۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

توجه ویژه به تغذیه کارگران بخش معدن با گسترش کرونا/ لیست سیاه FATF هزینه‌های بالایی تحمیل می‌کند

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 420347
توجه ویژه به تغذیه کارگران بخش معدن با گسترش کرونا/ لیست سیاه FATF هزینه‌های بالایی تحمیل می‌کند

رییس خانه معدن گفت: بایستی در مورد تغذیه محیط‌های کارگری در معادن دقت لازم صورت گیرد. این موضوع یکی از فاکتورهای بخش معدن است و نمی‌توان رستوران‌ها و آشپزخانه‌های معدنی را به دلیل ساعت‌های بالای کاری تعطیل کرد در غیراینصورت کارگران با مشکلاتی مواجه می‌شوند. درشرایط فعلی (شیوع ویروس کرونا) واحدهای بزرگ با این مشکل روبرو شده‌اند چراکه برای تامین خوراک و مواد اولیه کارگران باید دقت‌های کامل از هر نظر را داشته باشند.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادآنلاین به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صادرات و اقتصاد کشور گفت: این اتفاق تاثیر منفی براقتصاد کشور چین گذاشته و صادرات و واردات این کشور را با مشکل مواجه کرده است. قطعا شیوع و گسترش ویروس کرونا اقتصاد و صادارت کشور ما را نیز متاثرخواهد کرد مخصوصا که ما در لیست تحریم‎ها قرار داریم و به راحتی نمی‎توانیم نقل و انتقالات پول داشته باشیم. قطعا کالایی که صادر می‌شود به سختی می‌توان پول آن را برگردانیم و این مشکل، خاصِ کشور ما است.

وی ادامه داد: ویروس کرونا به غیر از تاثیرات منفی بر اقتصاد، جنبه روانی خاصی در کشور ایجاد کرده است، تعطیلی مراکز علمی و دانشگاهی و محیط‌های کاری نمونه آن است. با توجه به نزدیک شدن به پایان سال شرایط کار قطعا سخت‌ترخواهد شد، چراکه شرکت‎ها پرداخت‌هایی دارند که جابه‌جایی پول با مشکل مواجه است.

بهرامن افزود: شرایط نقدینگی در شرکت‎ها در این شرایط پایین است و درخواست کردند در این دوره زمانی به تعهدات خود در مورد حقوق دولتی در این شرایط عمل نکنند چراکه الزاما بایستی در این ماه پرداخت‌های خاصی انجام دهند.

رییس خانه معدن ایران با اشاره به اینکه این مشکلات در محیط‌های کارگری نیز وجود دارد، اظهار کرد: در این شرایط موجود، حمل ونقل هم با مشکلاتی مواجه می‌شود که می‌تواند قیمت تمام شده محصولات را افزایش دهد. همچنین در سفته‌بازی‌های پایان سال مثل خرید دلار و سکه اثر منفی می گذارد که بالطبع باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

محمدرضا بهرامن تصریح کرد: مدیریت شرایط فعلی بسیار مهم است که باید درنظر گرفته شود چراکه اگر به خوبی مدیریت نشود، آثار نامطلوبی برجای می‌گذارد که غیرقابل جبران خواهد بود. مدیران در شریط کنونی باید آمادگی بالایی داشته باشند تا با امن کردن فضا از نظر امنیتی و بهداشتی، مانع از رسوخ این ویروس در محیط کاری شوند.

وی ضمن اشاره به قرار گرفتن محیط های کارگری بخش معدن در مناطق کوهستانی گفت: بایستی در مورد تغذیه این محیط‌ها دقت لازم صورت گیرد. این موضوع یکی از فاکتورهای مهم این بخش است و نمی‌توان رستوران‌ها و آشپزخانه‌های معدنی را به دلیل ساعت‌های بالای کاری تعطیل کرد در غیراینصورت کارگران با مشکلاتی مواجه می شوند.

