۰ نفر

مزایا و معایب کراتینه مو

۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 591025
مزایا و معایب کراتینه مو

کراتینه درمانی که گاهی اوقات به نام بلوت برزیلی یا کراتینه برزیلی نیز نامیده می‌شود، یک روش شیمیایی است که معمولاً در سالن‌های آرایشی انجام می‌شود و می‌تواند موها را تا ۶ ماه صاف‌تر نشان دهد. این کار درخشندگی زیادی به موها می‌بخشد و می‌تواند موخوره را کاهش دهد.

فرآیند کراتینه مو شامل شستن موهایتان می‌شود، سپس از یک آرایشگر می‌‍خواهید این درمان را روی موهای خیس انجام دهد، که حدود ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد. برخی از آرایشگران ترجیح می‌دهند ابتدا موها را با سشوار خشک کنند و این درمان را روی موهای خشک اعمال کنند. سپس موها را در بخش‌های کوچک و بزرگ اتو می‌کنند تا به اصطلاح روی درمان مو، مهر و موم کنند. اگر مطمئن نیستید که درمان کراتینه برای شما مناسب است یا خیر، مزایا و معایب این عملیات درمانی را در گزارش زیر بسنجید؛

مزایای بالقوه درمان کراتینه مو

فواید کراتینه مو

بدن به طور طبیعی پروتئین کراتین را می‌سازد - این همان چیزی است که مو و ناخن از آن تشکیل شده است - کراتین موجود در این درمان‌ها ممکن است از پشم، پر یا شاخ حیوانات گرفته شود. شامپوها و نرم‌کننده‌های خاصی حاوی کراتین هستند، اما معمولاً بیشترین فواید را از درمان‌های سالنی که توسط یک متخصص انجام می‌شود، به دست خواهید آورد.

مزایای دریافت کراتینه درمانی حرفه‌ای یا انجام آن در خانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

موهای صاف و براق: کراتین سلول‌هایی را که روی هم قرار می‌گیرند و رشته‌های مو را تشکیل می‌دهند صاف می‌کند، که به معنی موهای قابل کنترل‌تر و وز شدن کمتر است. این کار باعث می‌شود موها با وز کمی خشک شود و ظاهری براق و سالم به خود گیرد. کراتین همچنین می‌تواند با چسباندن موقت موها به هم، ظاهر دو شاخه شده (موخوره) را کاهش دهد.

فواید کراتینه مو

نتایج طولانی مدت: تا زمانی که برای درمان کراتینه با شستشوی مکرر از موهای خود مراقبت می‌کنید (۲ تا ۳ بار در هفته)، کراتینه درمانی شما می‌تواند تا ۶ ماه طول بکشد.

موهای قابل کنترل‌تر : درمان‌های کراتینه، موها را قابل کنترل‌تر می‌کند، به خصوص اگر موهای شما وز یا ضخیم باشد. اگر دائماً موهای خود را با حرارت حالت دهید، متوجه خواهید شد که با درمان کراتینه موهای شما سریعتر خشک می‌شود. برخی افراد تخمین می زنند که کراتین زمان خشک شدن آنها را بیش از نصف کاهش می‌دهد. همچنین موهای شما سالم‌تر و قوی‌تر می‌شود، زیرا می‌توانید آن‌ها را بیشتر با هوا خشک کنید و از آسیب‌های حرارتی محافظت کنید.

رشد مو: کراتین می‌تواند مو را تقویت کند تا به راحتی از بین نرود. این می‌تواند باعث شود که موها سریع‌تر رشد کند، زیرا نوک موها از هم نمی‌شکند.

خطرات بالقوه درمان کراتینه

فواید کراتینه مو

فرمالدئید: بسیاری از درمان‌های کراتینه (اما نه همه) حاوی فرمالدئید هستند که در صورت استنشاق می‌تواند خطرناک باشد. فرمالدئید چیزی است که موها را صاف‌تر نشان می‌دهد. بر اساس تحقیقات گروه کاری محیط زیست، برخی از شرکت‌ها در واقع سعی می‌کنند این واقعیت را پنهان کنند که محصول کراتینه آنها حاوی این ماده شیمیایی است.

