۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

اثرگذاری اخبار نادرست بر امنیت غذایی و تفکر مصرف کننده/ محال است شیر خام بدون هیچ آزمایش و سنجشی به دست مصرف کننده برسد

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶
کد خبر: 411611
اثرگذاری اخبار نادرست بر امنیت غذایی و تفکر مصرف کننده/ محال است شیر خام بدون هیچ آزمایش و سنجشی به دست مصرف کننده برسد

اخبار نادرست اثرگذاری زیادی بر امنیت غذایی و تفکر مصرف کننده دارد و بایستی این شنیده ها بررسی و آنالیز شوند زیرا افراد به میزان کمتری، اطلاعات کارشناسی درخصوص صنایع مختلف دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین،‌هایده علیمردانی، عضو هیئت مدیره و مشاور حقوقی شرکت فرآورده‌های لبنی دامداران در گفتگو با سارا محسنی خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بنده فکر میکنم در موضوعی که در خصوص افلاتوکسین رخ داده است، در درجه اول بایستی از صدا و سیما و رسانه‌ها شاکی بود زیرا مدیران ارشد این رسانه باید قانون و ضابطه ای را در خصوص این امر که صلاحیت ابلاغ هر مطلب و خبری را ندارند، درنظر بگیرند.

وی افزود: اولین رسالت این سازمان، تایید درستی خبر است اما این امر در سال‌های اخیر، رعایت نشده است و صنعت لبنیات همیشه در معرض این خبرهای نادرست بوده است، مانند موضوع پالم در گذشته و در حال حاضر موضوع افلاتوکسین.

علیمردانی اضافه کرد: مشکل بزرگ این است که مصرف سرانه لبنیات در ایران، یک پنجم مصرف اروپا است. درحال حاضر مصرف ما کم است و عقب هستیم و مشکلات جدیدی با انتشار این اخبار برای اقشار مختلف به خصوص میانسالان به دلیل پوکی استخوان و عدم استفاده از لبنیات که شالوده اساسی مواد غذایی است، پیش خواهد آمد.

عضو هیئت مدیره شرکت فرآورده‌های لبنی دامدارن گفت: مسئولان صدا و سیما و مسئولان ذی ربط برای حل این موضوع و حتی رسیدن مصرف ما به میزان یک دوم، اقدامی انجام نداده اند. در صنعت لبنیات توانایی و پتانسیل زیادی وجود دارد اما مصرف درحال کم شدن بوده و این امر زنگ خطری است.

وی اظهار داشت: درخصوص موضوع افلاتوکسین اگر بخواهیم به صورت تخصصی صحبت کنیم، با صدا و سیما و انجمن صنایع لبنی، مکاتباتی صورت گرفته و بیانیه نیز در این خصوص داده شده است. درصدد شکایت و طرح موضوع به صورت حقوقی هستیم و قطعا این امر از سوی انجمن و شرکت‌های تولیدکننده صنایع لبنی انجام خواهد شد. زیرا این اتفاقات برای چندمین بار است که رخ می‌دهد و صدا و سیما بایستی بداند، حق تضییع حقوق مصرف کننده، تولیدکننده و سایر اقشار را ندارد.

علیمردانی تصریح کرد: افلاتوکسین نوعی سم است و این احتمال وجود دارد که در خوراک دام که موجود زنده از آن تغذیه می‌کند، هرگونه آلودگی دیده شود. در شیر خام نیز امکان وجود سموم بوده و فرض محال نیست اما این امر که شیر خام بدون هیچ آزمایش و سنجشی به دست مصرف کننده برسد، غیرممکن است.

عضو هیئت مدیره شرکت فرآورده‌های لبنی دامداران افزود: یکی از آزمایش‌های شیمیایی که بر روی شیر خام صورت می‌گیرد، افلاتوکسین ام یک است و زمانی که شیر خام وارد کارخانه می‌شود، قبل از قرار گرفتن در پروسه تولید، آزمایش‌های شیمیایی، میکروبی و طعم بر روی آن انجام می‌شود.

علیمردانی اظهار داشت: قطعا مقدار زیادی از محصولات با عدم خرید مواجه خواهند شد و این امر ادامه می‌یابد زیرا نگرانی مصرف کنندگان پس از اعلام این خبر طبیعی است و امینت غذایی برهم خورده است.