رییس خانه معدن ایران اذعان کرد: درشرایط فعلی واحدهای بزرگ با این مشکل روبرو شده‌اند چراکه برای تامین خوراک و مواد اولیه کارگران باید دقت‌های کامل از هر نظر را داشته باشند. این موارد، بحث‌های مدیریتی را از حالت عادی خارج و به صورت بحرانی تبدیل کرده است.

بهرامن ادامه داد: این‌ها مواردی است که جامعه عادی لمس نمی‌کند ولی جامعه تخصصی آن را کامل درک کرده است. از متولی این بخش انتظار می‌رود که همراه بخش معدن و محیط‌های کارگری دراین دوره زمانی باشد.حتی در سیستم‌های مالیاتی نیز باید دقت‌های لازم صورت بگیرد چراکه اگر اصولی را که واحدهای تولیدی باید رعایت کنند را فشار بیاوریم باعث می‌شود آسیب بیشتری ببینند. لذا با کاهش فضای هیجانی ایجاد شده در محیط، باید اجازه دهیم این سیربه صورت عادی پشت سر بگذارند. 

وی در مورد اثرات قرار گرفتن اسم ایران در لیست سیاه FATF گفت: من اعتقاد دارم تحریم‌ و FATF دو موضوع جداگانه است. درست است که تحریم هستیم ولی حداقل با عنوان پول‌شویی از ما یاد نمی‌کردند اما امروز قرار گرفتن در لیست سیاه با عنوان پولشویی آثار منفی بسیاری برای ما دارد. 

این فعال معدنی اظهار کرد: 40 سال می‌شود که تجربه تحریم را داریم ولی لیست سیاه FATF می‌تواند شرایط را برای ما سخت‌تر از تحریم‌ها کند، مخصوصا که دولت نمی‌تواند چتر حمایتی قوی برای این بخش باشد و باعث می‌شود هزینه‌های بالاتری مخصوصا در حمل و نقل و مبادلات مالی علاوه بر تحریم‌ها بر جامعه تحمیل شود.

رییس خانه معدن ایران در مورد دخالت دولت درقیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد گفت: به اعتقاد من دولت اولین بار با دخالت در قیمت گذاری ارز این اشتباه را مرتکب شد، این دخالت از حدودا دو ماه پیش کم کم اثرش را نشان داد و یکباره سایه سنگین آن بر بخش معدن بخصوص فولاد نیز افتاد و جامعه طوری اذیت کرده که در هر محفلی صحبت از افزایش قیمت محصولات فولادی است. وی تصریح کرد: آسیب این دخالت را بیشتر تولید کننده می‌بیند و این درگیری که فی‌مابین صنایع پایین‌دست و بالادست پیش آمده باید برای همیشه بسته شود. چرا نباید یکسان سازی قیمت در صنعت فولاد داشته باشیم؟ چرا دولت با دخالت در قیمت‌گذاری در قیمت‌های پایه باعث ایجاد حباب در این بخش می‌شود که عموما مورد سواستفاده دلالان می‌شود.

بهرامن افزود: این باعث می‌شود که سود به مصرف کننده و تولید کننده واقعی نرسد. به ما ثابت شده که زنجیره باید درکنار هم قرار بگیرند و تکلیف خودشان را بدانند. از تولید سنگ آهن گرفته تا تبدیل به فولاد، شمش و مقاطع فولادی باید درکنارهم باشند تا آسیبی کمتری به جامعه مصرف کننده رسد.

وی در پایان اظهارکرد:اکنون درشرایطی هستیم که واردات در بعضی مواد به نفع جامعه است. متاسفانه افراد خاصی به دلیل نقدینگی که دارند می‌توانند ازشرایط استفاده کرده و با رسوخ در این بخش‌ها باعث بی انظباطی و ناامنی در بخش تولید کشور می‌شوند. تنها راهکار در شرایط فعلی، قرارگرفتن زنجیره فولاد درکنار هم است که قطعا نتیجه بهتری خواهند گرفت و جامعه کمترین آسیب را می بیند.