۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۸ نکته برای داشتن ریه‌ های سالم

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۴۰
کد خبر: 560535
۸ نکته برای داشتن ریه‌ های سالم

ما غالباً نقش مهمی را که ریه‌های ما در قوی نگه‌داشتن ما بازی می‌کنند، در نظر نمی‌گیریم. تا زمانی که با مشکلات تنفسی روبرو نشویم به آن توجه نمی‌کنیم. اما حقیقت این است که مانند بقیه اعضای بدن ما، ریه‌های ما نیز به مراقبت و توجه روزانه نیاز دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، تنفس اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن می‌رساند. بدون اکسیژن کافی، افراد بیش‌تر مستعد مشکلات سلامتی، از جمله بیماری‌های تنفسی، بیماری مزمن انسدادی ریه و حتی بیماری‌های قلبی هستند. 

 متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه راش می‌گویند اما تنفس معمولی و روزمره برای حفظ اکسیژن در سطح اوج کافی نیست. جنیفر رایان متخصص دارای مجوز در فیزیوتراپی قلب و ریه می‌گوید: " ریه‌ها در حالت استراحت و در اکثر فعالیت‌های روزانه تنها در ۵۰ درصد ظرفیت خود هستند. " مانند بقیه اعضای بدن شما، ریه‌ها در حرکت و فعالیت رشد می‌کنند. 

از آن جا که فعالیت روزانه منظم به شما در استفاده کامل از ریه‌ها کمک نمی‌کند، باید ریه‌ها را با فعالیت بیش‌تری به چالش بکشید. رایان توضیح می‌دهد: " و برای به کمک به مقابله با تجمع سموم در ریه‌های ناشی از آلاینده‌های محیطی، آلرژی‌ها، گردوغبار و دود سیگار، باید به ریه‌های خود کمک کنید. " این ۸ نکته را رعایت کنید تا بتوانید سلامت ریه خود را بهبود بخشیده و این اندام‌های حیاتی را برای همیشه قوی نگه دارید. 

تنفس دیافراگمی

به گفته راش، کار‌هایی که می‌توانید برای عملکرد صحیح ریه‌ها انجام دهید، برخی از تکنیک‌های ساده تنفس است. او می‌گوید: " این تکنیک‌ها می‌تواند برای افرادی که مشکلات ریوی مربوط به آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن را تجربه می‌کنند، و همچنین افراد سالم مورداستفاده قرار گیرد. 

تنفس دیافراگمی ریه

" تنفس دیافراگمی از آگاهی از ماهیچه دیافراگم استفاده می‌کند که اعضای شکم را از ریه‌ها جدا می‌کند. رابرتز می‌گوید: " با تمرکز بر پایین آوردن دیافراگم هنگام تنفس، نفس عمیق‌تری خواهید داشت. " این تکنیکی است که خوانندگان حرفه‌ای برای افزایش ظرفیت ریه خود استفاده می‌کنند. 

تنفس عمیق ساده

تنفس عمیق می‌تواند به شما در رسیدن به ظرفیت کامل ریه‌ها کمک کند. همان‌طور که به‌آرامی نفس می‌کشید، آگاهانه شکم خود را با آگاهی از کاهش دیافراگم باز کنید. سپس دنده‌های خود را گسترش دهید و اجازه دهید دنده‌های شناور مانند بال باز شوند. 

در نهایت، اجازه دهید قسمت بالای سینه منبسط و بلند شود. پس از این عمل، تا جایی که ممکن است بازدم کنید و بگذارید قفسه سینه بیفتد، سپس دنده‌ها را منقبض کنید و در نهایت، ماهیچه‌های معده را داخل و بالا ببرید تا دیافراگم بلند شود و آخرین قسمت هوا خارج شود. 

نفس‌های خود را شمارش کنید

همچنین می‌توانید با افزایش طول دم و بازدم، ظرفیت ریه خود را افزایش دهید. با شمارش مدت‌زمان لازم برای یک‌نفس طبیعی شروع کنید. اگر برای تنفس به پنج موردنیاز است، برای بازدم باید تا ۵ بشمارید. شما می‌خواهید طول آن‌ها مساوی باشد. 

