۰ نفر

۱۳ نشانه دوستان سمی / این افراد دوست شما نیستند

۸ آذر ۱۴۰۱، ۲۱:۳۶
کد خبر: 684725
 ۱۳ نشانه دوستان سمی / این افراد دوست شما نیستند

یک دوستی سمی اغلب خسته کننده، مایوس و ناامید کننده است. ممکن است به نظر برسد که کل پویایی رابطه دوستانه یک طرفه است. همچنین ممکن است به نظر برسد که هر کاری که انجام می دهید به اندازه کافی خوب نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دوستان سمی ممکن است برای شما بدبین و آسیب زننده باشند. در عین حال، آنها ممکن است رفتارهای آنها خود آگاه نباشد و از این رو صدمه بیشتری را به ما بزنند.

دوستان سمی چه کسانی هستند؟

در یک رابطه دوستی سالم، هر دو دوست مایل به احترام و حمایت یکدیگر هستند و یک حس ذاتی اعتماد در رابطه وجود دارد. در بیشتر موارد، هر دو نفر به دنبال عشق و سخاوت در رابطه دوستی هستند. با این حال، دوستان سمی اغلب ناخودخواه رفتاری دارند که آزار دهنده است. آنها ممکن است با برقراری ارتباط سالم تلاش کنند و زمانی که به خواسته خود نمی رسند، پرخاشگر و منفعل شوند. آنها همچنین ممکن است برای پول یا راحتی به شما وابسته باشند و طیف وسیعی از رفتارهای جلب توجه کننده را از خود نشان دهند.

دوستان سمی

هر کسی لحظات خود را دارد، اما دوستان سمی معمولاً احساسات را تحریک و مشکلاتی را به طور منظم ایجاد می کنند. اگر هنگام گذراندن وقت با یک دوست خاص، دائماً احساس ناراحتی، بی احترامی یا گناه می کنید، این احساسات ممکن است شاخص های کلیدی یک رابطه ناسالم و دوستی سمی باشد.

13 نشانه دوست سمی

رفتار دوستان سمی شاید در نگاه اول یکسان به نظر نرسد، اما شباهت هایی نیز بین آنها وجود دارد. بیشتر اوقات، دوستی های سمی منجر به احساسات منفی مزمن می شود. در نتیجه، ممکن است برای جلوگیری از گذراندن وقت با دوست خود بهانه ای بیاورید. همچنین ممکن است اگر دوستان سمی شما از حمایت عاطفی بی بهره باشند احساس گناه کنید.

در اینجا 13 نشانه دوستان سمی آورده شده است:

1. دوستان سمی به طور مرتب به شما توهین می کنند و شما را آزار می دهند

دوستان باید یکدیگر را بالا ببرند . در حالی که شوخی گاه به گاه ممکن است بی ضرر باشد، کوچک کردن طرف مقابل یک زنگ خطر است. شما نباید احساس کنید که در یک دوستی دائما مورد انتقاد قرار می گیرید. دفعه بعد که دوستتان به شما توهین کرد، به او بگویید که به احساسات شما آسیب می رساند. یک دوست واقعی عذرخواهی می کند و این رفتار را متوقف. دوستان سمی احتمالاً شما را به حساس بودن متهم می کند، اصرار می کند که بیش از حد واکنش نشان می دهید یا مدام تأکید می کند که این فقط یک شوخی است.

2. دوستان سمی تمام توجه شما را می خواهند 

هیچ دوستی نمی تواند همه نیازهای عاطفی را برآورده کند. اما دوستان سمی ممکن است شما را متقاعد کنند که شما تنها فردی در جهان هستید که می توانید آنها را به بهترین شکل درک کنید.

دوستان سمی سعی دارند توجه شما را با موارد زیر جلب کنند:

  • پیامک و تماس  بی وقفه با شما.
  • تظاهر به بحران یا اغراق در سایر مسائل زندگی برای جلب حمایت شما.
  • اصرار دارند که هیچ کس دیگری با آنها ارتباط نداشته باشد.
  • تمجید و مباهات فراوان در مورد اینکه چقدر عالی و مفید هستید .

