۰ نفر

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به اقتصاد‌آنلاین:

عدم مدیریت صادرات، تولید واحدهای فولادسازی را دچار مشکل می‌کند/ تحقق تک‌رقمی شدن رتبه در جهان با تولید ۳۰میلیون تن فولاد

۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳
کد خبر: 394563
عدم مدیریت صادرات، تولید واحدهای فولادسازی را دچار مشکل می‌کند/ تحقق تک‌رقمی شدن رتبه در جهان با تولید ۳۰میلیون تن فولاد

عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی بر صادرات مواد معدنی خام، در راستای حمایت از تولید داخل و مدیریت صادرات، مهر ماه سال‌جاری وضع شد که بعد از تامین نیاز داخل، در صورت وجود مازاد محصول، اجازه صادرات آن باید داده شود. لذا اگر صادرات با توجه به جذابیتی که دارد مدیریت نشود، واحدهای فولادسازی در تولید دچار مشکل می‌شوند.

اقتصاد آنلاین- طاهره گودرزی؛ بهرام سبحانی رییس انجمن فولاد در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین گفت: تولید فولاد در ایران رشد قابل  ملاحظه ای داشته است. از 15 میلیون تن تولید و رتبه 13 در دنیا، با افزایش ظرفیت، توانستیم با 26 میلیون تن تولید؛ به رتبه 10 جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تک رقمی شدن رتبه در جهان باید از تولید 30 میلیون تن تولید گذر کنیم اظهار کرد: ظرفیت تولید در ایران بیش از 30میلیون تن است، اما با تمام ظرفیت کار نمی کنیم. تا پایان سال‌جاری به تولید 28 میلیون تن  خواهیم رسیم ولی با این میزان تولید جایگاهمان تغییر نخواهد کرد. وی افزود: اگر سال آینده 30 میلیون تن تولید کنیم، قطعا رتبه ایران در جهان تک رقمی خواهد شد.

سبحانی درمورد رسیده به طرح جامع فولاد تا افق 1404 گفت: در طرح جامع فولاد دو نکته مطرح است؛ یکی ظرفیت بالقوه و دیگری ظرفیت بالفعل. در ظرفیت بالقوه ممکن است به ظرفیت 55میلیون تن تولید فولاد تا 1404 برسیم به دلیل اینکه فاصله زیادی با آن نداریم، ولی تولید 55 میلیون تن، درظرفیت بالفعل امکان پذیر نیست.

وی افزود: واحدهایی که درحال راه‌اندازی هستند و یا راه‌اندازی شده‌اند، حداقل به 4 سال زمان نیاز دارند تا به ظرفیت اسمی برسند. این طور نیست وقتی کارخانه ای افتتاح یا راه‌اندازی شد بلافاصله به ظرفیت اسمی برسد. تا مدتی با 20 درصد ظرفیت یا کمتر فعالیت می‌کنند تا بتدریج ظرفیت‌شان افزایش پیدا کرده و به ظرفیت اسمی برسند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: در هیچ جای دنیا از ظرفیت اسمی، صد درصد بهره‌برداری نمی‌شود. به طور میانگین در جهان تقریبا 70 درصد از ظرفیت اسمی به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت‌های جدیدی که تازه وارد مدار می‌شوند، زمان می برد تا 100 درصد ظرفیتشان کامل شود، لذا طبیعی است تا 1404 نتوانیم به ظرفیت 55 میلیون تن تولید فولاد برسیم.

بهرام سبحانی عوارض وضع شده بر سنگ آهن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ذخیره سنگ آهن در کشور موجود است اما مشکل اصلی ما اکتشاف، استخراج و فرآوری است که به ظرفیت نرسیده است. هرچه ظرفیت فولاد افزایش پیدا می‌کند، نیاز به سنگ آهن بیشتر می‌شود، مگر اینکه در بخش اکتشاف، استخراج معادن و فرآوری سنگ آهن جهش بلندی صورت بگیرد.

وی افزود: برای ظرفیت‌های جدید ایجاد شده، سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی انجام شده و قرار است اشتغال‌زایی داشته باشند، لذا صحیح نیست به خاطر نبود خوارک و مواد اولیه فعالیت این واحدها متوقف شود.

سبحانی هدف دولت از وضع عوارض بر سنگ آهن و منع صادرات را تامین نیاز داخل خواند و گفت:  بعد از تامین نیاز داخل، در صورت وجود مازاد محصول، باید اجازه صادرات داده شود. در حال حاضر شرکت‌های معدنی، واحد فولادسازی برای خودشان تاسیس کرده‌اند و باید ابتدا نیاز خودشان را تامین کنند.

وی در پایان  اظهار کرد: واحدهایی مثل فولاد مبارکه، خوزستان، خراسان و ... به سنگ‌آهن نیاز جدی دارند، لذا اگر صادرات با توجه به جذابیتی که دارد مدیریت نشود، به واحدهای فولادسازی، سنگ‌آهن نمی‌رسد و در تولید دچار مشکل می‌شوند.