هنگامی که شمارش میانگین تنفس خود را پیدا کردید، یک‌دفعه دیگر به هر دم و بازدم اضافه کنید تا بتوانید به‌راحتی مدت‌زمان لازم برای پر و خالی شدن ریه‌ها را افزایش دهید. نکته این است که از فشار و ناراحتی جلوگیری کنید. این باید یک فرایند تدریجی و آسان باشد. 

مراقبت از وضعیت خود

از آن جایی که ریه‌ها ساختار‌های نرم دارند، آن‌ها فقط فضایی را که شما برای آن ساخته‌اید را آشکار می‌کنند. رایان می‌گوید: " شما می‌خواهید گاهی اوقات بلند بنشینید و به بالای سرخود برسید و فضای بیش‌تری برای ریه‌های خود ایجاد کنید. 

او می‌گوید: " یک تکنیک ساده برای دادن فضای بیش‌تر به ریه‌ها این است که کمی روی یک صندلی ثابت تکیه دهید، قفسه سینه را بلند کرده و جلوی بدن خود هنگام تنفس عمیق باز کنید. 

هیدراته ماندن

دریافت آب

خندیدن

 کافی به‌اندازه بقیه اعضای بدن برای و ریه‌ها اهمیت دارد. رایان می‌گوید: " هیدراته ماندن خوب با مصرف مایعات در طول روز و نازک ماندن مخاط ریه‌ها کمک می‌کند. " این لایه‌نازک به عملکرد بهتر ریه‌ها کمک می‌کند. 

خندیدن

فعالیت منظم با شدت متوسط برای ریه‌ها عالی است و وقتی فعالیت روزانه را افزایش می‌دهید سه کار را هم‌زمان انجام می‌دهید: ریه‌های سالم، قلب سالم و روحیه‌ای بهتر. 

رایان می‌گوید: " خندیدن یک تمرین عالی برای کار روی عضلات شکم و افزایش ظرفیت ریه است. " همچنین با مجبور کردن هوای کهنه به‌اندازه کافی ریه‌های شما را پاک‌سازی می‌کند که اجازه می‌دهد هوای تازه‌وارد مناطق بیش‌تری از ریه شود. 

فعال ماندن

رایان می‌گوید: " فعالیت شدید منظم برای ریه‌ها عالی است و وقتی فعالیت خود را افزایش دهید، سه کار را هم‌زمان انجام می‌دهید: ریه‌های سالم، قلب سالم و روحیه‌ای بهت. حداقل ۲۰ دقیقه حرکت مداوم و نسبتاً شدید روزانه، مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری را هدف قرار دهید. 

عضویت در باشگاه تنفس

روبرتز می‌گوید: " اگر نمی‌توانید به دلیل مشکلات ریوی فعال باشید، می‌توانید به یک باشگاه تنفسی بپیوندید. این‌ها گروه‌های حمایتی برای افرادی هستند که از مشکلات ریوی و تنفسی رنج می‌برند. 

شما می‌توانید روی تکنیک‌های تنفس کار کنید و با تشویق و کسب اطلاعات به‌سلامت خود و بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنید. انجمن ریه آمریکا باشگاه‌های تنفس بهتر را در سراسر ایلینوی و سراسر کشور ارائه می‌دهد. 

 دکتر الان شما را می‌بیند: 

 اگر ریه‌های شما آسیب‌دیده یا بیماری جدی آمفیزم یا سرطان ریه دارید، ممکن است یک چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید: 

• تنگی نفس در حین فعالیت‌های ساده

• درد هنگام تنفس

• سرگیجه با تغییر در فعالیت

• سرفه مداوم

• خس‌خس سینه با ورزش

• سرفه همراه با ورزش

• درد در مجاری تنفسی (مسیری که هوا برای ورود و خروج به ریه‌ها دنبال می‌کند)

 در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک مراقبت‌های اولیه خود مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند آزمایشاتی را برای تعیین علت انجام دهند یا در صورت نیاز شما را به متخصص ارجاع دهند. 

اگر سابقه سیگارکشیدن دارید، در مورد این که چند بار باید ریه‌های خود را چک کنید، با پزشک خود مشورت کنید. خبر خوب این است که اگر سیگار را ترک کنید، می‌توانید از آسیب آن ر‌هایی یابید و معاینات مداوم پیشرفت شما را نشان می‌دهد.