3. دوستان سمی خود را قربانی جلوه می دهند

مهم نیست چه اتفاقی می افتد، به نظر می رسد که دنیا به آنها بدی می کند. هیچ چیز نمی تواند درست پیش برود، حداقل به نظر آنها!  اغلب به نظر می رسد که در یک بحران دائمی قرار دارند. اما حتی اگر مشکلات آنها واقعی باشند، به ندرت ابتکار عملی برای کنترل واکنش های خود یا بهبود وضعیت دارند. در نتیجه، دوستان سمی اغلب به عنوان انسانی درمانده و نیازمند ظاهر شده و باعث می شوند که شما احساس نگرانی، ناامیدی یا حتی رنجش کنید.

4. دوستان سمی به شما فشار می آورند تا کارهایی را انجام دهید که نمی خواهید

فشار همسالان منحصر به نوجوانان نیست. متأسفانه، بیشتر ما برای پذیرفته شدن و تناسب با دیگران تسلیم فشار دوستان  خود شده ایم.  اما دوستان سمی اغلب با تأثیرگذاری بر دیگران برای تضعیف دوست خود عمل می کنند. به عنوان مثال،اگر از رابطه‌ای به رابطه‌ای دیگر می‌پرند، ممکن است به‌طور نامحسوس به خاطر ماندن در رابطه طولانی‌مدت‌تان شما را سرزنش کنند.

5. دوستان سمی به حد و مرزهای شما بی احترامی می کنند

مرزها می توانند در هر رابطه ای چالش برانگیز باشند، اما دوستی که حامی شما باشد تلاش میکند تا محدودیت های شما را درک کند و به آن احترام بگذارد. با این حال، دوستان سمی اغلب بر این باورند که میتوانند از خط قرمزهای شما عبور کنند، به خصوص زمانی که به حمایت شما نیاز دارند. در نتیجه، ممکن است در مورد تعیین مرزها احساس تعارض کنید. ممکن است احساس کنید آدم بدی برای ایجاد چنین قوانینی هستید و همچنین ممکن است زمانی که نتوانید اهداف خود را اجرا کنید، ناامید شوید.

6. دوستان سمی به دوستان دیگر شما حسادت می کنند

دوستان سمی نسبت به سایر افراد زندگی شما احساس حسادت دارند. از این گذشته، دوستان سمی می خواهند بدانند که مهمترین و مورد اعتمادترین فرد هستند! متعاقباً ممکن است به سایر دوستان شما توهین کنند. برای مثال، اگر در مورد شخص دیگری با آنها صحبت کنید، ممکن است سعی کنند شما را متقاعد کنند که چگونه بدون او وضعیتتان بسیار بهتر است. در موارد شدید، دوستان سمی ممکن است پشت سر شما  دروغ بگویند یا وجهه شما را پیش دیگران خراب کنند تا آبرویتان برود.

7. بیشتر از چیزی که باید خود را وقف رابطه می کنید

هیچ رابطه ای واقعاً 50/50 نیست. اما اگر به نظر می رسد که شما همیشه وقت، پول و انرژی بیشتر صرف می کنید، احتمالاً دوستان سمی دارید. دوست شما ممکن است از سخاوتتان به جای فکر کردن در مورد اینکه چگونه می تواند به رابطه کمک کند، سوء استفاده کند. در نتیجه، دوستان سمی  تصور می کنند که نیازی به جلب رضایت شما ندارند. علاوه بر این، آنها ممکن است بر این باور باشند که به سادگی حق دارند آنچه را که می‌خواهند داشته باشند، حتی اگر به هزینه شخص دیگری باشد.

8. زمانی که قرارهای شما لغو می شود، احساس آرامش می کنید

اگر زمانی که نمی توانید با دوست خود وقت بگذرانید بیشتر احساس آرامش می کنید تا غم، این جای نگرانی دارد. اما، به طور کلی، شما باید بخواهید با دوستان خود ارتباط برقرار کنید! 

