۰ نفر

چرا برای پرسپولیس خریدن مدافع اهمیت دارد؟

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۱۶
کد خبر: 552649
چرا برای پرسپولیس خریدن مدافع اهمیت دارد؟

پرسپولیس در شرایطی نقل و انتقالات لیگ برتر را شروع کرد که در اولین گام سراغ خرید یک مدافع میانی رفته و علیرضا ابراهیمی، مدافع فصل گذشته گل‌گهر سیرجان را خریده است. شاید اگر روال مثل گذشته بود (قبل از پنج فصل اخیر) پرسپولیس همچنان باید تمرکزش را روی خرید بازیکن در فازغ جومی می‌گذاشت تا مثا بخت بیشتری برای گشودن دروازه رقبا داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با‌این‌حال سیاست خرید بازیکن در سال‌های اخیر در این باشگاه عوض شده و سرخ‌های تهرانی بیش از هر پست دیگری به خریدن مدافع، آن‌هم از نوع میانی‌اش، توجه نشان داده‌اند. البته مرور اتفاقات رخ‌داده در پنج فصل اخیر و به‌ویژه قهرمانی‌های متعدد این باشگاه، نشان می‌دهد اتخاد این سیاست تصمیم درستی بوده است؛ در چهار فصل از پنج فصل اخیری که پرسپولیس جام قهرمانی را به دست آورده این تیم برترین خط دفاعی را از آنِ خود کرده! پس واضح است که برای سرخ‌های تهرانی بیش از هر پست دیگری، مدافعان میانی اهمیت پیدا کرده است.

حضور بازیکن باتجربه‌ای مثل سیدجلال حسینی در قلب خط دفاعی این تیم باعث شده بود تا این تیم همواره به فکر یافتن یک مکمل برای او باشد. ابتدا این شجاع خلیل‌زاده بود که جذب پرسپولیس شد و خیلی سریع در کنار سیدجلال حسینی جایش را پیدا کرد. بالارفتن سن‌و‌سال سیدجلال، پرسپولیس را به فکر فرو برد تا خیلی زود به فکر یک گزینه دیگر هم باشد. این‌طور شد که پای محمد‌حسین کنعانی‌زادگان هم به میان آمد.

با حضور کنعانی‌زادگان، اگرچه فرصت کمی به این بازیکن می‌رسید ولی زمان برای سازگاری وجود داشت و بلافاصله بعد از خروج شجاع خلیل‌زاده از پرسپولیس، کنعانی‌زادگان به‌خوبی جای او را در ترکیب اصلی پرسپولیس پر کرد. چرخه خرید بازیکنان میانی در پرسپولیس به‌هم نخورد و فرشاد فرجی یکی ‌دیگر از مدافعانی بود که به پرسپولیس پیوست تا در صورت لزوم به این باشگاه کمک کند. فرشاد توانایی‌هایش را در روزهای پایانی لیگ برتر در فصل گذشته نشان داد و کیفیت بازی‌اش را به رخ کشید. حالا پرسپولیسی‌ها می‌دانند حتی با رفتن کنعانی‌زادگان هم زیاد نباید نگران خط دفاعی تیمشان باشند.

با توجه به چنین سیاستی است که علیرضا ابراهیمی، مدافع میانی فصل گذشته گل‌گهر، تبدیل به اولین خرید پرسپولیس می‌شود. یحیی به‌خوبی فرمول موفقیت در تیم را پیدا کرده و می‌داند اگر قرار باشد موفقیتی تکرار شود باید ابتدا از خط دفاعی شروع کرد. حالا کنعانی‌زادگان جدا شده و سیدجلال حسینی هم مسن‌تر شده ولی همچنان بعید به نظر می‌رسد خط دفاعی پرسپولیس لطمه زیادی بخورد. ابراهیمی بازیکنی ۳۱‌ساله است که سابقه حضور در تیم‌های شهرخودرو، استقلال خوزستان، مس کرمان (۲ مقطع)، نیروی زمینی و گل‌گهر سیرجان را دارد و به نوبه خودش یکی از مدافعان باتجربه لیگ برتر محسوب می‌شود. همچنین او بر اساس آمار متریکا بیشترین عملکرد دفاعی را در میان هم‌تیمی‌هایش در گل‌گهر، در فصل اخیر، داشته است. این بازیکن با میانگین 5.9 عملکرد دفاعی در هر بازی بهترین بازیکن تیمش در میان بازیکنانی است که بیش از نیمی از بازی‌ها را در ترکیب حضور داشته‌اند. این مدافع در نبرد هوایی هم عملکرد قابل قبولی داشته است و توانسته میانگین 2.8 نبرد موفق هوایی در هر بازی را ثبت کند. ابراهیمی در فصلی که گذشت نتوانست گل و پاس گلی به نام خودش ثبت کند اما در لیگ نوزدهم با شش گل، گل‌زن‌ترین مدافع لیگ بود. او با این آمار و البته عملکرد دفاعی‌اش یکی از بازیکنانی بود که نقش مهمی در بقای تیمش در لیگ برتر در آن فصل داشت. «از گل‌محمدی، مدیریت و کادر باشگاه تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند. امیدوارم در این مسیر موفق باشم و بتوانیم قهرمانی آسیا را به دست بیاوریم.

