۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فواید بی نظیر گشنیز

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۴۰
کد خبر: 560227
فواید بی نظیر گشنیز

خوردن گشنیز باعث رفع حالت تهوع، کاهش درد معده، کاهش تشنج و درمان عفونت‌ها می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، این گیاه با تحریک روده باعث زیادشدن اسید معده می‌شود که می‌تواند به افرادی که مشکل هاضمه دارند کمک کند.

همچنین برخی از مادران شیرده برای افزایش شیر خود از این گیاه استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، از گشنیز به‌عنوان ماده‌ای معطر در ساخت صابون‌ها، مواد آرایشی، دارو‌ها، توتون و تنباکو استفاده می‌شود. این گیاه با تولید انسولین قند خون را کاهش می‌دهد و با گشاد کردن رگ‌های خونی باعث کاهش فشارخون نیز می‌شود. این گیاه در رفع و کاهش اختلالاتی چون اضطراب، دیابت، بی‌خوابی، عفونت‌های باکتریایی، تشنج، حالت تهوع و اسهال مؤثر است و فواید زیادی در حفظ سلامتی دارد.

گشنیز

اما باید توجه کرد که ممکن است افرادی به این گیاه آلرژی یا حساسیت داشته باشند؛ علائم این حساسیت می‌تواند کهیر، آفت، خارش، آسم و تورم بینی باشند، در برخی افراد لمس این گیاه نیز باعث بروز: حساسیت و التهاب پوست می‌شود.

مصرف این گیاه برای برخی افراد خطرناک بوده و باید با دقت صورت گیرد:

  • افراد باردار و شیرده
  • افرادی که به گیاهان زیره و رازیانه حساسیت دارند
  • افرادی که فشارخون پایین دارند
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افرادی که به‌تازگی عمل جراحی در پیش دارند

میزان مصرف این گیاه به سن و شرایط هر فرد بستگی دارد اما عموماً مصرف آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر مشکل خاصی دارید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برای حفظ تازگی گشنیز لازم است آن را در جای خنک و دور از تابش مستقیم خورشید نگهدارید. همچنین بهتر است قبل از قراردادن این گیاه در یخچال آن را برش زده و خرد کنید تا مدت‌زمان بیشتری ماندگار باشد.

گشنیز

آب گشنیز و رشد مو

استفاده از آب گشنیز به رشد بهتر مو‌ها و قطع ریزش مو کمک می‌کند، شما می‌توانید برای تقویت ریشه و ساقه مو‌های خود، آب گشنیز را به کف سرخود مالش دهید و پس از یک ساعت آن را بشویید. برای نتیجه بهتر باید حداقل هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام دهید.