۰ نفر

قدرت‌نمایی فوتبال ایران

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۲
کد خبر: 524828
قدرت‌نمایی فوتبال ایران

جمعه‌شب در ایران خیلی‌ها یاد جمله معروف عادل فردوسی‌پور افتادند: «اصلا چیه این فوتبال؟» واقعا چیه این فوتبال؟ کلکسیونی از اتفاقات عجیب و غریب در لیگ قهرمانان آسیا رخ داد و تا ثانیه آخر مرحله گروهی، هر لحظه سرنوشت کل تورنمنت زیر و رو شد، تا اینکه بالاخره آسیا چهره هشت تیم برتر منطقه غرب را شناخت. مسابقات امسال لیگ قهرمانان برای نخستین بار به‌صورت ۴۰ تیمی برگزار می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در غرب آسیا پنج گروه داشتیم که تیم‌های صدرنشین به‌طور مستقیم راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شدند و از پنج تیم دوم هم سه تیمی که امتیازات بیشتری داشتند به دور بعد می‌رسیدند. همین مساله در کنار جدول پیچیده‌ای که AFC برای برخورد تیم‌ها در مرحله حذفی طراحی کرده بود، به یک معمای مهیج و بزرگ در قاره کهن تبدیل شد. صعود پرسپولیس روز پنج‌شنبه قطعی شده بود، اما بسیاری از هواداران فوتبال تا بامداد شنبه بیدار نشستند تا هم تکلیف استقلال و تراکتور را بدانند و هم ببینند در مرحله یک‌هشتم نهایی کدام تیم‌ها به هم برخورد کرده‌اند.

   شگفتی تا ثانیه آخر

مرحله گروهی لیگ قهرمانان در فصل جاری پر از شگفتی بود. وقتی استقلال تاجیکستان چهار گل به الهلال عربستان می‌زند، وقتی الشرطه حذف‌شده الدحیل قدرتمند را شکست می‌دهد، وقتی السد قطر از مرحله گروهی اوت می‌شود و... روشن است که «فوتبال» دارد روی سحرآمیز و غیرقابل پیش‌بینی‌اش را به همه نشان می‌دهد. این اتفاقات تا روز آخر مرحله گروهی ادامه یافت؛ تا جایی که استقلال تاجیکستان و الهلال عربستان به‌عنوان دو تیم ۱۰ امتیازی گروه اول ناباورانه به آلمالیق ازبکستان و الشباب امارات باختند تا صعود تراکتور ایران به مرحله بعد قطعی شود.

دقیقا گل دومی که شباب امارات در دقیقه ۹۰ به الهلال زد صعود تیم شایسته تبریزی را قطعی کرد. چه کسی باور می‌کرد تیم اوت‌شده اماراتی چنین غول آسیا را زمین‌گیر کند؟ در گروه سوم هم چیزی نمانده بود استقلال مقهور حس ماجراجویی الشرطه عراق شود. شرطه حذف‌شده بار دیگر نمایشی قدرتمند ارائه داد و استقلال تنها به لطف پنالتی شیخ دیاباته توانست از سد حریف عراقی بگذرد؛ هرچند شیخ یک پنالتی دیگر را هم در این بازی از دست داد تا استقلال برای صعود تا ثانیه آخر استرس داشته باشد.

به این ترتیب سه نماینده از ایران به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند. این مساله زمانی باارزش‌تر جلوه می‌کند که به یاد بیاوریم هیچ‌کدام از چهار تیم ایرانی میزبان مسابقات گروه‌شان نبودند. از بین نمایندگان کشورمان فقط فولاد حذف شد که انصافا گروه این تیم هم بسیار سخت بود.

   برنامه یک‌هشتم

بر اساس جدول کنفدراسیون فوتبال آسیا، حالا برنامه چهار بازی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب مشخص شده است. بر این اساس پرسپولیس باید به خانه استقلال تاجیکستان برود، استقلال ایران با الهلال عربستان پیکار می‌کند، تراکتور ایران رودرروی النصر عربستان قرار می‌گیرد و شارجه امارات هم باید با تیم هموطنش یعنی الوحده دیدار کند. مسابقات این مرحله به‌صورت تک‌بازی در روزهای ۲۲ و ۲۳ شهریور برگزار می‌شود.