۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اقتصاد کشور متاثر از لیست سیاهFATF/ بیشترین تاثیر کرونا بر حمل‌ونقل‌های صادراتی و گردشگری است

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳
کد خبر: 419409
اقتصاد کشور متاثر از لیست سیاهFATF/ بیشترین تاثیر کرونا بر حمل‌ونقل‌های صادراتی و گردشگری است

مهدی کرباسیان گفت: اینکه برخی ادعا می‌کنند قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیری بر اقتصاد ایران نمی‌گذارد اصلا صحیح نیست و جای تاسف دارد که مسوولان اقتصادی کشور برای آرام کردن جو سیاسی کشور این حرف را می‌زنند.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ مهدی کرباسیان رییس سابق هیات عامل ایمیدرو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه با شیوع کرونا و احتمال بسته شدن مرزهای ترانزیتی گفت: شیوع ویروس کرونا مربوط به کشور ایران نیست و تمام کشورهای دنیا را درگیر کرده است لذا مسولان هر کشوری برای حفظ امینی مردم‌شان باید دقت لازم را داشته باشند که متاسفانه مسوولان ما پروازهای چین با تاخیر کنسل کردند.

وی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد کشور، بیان داشت: باید بپذیریم که این موضوع بر اقتصاد ما نیز تاثیر منفی می‌گذارد. همانطور که اطلاع دارید اقتصاد چین بیش از صدها میلیارد دلار به خاطر این ویروس دچار ضرر شده است.

وی ادامه داد: این موضوع بر روی گردشگری و جابه جایی مسافران و تجار بیشترین تاثیر را گذاشته است. همچنین بر روی حمل‌ونقل اعم از کشتی، ریل، کامیون و ... نیز تاثیرگذار بوده است.

کرباسیان تصریح کرد: بیشترین صادرات محصولات فولادی ما به کشورهای همسایه مخصوصا عراق است که با بسته شدن مرزهای ترانزیتی قطعا ضرر بزرگی متوجه صنعت می‌شود لذا مسوولان با تدابیری که اتخاذ می‌کند باید این ضررها را کمتر کنند.

رییس سابق هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به قرار گرفتن اسم ایران در لیست سیاه FATF، بیان داشت: FATF ابعاد مختلف دارد. اگر در جریان باشید ماه‌هاست که این لایحه بین دولت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رفت و آمد است که متاسفانه تصمیم قاطعی از سوی مسوولان جمهوری اسلامی گرفته نشد تا خود شورای FATF تصمیم گرفت ایران را در لیست سیاه قرار دهد.

وی ادامه داد: اینکه برخی ادعا می‌کنند این موضوع تاثیری بر اقتصاد ایران نمی‌گذارد اصلا صحیح نیست و جای تاسف دارد که مسوولان اقتصادی کشور برای آرام کردن جو سیاسی کشور این حرف را می‌زنند. باید بپذیریم که قرار گرفتن در لیست سیاه نه تنها بر اقتصاد بلکه بر نقل و انتقالات مالی تاثیر شدیدی می‌گذارد.

مهدی کرباسیان تصریح کرد: این حرف نیز درست است که ما با سیستم بانکی به خاطر تحریم‌ها سال‌هاست که مبادلات نمی‌کنیم اما باید بپذیریم اگر این اتفاق اجرایی شود، صرافی‌ها نیز دچار مشکل می‌شوند و باعث می‌شود هزینه‌های جابه‌جایی پول و مبادلات مالی افزایش پیدا کند.

وی بیان داشت: وقتی ایران وارد این لیست می‌شود یعنی تمام کشورها ملزم به اجرای این لیست هستند حتی کشورهای چین و روسیه نیز باید آن را اجرا ‌کنند.

کرباسیان اذعان داشت: متاسفانه تصمیم گیری قاطعی در اجرای این موضوع عمل نمی‌شود چرا که این لایحه بیش از 6 ماه بین دستگاه‌های مربوطه در رفت و آمد بوده و هیچ اتفاقی نیافتاد.

وی در پایان مسوول هرگونه خساراتی را که به کشور وارد شود را بر عهده چهار نهاد مذکور دانست و قطعا در تاریخ فراموش نمی‌شود.