9. اغلب از گفتن حقیقت به دوستان سمی خودداری می کنید

اگر در یک رابطه مسموم هستید، ممکن است در حال حاضر بدون اینکه متوجه شوید عقب نشینی کرده باشید. به طور معمول، این زمانی اتفاق می‌افتد که با شخصی احساس امنیت نمی‌کنید. اگر اینطور است، مراقب خود باشید و از به اشتراک گذاشتن هر چیزی که می تواند علیه شما استفاده شود با دوستان سمی خودداری می کنید. البته این الگو می تواند ناامید کننده باشد. دوستان سمی ممکن است حتی متوجه نشود، اما آنها همچنان از آن زمان برای صحبت کردن یا تمرکز روی خودشان استفاده می کنند.

10. مدام به خاطر آنها دروغ می گویید یا اشتباهاتشان را می پوشانید

شاید افراد دیگری در مورد رفتار مشکل ساز دوست شما ابراز نگرانی کرده باشند. شاید دیگران شما را کنار کشیده اند تا نگرانی یا عصبانیت خود را در مورد یک موقعیت خاص ابراز کنند. اگر پاسخ شما برای دفاع یا به حداقل رساندن اقدامات دوستان سمی خود است، توجه کنید. شما ممکن است الگوهای سمی آنها را بدون اینکه واقعاً متوجه باشید فعال کنید.

11. احساس می کنید در دام افتادید یا موظف هستید که دوست آنها باشید

برخی از دوستان سمی از تاکتیک های سوء استفاده عاطفی برای حفظ روابط خود استفاده می کنند. روابط توهین آمیز عاطفی اغلب ترسناک هستند.

برخی از علائم رایج سوء استفاده عاطفی مزمن در روابط دوستانه عبارتند از: 

  • شوخی یا تهدید در مورد آسیب رساندن به خود در صورت نبودن شما.
  • اغلب شما را تحقیر می کنند (و سپس باعث می شوند باور کنید که بیش از حد واکنش نشان می دهید).
  • به طور مداوم تقصیر را گردن شما می اندازند تا به نظر برسد که مشکل دارید.

12. احساس می کنید که در حال رقابت با آنها هستید

دوستان واقعی از موفقیت یکدیگر خوشحال می شوند. آنها از موفقیت های یکدیگر لذت می برند و آن را جشن می گیرند. حتی اگر کمی نیز حسادت کنند،  این حس حسادت معمولاً با احساس خوشحالی، غرور و هیجان برای خوش شانسی و موفقیت شما همزمان است. 

اما دوستان سمی تمایل دارند اینطور به نظر برسد که همه چیز یک بازی است. به ویژه اگر دوست سمی شما همکارتان باشد! دوستان سمی شاید در ظاهر خود را مایل به موفق شدن شما نشان دهند ولی  وقتی موفقیت و پیشرفتی به دست می آورید شما را تحقیر می کنند (چه مستقیم یا به طور نامحسوس).

13. احساس می کنید کاملاً بی انگیزه شده اید

روابط دیگر شما در حال حاضر چگونه است؟ آیا از نظر عاطفی احساس خستگی می کنید؟ آیا احساس می کنید چیزی برای از دست دادن ندارید؟ ممکن است احساس فرسودگی روابط را تجربه کنید. دوستی های مسموم بدون شک می توانند بر سلامتی شما تأثیر بگذارند. از آنجایی که شما زمان زیادی را صرف تلاش برای راضی کردن دوستان سمی (یا خواندن ذهن آنها) می کنید، می تواند دیگر روابط یا فعالیت های مهمتان را از بین ببرد.

تأثیرات روابط سمی

دوستی های سمی اغلب گیج کننده و دست و پا گیر هستند. ممکن است به نظر برسد که تلاش زیادی انجام می دهید بدون اینکه هیچ یک از آنها نتیجه بدهد. همچنین  نسبت به دوست خود یا دیگران احساس عصبانی کنید. پایان دادن به دوستی ممکن است ترسناک به نظر برسد، به خصوص اگر نگران واکنش دوست خود باشید.

