۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مزایای شگفت آور گشنیز!

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۳
کد خبر: 524321
مزایای شگفت آور گشنیز!

بسیاری از مردم از گشنیز در غذاهایی مانند سوپ و سالسا و همچنین غذاهای هندی، خاورمیانه ای و آسیایی مانند کاری و ماسالا استفاده می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، برگ گشنیز اغلب به صورت کامل استفاده می‌شود، در حالی که از بذر آن به صورت خشک یا آسیاب شده استفاده می‌شود. برای جلوگیری از سردرگمی، این مقاله به قسمتهای خاصی از گیاه گل گشنیز اشاره دارد.

ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

قند خون بالا یک عامل خطر برای دیابت نوع ۲ است. دانه، عصاره و روغن گشنیز ممکن است به کاهش قند خون کمک کند. درحقیقت، افرادی که قند خون پایینی دارند یا از داروهای دیابت استفاده می‌کنند، باید با گشنیز با احتیاط رفتار کنند زیرا در کاهش قند خون بسیار موثر است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که دانه‌های گشنیز با تقویت فعالیت آنزیمی که به حذف قند از خون کمک می‌کند، قند خون را کاهش می‌دهد.

گشنیز

یک مطالعه بر روی موش‌های چاق و قند خون بالا نشان می‌داد که یک دوز واحد (۹.۱ میلی گرم در هر پوند از وزن بدن یا ۲۰ میلی گرم در کیلوگرم) از عصارۀ دانۀ گشنیز در ۶ ساعت قند خون را ۴ میلی مول در لیتر کاهش می‌دهد، شبیه به اثرات داروی قند خون گلی بن کلامید. یک مطالعۀ مشابه نشان داد که دوز مشابه عصارۀ دانۀ گشنیز در مقایسه با حیوانات تحت کنترل، قند خون را کاهش داده و باعث افزایش ترشح انسولین در موش‌های دیابتی می‌شود.

سرشار از آنتی اکسیدان‌های تقویت کنندۀ سیستم ایمنی بدن

گشنیز چندین آنتی اکسیدان ارائه می‌دهد، که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعات ازمایشگاهی و حیوانی این ترکیبات شامل ترپینن، کوئرستین و توکوفرول‌ها هستند که ممکن است اثرات ضد سرطانی، تقویت کنندۀ سیستم ایمنی و محافظت عصبی داشته باشند.

 یک مطالعۀ ازمایشگاهی نشان داده است که آنتی اکسیدان‌های موجود در عصارۀ دانۀ گشنیز باعث کاهش التهاب و کاهش رشد سلول‌های سرطانی ریه، پروستات، پستان و رودۀ بزرگ می‌شوند.

ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

 برخی از مطالعات حیوانی و ازمایشگاهی نشان می‌دهد که گشنیز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش دهد. به نظر می‌رسد عصارۀ گشنیز به عنوان ادرار آور عمل کند، به بدن کمک می‌کند سدیم و آب اضافی را شستشو دهد. این ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد.

 برخی تحقیقات نشان می‌دهد که گشنیز ممکن است به کاهش کلسترول نیز کمک کند. یک مطالعه نشان داد موشهایی که به آنها بذر گشنیز داده شده، کاهش قابل توجهی در کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب را تجربه کردند.

گشنیز

 علاوه براین، بسیاری از افراد دریافتند که خوردن گیاهان تند و ادویه ها، مانند گشنیز به آنها کمک می‌کند تا میزان سدیم مصرفی خود را کاهش دهند؛ که ممکن است سلامت قلب انها را بهبود ببخشد.در جمعیت هایی که مقدار زیادی گشنیز نسبت به سایر ادویه‌ها مصرف می‌کنند، میزان بیماری قلبی کمتر است. به ویژه در مقایسه با افراد دارای رژیم غربی که نمک و شکر بیشتری مصرف میکنند.

ممکن است گشنیز از سلامت مغز محافظت کند

 بسیاری از بیماری‌های مغزی، از جمله پارکینسون، آلزایمر و مالتیپل اسکلروزیس، با التهاب همراه هستند خواص ضد التهابی گشنیز ممکن است از این بیماری‌ها محافظت کند. یک مطالعۀ موش نشان داد که عصارۀ گشنیز محافظ در مقابل آسیب سلول عصبی به دنبال تشنج ناشی از دارو، احتمالاً به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن است.گشنیز همچنین ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند.

قدرت ذهن مغز انسان

 مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصارۀ گشنیز تقریباً به اندازۀ دیازپام - داروی اضطرابی رایج - در کاهش علائم این بیماری موثر است. بخاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی لازم است!

