۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فردا، طرح پایلوت عناصر نادر خاکی افتتاح می‌شود

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۲۳
کد خبر: 412839
فردا، طرح پایلوت عناصر نادر خاکی افتتاح می‌شود

پایلوت طرح عناصر نادر خاکی در مقیاس نیمه صنعتی، سه شنبه 9 بهمن ماه با حضور رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو، ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و هیات همراه افتتاح می‌شود.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ مجید وفایی فرد مدیرمرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در گفت‌گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: مرکز تحقیقات زیر مجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است که بستر کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی در این مرکز اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی بودجه جداگانه‌ای برای حمایت از ایده های نو ندارد و حمایت از ایده‌ها از سوی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو صورت می‌گیرد.

وفایی فرد اظهار کرد: مطالعات طراحی و ساخت از سال 60 آغاز شد. در سال 84 آزمایشگاه شیمی و فرآوری آن راه اندازی و در سال 86 پایلوت مرکز که منحصر به فرد به لحاظ تجهیزات فراوری در خاورمیانه است، راه اندازی شد.

وی افزود: کار مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، انجام خدمات آزمایشگاهی و فرآوری در بخش معدن و صنایع معدنی است که بستر مناسبی برای انجام تحقیقات صنعتی فراهم کرده است. خیلی از تجهیزات مرکز یونیک است.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت:  ایمیدرو کارهای تحقیقاتی را از طریق مرکز حمایت می‌کند. بیش از 400 پایان نامه کارشناسی‌ارشد و دکتری در این مرکز انجام شده و شرکت‌های دانش بنیان و متخصصین،اعضای هیات علمی و محققان می‌توانند ایده‌های ارزش آفرین در حوزه فراوری را در قالب پروژه های مشترک با مرکز، تحویل ایمیدرو دهند که پس از تصویب در مرکز انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین پروژه فرآوری وجود دارد که با همکاری دانشگاه‌ها به لحاظ سخت افزاری و آزمایشگاهی در مرکز انجام می‌شود.

وی در مورد طرح عناصر نادر خاکی گفت: سه شنبه 9 بهمن ماه پایلوت این طرح در مقیاس نیمه صنعتی  با حضور رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو، ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و هیات همراه افتتاح می‌شود.

وفایی فرد بیان داشت: مطالعات آزمایشگاهی طرح عناصر نادرخاکی از سال‌ 92 آغاز شد که خیلی از تجهیزات در پایلوت مرکز موجود بود. نکته حایز اهمیت این است تجهیزاتی که خریداری شد از طریق شرکت‌های داخلی با توان داخلی بود.

وی در پایان گفت: پیش فراوری بر روی حدود 100 تن نمونه از معدن منتخب طرح عنار نادر خاکی در مرکز تحقیقات در مقیاس نیمه صنعتی انجام شد که منجر به تولید کنسانتره گردید. به دلیل اینکه عیار عناصر نادر خاکی در معادن منتخب پایین بود لازم بود ابتدا یک پیش فرآوری انجام شود که بعد از تولید کنسانتره ، فرایند استحصال عناصر نادر خاکی به همراه عناصر استراتژیک آن مثال تیتان انجام شد.