اثرات یک دوستی سمی عبارتند از:

  • افزایش اضطراب یا استرس در مورد دوستی شما.
  • کناره گیری از دوستی ها یا فعالیت های دیگر.
  • مدام در تلاش برای «حدس زدن» آنچه دوست شما نیاز دارد.
  • کم شدن خواب، اشتها یا سایر اختلالات بدنی.
  • مسائل مربوط به سلامت روان را تشدید می کنند.

گزینه هایی برای دوستی های سمی

بهبود یک رابطه سمی آسان نیست و معمولاً به دو انتخاب منجر می شود. می توانید سعی کنید ارتباط را اصلاح کنید یا آن را به پایان برسانید. راه درست یا غلطی برای ادامه کار وجود ندارد، اما بسیاری از مردم اغلب قبل از قطع رابطه، اولین گزینه را امتحان می کنند و تلاش میکنند رابطه را اصلاح کنند.

درستش کن

ابتدا روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید. سپس، واکنش‌های معمول خود را نسبت به دوستان سمی خود مرور کنید. آیا مرزهای جدیدی وجود دارد که باید اعمال کنید؟ آیا وقتی احساس ناراحتی می کنید از طرف خودتان صحبت می کنید؟ آیا در مورد اینکه دوستی تان چه احساسی در شما ایجاد می کند صحبتی داشته اید؟ انجام این مراحل - و دیدن اینکه دوستتان چگونه پاسخ می دهد - می تواند اطلاعات لازم را در مورد اینکه آیا می خواهید سعی کنید ارتباط خود را ترمیم کنید یا خیر به شما بدهد. 

ولش کن

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر دوستی ها به پایان می رسد. شما حق دارید به یک رابطه مسموم پایان دهید. شما توضیحی به دوستان سمی خود بدهکار نیستید، اگرچه ممکن است بخواهید توضیحی به آنها بدهید. اگر تصمیم به پایان دادن به رابطه دارید، یک رویکرد بدون تماس را در نظر بگیرید. دوستان سمی  را از شبکه های اجتماعی حذف کنید. از پاسخ دادن به تماس یا پیام آنها خودداری کنید. بدون توجه به شرایط، از درگیر شدن در هر گونه ارتباط خودداری کنید.

آیا درمان می تواند کمک کند؟

درمان فردی می تواند یک محیط حمایتی برای بحث و پردازش دوستی سمی شما فراهم کند. همچنین می‌تواند راه‌حل‌های عملی برای تعیین مرزها و احترام به نیازها و خواسته‌های شما در روابط ارائه دهد.

یافتن یک درمانگر با تجربه در درمان سوء استفاده عاطفی را در نظر بگیرید . شما می توانید با استفاده از یک فهرست قابل اعتماد شروع به مرور گزینه های احتمالی کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است مدتی طول بکشد تا با درمانگر خود احساس راحتی و امنیت کنید - متخصص مناسب به روند شما احترام می گذارد و به هر آنچه برای ایجاد ارتباط اولیه نیاز است احترام می گذارد.

آخرین افکار در مورد دوستی های سمی

دوستی های سالم می تواند به رفاه شما کمک و سلامت عاطفیتان را تقویت کند. این قانون در تمام طول عمر اعمال می شود.  با این حال، دوستی‌های سمی ممکن است اثر معکوس داشته باشند - این دوستی‌ها اغلب ناامیدکننده و ناراحت کننده هستند. اگر در یک رابطه دوستی سمی گرفتار شدید مهم این است که از سرزنش خود اجتناب کنید - به احتمال زیاد، شما فقط به دیگران اهمیت می دهید و می خواهید دوست خوبی باشید! صحبت با سایر دوستان مورد اعتماد - یا تماس با یک درمانگر - می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را درک کنید و یک برنامه پایدار برای تغییر ایجاد کنید.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین

خبرنگار: مهتاب لطفیان