گشنیز ممکن است باعث هضم و سلامت روده شود

روغن استخراج شده از دانه‌های گشنیز ممکن است باعث تسریع و هضم سالم شود یک مطالعۀ ۸ هفته‌ای بر روی ۳۲ فرد مبتلا به سندرم رودۀ تحریک پذیر نشان داد که ۳۰ قطره از یک داروی گیاهی حاوی گشنیز که روزانه سه بار مصرف می‌شود، در مقایسه با گروه مسکن ها، به طور قابل توجهی درد شکم، نفخ و ناراحتی را کاهش می‌دهد.از عصارۀ گشنیز به عنوان محرک اشتها در طب سنتی ایران استفاده می‌شود. یک مطالعۀ موش، نشان داد که در مقایسه با موشهای تحت کنترل که به آنها آب یا چیزی داده نمی‌شود، اشتها را افزایش می‌دهد.

ممکن است با عفونت‌ها مبارزه کند

 گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که ممکن است در مبارزه با برخی از عفونت‌ها و بیماری‌های ناشی از غذا کمک کند، ترکیبی در گشنیز، ممکن است با باکتری هایی مانند سالمونلا مقابله کند. که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی تهدید کنندۀ زندگی شود. علاوه بر این، یک مطالعۀ نشان داد که دانه‌های گشنیز از جمله ادویه‌های مختلف هند است که می‌تواند با باکتری‌های مسئول عفونت‌های دستگاه ادراری مقابله کند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که روغن گشنیز به دلیل توانایی آن در مبارزه با بیماری‌های ناشی از مواد غذایی و عفونت‌های ناشی از بیمارستان، باید در فرمولاسیون ضد باکتری استفاده شود.

گشنیز از پوست شما محافظت می‌کند

 گشنیز ممکن است چندین مزایای پوستی داشته باشد، از جمله در بثورات خفیف؛ مانند درماتیت. در یک مطالعه، عصارۀ آن نتوانست بثورات پوشک در نوزادان را به تنهایی درمان کند اما می‌تواند در کنار سایر ترکیبات تسکین دهنده، به عنوان یک درمان جایگزین استفاده شود.

مطالعات دیگر اشاره می‌کنند که آنتی اکسیدان‌های موجود در عصارۀ گشنیز ممکن است با جلوگیری از آسیب سلولی، منجر به تسریع پیری پوست و همچنین آسیب پوستی در اثر اشعۀ ماورا بنفش کمک کنند.بعلاوه، بسیاری از افراد از آب برگ گشنیز برای وضعیت‌های پوستی مانند آکنه، رنگدانه، چربی یا خشکی استفاده می‌کنند. با این وجود، تحقیق در مورد این کاربردها فاقد اعتبار است.

اضافه کردن گشنیز به رژیم غذایی آسان است

تمام قسمت‌های گیاه گل گشنیز خوراکی است، اما طعم بذر و برگ آن بسیار متفاوت است.در حالی که دانه‌های گشنیز دارای طعم خاکی هستند، برگ‌ها تند و مرکبات مانند هستند - هرچند برخی از افراد می‌دانند که طعم آنها مانند صابون است.

 دانه‌های کامل را می‌توان به محصولات پخته شده، سبزیجات ترشی، چاشنی ها، سبزیجات بو داده و ظروف عدس پخته شده اضافه کرد. با گرم کردن آنها عطر و بوی آنها آزاد می‌شود و به دنبال آن می‌توان آنها را برای استفاده در خمیرها و خمیرهای معطر آسیاب کرد.

گشنیز

 در همین حال، برگ گشنیز - که سیلانترو، نیز نامیده می‌شود - بهتر است برای تزیین سوپ یا استفاده در سالاد ماکارونی سرد، عدس، سالسای گوجه فرنگی تازه یا غذاهای رشته فرنگی تایلندی باشد. همچنین می‌توانید آنها را با سیر، بادام زمینی، شیر نارگیل و آبلیمو پوره کنید تا خمیری برای بوریتو، سالسا یا ماریناد درست کنید.

 دانه و برگ گشنیز هر دو برای پخت و پز روزمره مفید هستند اما طعم‌های بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند که بهترین کاربرد آنها را تعیین می‌کند.

خط آخر

گشنیز یک گیاه معطر، غنی از آنتی اکسیدان است که کاربردهای آشپزی و فواید زیادی برای سلامتی دارد. گشنیز ممکن است به کاهش قند خون، مبارزه با عفونت‌ها و تقویت قلب، مغز، پوست و سلامت دستگاه گوارش کمک کند. به راحتی می‌توانید دانه‌ها یا برگ‌های گشنیز - که گاهی اوقات به آن سیلانترو هم می‌گویند - به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بخاطر داشته باشید که در بسیاری از مطالعات فوق از عصارۀ غلیظ استفاده می‌شود و دانستن اینکه چه مقدار دانه یا برگ گشنیز برای خوردن مزایای مشابه نیاز دارید، دشوار است.