۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آیا استرس باعث رفلاکس اسیدی می‌ شود؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبر: 561697
آیا استرس باعث رفلاکس اسیدی می‌ شود؟

آیا تابه‌حال علائم ریفلاکس اسیدی یا ریفلاکس معده را در موقعیت‌های سخت تجربه کرده‌اید، مثلاً در مصاحبه شغلی یا درست قبل از عروسی دخترتان؟ اکثر افرادی که دچار سوزش معده می‌شوند ممکن است چیلی تند و آب‌پرتقال همراه صبحانه نخورده باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین، اما آن‌ها ممکن است ندانند که چگونه ملاقات برای اولین‌بار با والدین یا ارائه سخنرانی می‌تواند باعث رفلاکس شود. طبق برخی مطالعات و بررسی‌ها، استرس تا حد زیادی می‌تواند عامل دیگری برای سوزش معده باشد. اما با استفاده از برخی تکنیک‌های مبارزه با استرس، می‌توانید معده خود را در سخت‌ترین زمان‌ها آرام کنید.

رابطه استرس و رفلاکس معده:

سبک زندگی می‌توانند در چگونگی تأثیر یک بیماری بر یک فرد نقش داشته باشند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ سلامتی بیش از ۴۰ هزار نروژی را بررسی کرد و دریافت که افرادی که استرس کاری بیشتری دارند به طور قابل‌توجهی بیشتر در معرض ابتلا به رفلاکس اسیدی هستند و افرادی که رضایت شغلی کمی دارند، در مقایسه با افرادی که رضایت شغلی بالایی دارند، دوبرابر بیشتر دچار ریفلاکس معده می‌شوند.

رفلاکس معده

یک مطالعه جدیدتر که در مجله پزشکی داخلی منتشر شده است، با ۱۲۶۵۳ فرد مبتلا به رفلاکس معده مصاحبه کرده و نتایج حاکی از آن است که تقریباً نیمی از آن‌ها استرس را بزرگ‌ترین عاملی می‌دانند که حتی در صورت مصرف دارو هم، علائم رفلاکس را تشدید می‌کند.

آیا در واقع استرس رفلاکس را تشدید می‌کند؟

اینکه آیا استرس واقعاً تولید اسید معده را افزایش می‌دهد یا از نظر جسمی باعث بدتر شدن اسید می‌شود، هنوز قابل‌بحث است. در حال حاضر، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که وقتی استرس دارید، مقدار اسید کم هم در مری، معده را حساس‌تر می‌کند.

در سال ۱۹۹۳، محققان در مجله آمریکایی مقاله‌ای منتشر کردند که نشان می‌داد افراد مبتلا به ریفلاکس اسیدی که مضطرب‌اند و استرس دارند، علائم دردناک‌تری از ریفلاکس اسیدی را گزارش می‌دهند، اما هیچ‌کس افزایش اسید معده را هنگام استرس گزارش نکرده است. در واقع افرادی که استرس دارند فقط درد و سوزش بیشتری را گزارش دادند.

مطالعه دیگری که از سال ۲۰۰۸ انجام شد، باز این نتایج را تأیید کرد. هنگامی‌که محققان افراد مبتلا به رفلاکس اسیدی را در معرض سروصدایی استرس‌زا قرار دادند، دریافتند که اگر این افراد را در معرض عواملی قرار دهند که استرس این افراد بیشتر شود و تولید اسید نیز افزایش یابد علائم این عارضه تشدید می‌شود.

آیا همه چیز فقط در ذهن شما اتفاق می‌افتد؟

آیا این بدان معناست که همه علائم در ذهن شما است؟ امکان ندارد، محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که استرس ممکن است باعث تغییراتی در مغز شود که گیرنده‌های درد را افزایش داده و باعث می‌شود شما از نظر جسمی نسبت به افزایش اندک سطح اسید حساسیت بیشتری داشته باشید.

استرس همچنین می‌تواند تولید موادی به نام پروستاگلاندین‌ها را کاهش دهد که به طور معمول این ماده از معده در برابر اثرات اسیدی محافظت می‌کند.کاهش این ماده می‌تواند احساس درد را در شما افزایش دهد.

 استرس، همراه با خستگی، ممکن است حتی تغییرات بیشتری در بدن ایجاد کند که منجر به افزایش ریفلاکس اسیدی شود. صرف‌نظر از آنچه دقیقاً در مغز و بدن اتفاق می‌افتد، کسانی که علائم ریفلاکس اسیدی را تجربه می‌کنند می‌دانند که استرس می‌تواند باعث بروز درد شود و با تغییر سبک زندگی این عارضه درمان می‌شود.

چه‌کار‌هایی باید انجام دهید؟

استفاده از تکنیک‌های مقابله با استرس و کنترل استرس در زندگی می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، سکته، چاقی، سندرم روده تحریک‌پذیر و افسردگی شود. هرچه بهتر با استرس کنار بیایید، احساس بهتری خواهید داشت.

ورزش:

ورزش کمک می‌کند تا ماهیچه‌ها قوی شوند، و هورمون‌های شادی‌آور به طور طبیعی ترشح شوند. ورزش همچنین می‌تواند باعث کاهش وزن شود که می‌تواند به کاهش فشار روی معده کمک کند.

از مصرف غذا‌های تند و حاوی ادویه خودداری کنید:

غذاهای تند

این مورد به‌ویژه وقتی‌که استرس دارید بسیار مهم است، زیرا مصرف شکلات، کافئین، مرکبات و آب‌میوه، گوجه‌فرنگی غذا‌های پرادویه و غذا‌های چرب معده حساس‌تر و سوزش معده بیشتر می‌شود.

خوابیدن کافی داشته باشید:

استرس و خواب چرخه‌ای را تشکیل می‌دهند. خواب یک کاهش‌دهنده طبیعی استرس است و هر چه استرس کمتر باشد می‌تواند منجر به خواب بهتر شود. برای جلوگیری از علائم سوزش معده در هنگام چرت زدن، سرخود را بالا نگه دارید.

تکنیک‌های آرام‌سازی (ریلکس کردن) را تمرین کنید:

تخیل فعال یا خیال‌پردازی هدایت شده داشته باشید در ذهنتان آرامش را تجسم کنید، یوگا، تای چی یا موسیقی آرامش‌بخش را امتحان کنید.

نه گفتن را بیاموزید:

افراد و فعالیت‌ها را در اولویت قرار دهید. بهتر است، مواردی را که رتبه بالایی در لیست اولویت شما ندارند را کنار بگذارید.

بخندید:

یک فیلم خنده‌دار تماشا کنید، با دوستانتان دور هم جمع شوید. خنده یکی از بهترین تسکین‌دهنده‌های طبیعی است و با حیوان خانگی خود وقت بگذرانید.

اگر حیوان خانگی ندارید، به فکر تهیه آن باشید. حیوانات خانگی می‌توانند به آرامش و جوان ماندن شما کمک کند.