر خلاف قانون و مستوجب برخوردهای تعزیراتی خواهد بود.

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخشی از برنج وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز در انبارها موجود است، گفت: ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی برای توزیع این کالای مهم در سطح بازار بوده تا بتواند سهمی در تامین نیازهای مردم روزه‌دار داشته باشد؛ البته برنج توزیع شده در قالب بخشی از سبدهای حمایتی و کمک‌های جهادی نیز از محل ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین شده است.

وی با اشاره به تمرکز سیاست‌های نظارتی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت بر روی انبارها و سیستم‌های نگهداری کالا خاطرنشان کرد: سیاست کنترل بازار، در حال حاضر بر روی مبادی نگهداری کالاها از جمله انبارها و سیستم‌های نگهداری سردخانه‌ای تمرکز کرده و در این حوزه نیز به لحاظ کشف تخلفات و کنترل انبارها، توفیقات خوبی حاصل شده است.

مدرس خیابانی با تاکید دوباره بر اینکه قیمت کالاها در ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان اجازه افزایش نخواهند گرفت، گفت: در ماه مبارک رمضان، به هیچ وجه نباید افزایش قیمت در کالاهای مورد نیاز سفره مردم وجود داشته باشد.

قائم مقام وزیر صمت در خصوص تأمین گوشت قرمز نیز تصریح کرد: سیاست ستاد تنظیم بازار، انجام ذخیره سازی گوشت قرمز از محل تولید داخل با مهیا بودن شرایط قیمتی و با هماهنگی انجمن‌های مرتبط تخصصی این حوزه است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از تولید خودروی کشور مربوط به خودروهای پرتیراژ است، تصریح کرد: افزایش تیراژ، ارتقای کیفیت، پشتیبانی از قطعه سازان، کاهش میزان تعهدات فروش و ارتقای سطح خدمات از جمله تکالیفی است که به عهده خودروسازان قرار داده شده و در کنار تغییر قیمت مورد توجه است.