جایگزین‌ فرمالدئید: گزینه های صاف کننده دائمی تر مانند شل کننده‌ها (که گاهی اوقات صاف کننده ژاپنی نامیده می‌شود) در واقع با استفاده از ترکیبات آمونیوم تیوگلیکولات و هیدروکسید سدیم، پیوندهای مو را می‌شکند. این امر نتایج دائمی را به همراه دارد، اما همچنین می‌تواند باعث ایجاد مرحله رشد نامناسب با رشد موهای درمان نشده در ریشه‌ها شود. درمان‌های کراتینه‌ای وجود دارد که بدون فرمالدئید هستند (به جای آن از اسید گلیوکسیلیک استفاده می‌کند) اما کاملاً مؤثر نیست.

فواید کراتینه مو

هر درمان می‌تواند به همراه انعام متغیر باشد. گزینه‌های ارزان‌تری در خانه وجود دارد، اما نتایج به این اندازه دوام نمی‌آورند. از هزینه ها نهایت استفاده را ببرید.

درمان کراتینه نباید بیش از سه بار در سال انجام شود، زیرا با گذشت زمان ممکن است به مو آسیب برساند. تابستان، زمانی که موخوره به دلیل رطوبت بیشتر است، معمولاً زمانی است که مردم می‌خواهند آن را انجام دهند.

نگهداری سخت کراتینه

کمتر شستن موهای خود و اجتناب از شنا کردن ممکن است نگهداری از آن را برای برخی افراد سخت‌تر کند. نوع آب برای موهای شما مهم است. شنا در آب های کلردار یا نمک (عمدتاً یک استخر یا اقیانوس) می‌تواند عمر درمان کراتینه شما را کوتاه کند. همچنین باید روی شامپو و نرم‌کننده‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که فاقد کلرید سدیم و سولفات هستند، زیرا هر دو می‌تواند درمان را از بین ببرد. شما باید ۳ تا ۴ روز بعد از درمان کراتینه صبر کنید تا موهایتان را بشویید و استحمام کنید ، بنابراین اگر فردی نیستید که دوست ندارید روز حمام رفتن خود را حذف کنید، ممکن است این درمان برای شما مناسب نباشد .

فواید کراتینه مو

منبع مورد اعتماد اداره غذا و دارو هشدار می‌دهد که فرمالدئید و ترکیبات مرتبط در درمان‌های کراتینه ممکن است در موارد زیر نقش داشته باشند:

سوزش چشم، سردرد، سرگیجه، گلو درد، سرفه کردن، خس خس سینه، حالت تهوع، درد قفسه سینه و استفراغ.

اگر در مورد خطر قرار گرفتن در معرض فرمالدئید نگران هستید، راه‌های دیگری برای دستیابی به اثرات مشابهی وجود دارد که از درمان کراتینه دریافت می‌کنید. حالت دادن حرارتی با سشوار یا اتوی صاف می‌تواند به طور موقت موهای شما را صاف کند. شما همچنین می‌توانید با مرطوب نگه داشتن سلامتی خود سعی کنید آن را قوی و سالم نگه دارید (مخصوصاً اگر از ابزارهای سبک حرارتی استفاده می‌کنید).

سعی کنید موهای خود را تا حد امکان کمتر بشویید، زیرا شامپو می‌تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد.

همچنین می‌توانید از محصولات حاوی مرطوب کننده های طبیعی استفاده کنید، مانند: روغن زیتون ، روغن آرگان ، روغن نارگیل ، کره گیاهی و روغن آفتابگردان.

مشخص نیست که آیا درمان گاه به گاه کراتینه اثرات طولانی مدتی بر سلامتی دارد یا خیر، اما اگر به خصوص حساس هستید یا آسم یا آلرژی دارید، ممکن است لازم باشد از آن صرف نظر کنید و در آخر ، کراتین کردن برای زنان باردار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.