قهرمانی لیگ را هم که صد درصد به دست می‌آوریم»؛ اینها اولین جملاتی است که ابراهیمی بعد از عقد قرارداد دوساله‌اش با پرسپولیس به زبان آورده است. او می‌گوید برای رسیدن به پرسپولیس تلاش زیادی کرده و خوشحال است که توانسته بعد از مدت‌ها پیراهن این تیم را تن کند. «هدف اول من این بود که به پرسپولیس برسم نه تیم دیگری. حالا اگر به تیم ملی هم برسم خیلی خوب است، ولی اولین هدفم موفقیت در پرسپولیس است، حالا چه در لیگ و چه در آسیا. من قرار است کنار یکی از بهترین کاپیتان‌های ایران و آسیا بازی کنم. مهم نیست من بازی کنم یا نه، مهم موفقیت پرسپولیس است.

از استانی که من آمدم، اولین بازیکنی هستم که به پرسپولیس می‌آیم. پا جای بزرگی می‌گذارم و خودم همه این شرایط را می‌دانم، ولی خیالم راحت است کادر فنی خوبی کنارم هست و ان‌شاءالله هواداران هم کمک کنند تا به هدفم برسم. مبلغ قراردادم هم فکر نمی‌کنم زیاد باشد،‌ چون برای من مبلغ قرارداد زیاد مهم نبود. هدفم رسیدن به این باشگاه بود نه پول». نکته مهم در کارنامه علیرضا ابراهیمی این است که تا به حال سابقه گل‌زنی به استقلال و پرسپولیس را داشته است. همان‌طور که در بالا عنوان شد او فصل گذشته اصلا گل‌زنی نکرد ولی در فصل نوزدهم با زدن شش گل، آمار خوبی داشت. نکته جالب اینکه پرسپولیس یکی از قربانیان مورد علاقه ابراهیمی در فصول اخیر بوده و توانسته سه بار برابر سرخ‌های تهرانی گل‌زنی کند.

مدافع جدید پرسپولیس البته یک‌بار هم به استقلال گل زده است. همین مورد باعث شده تا او درباره گل‌های قبلی‌اش به این دو باشگاه هم حرف بزند و بگوید: «ان‌شاءالله دوباره بتوانم به استقلال گل بزنم. در مورد گل‌ها به پرسپولیس هم به هر حال شرایط فوتبالی بوده است». علیرضا ابراهیمی در شرایطی اولین خرید پرسپولیس در این فصل از رقابت‌های فوتبالی است که شاگردان یحیی گل‌محمدی علاوه‌ بر رقابت‌های داخلی باید بازی‌های سرنوشت‌سازی هم در لیگ قهرمانان آسیا تجربه کنند.

پرسپولیس به همراه استقلال و تراکتور از مرحله گروهی به مرحله حذفی رسیده و حالا باید در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف استقلال تاجیکستان برود. پرسپولیسی‌ها در فصول اخیر دو بار تجربه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا را داشته‌اند ولی هر دو بار، دستشان از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه مانده است. اتفاقا آمار خط دفاعی پرسپولیس در رقابت‌های آسیایی هم نشان داده که در آن تورنمنت هم یکی از رازهای موفقیت این باشگاه استحکام در خط دفاعی بوده است.

خلاصه مطلب اینکه پرسپولیسی‌ها به‌درستی چندین فصل است تمرکزشان را روی خرید مدافعان خوب گذاشته‌اند و تا به الان هم که نتیجه‌اش را چه در رقابت‌های داخلی و چه رقابت‌های آسیایی گرفته‌اند. هرچند نباید فراموش کرد فهرست خرید مدافعان پرسپولیس پروپیمان بوده و اگر سیدجلال حسینی تصمیم به خداحافظی در کوتاه‌مدت بگیرد، باز هم باید منتظر خرید یک مدافع دیگر از سوی پرسپولیسی‌ها بود.