۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

پاکسازی ریه در کمتر از ۱ ماه با درمان های خانگی پاک سازی ریه ( انواع دمنوش + روش های تنفس+ غذاهای مفید و مضر و...)

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبر: 559996
پاکسازی ریه در کمتر از ۱ ماه با درمان های خانگی پاک سازی ریه ( انواع دمنوش + روش های تنفس+ غذاهای مفید و مضر و...)

ریه ‌ها برای زندگی بشر ضروری هستند، آن‌ ها تقریباً بدون خستگی کار می کنند، هوا را به داخل می‌ کشند و چیز‌هایی را که قابل ‌استفاده نیستند، بارها و بارها هر روز و هر شب به بیرون می ‌دمند. آلودگی‌ ها و عفونت‌ هایی که به‌ وسیله میکروب ‌ها به وجود می ‌آیند، توسط مخاط داخل ریه جذب شده و مویچه ‌های نازک داخل ریه آن ‌ها را به سمت بالا هدایت می‌ کنند. برای شناخت راه های مراقبتی و درمانی 100% از ریه ادامه دهید!

پاک‌ سازی ریه چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ طبق خبر پزشکی که هر روزه از تلوزیون به گوش میرسد هوایی که تنفس می‌ کنیم به انواع مختلفی از آلاینده‌ ها آلوده است. همه چیز از گرده گرفته تا مواد شیمیایی و دود سیگار می‌ تواند در هواگیر کرده و وارد ریه ‌های ما شود.

ریه ‌های ما عمدتاً اندام ‌هایی هستند که خود تمیز شونده هستند، اما کارهای خاصی وجود دارد که می ‌توانید برای کمک به عملکرد آن‌ ها در سطح مطلوب انجام دهید.

اگر سیگار مصرف می‌ کنید یا مجبور به استفاده از دارو های استنشاقی خاصی هستید، پاک‌ سازی ریه برایتان بسیار مفید است.

 اگر میخواهید بدانید که منظور از پاکسازی ریه چیست با ادامه این مقاله همراه باشید:

انواع روش های پاکسازی ریه در منزل:

روش های زیادی برای پاکسازی ریه وجود دارد، مثل اوزون تراپی ریه، پاکسازی ریه با دارو و... ما در این بخش موارد راحت و کم هزینه ای را معرفی میکنیم که هر کسی میتواند در خانه انجام دهد و وضعیت ریه های خود را بهبود ببخشد.

ترک سیگار یکی از راه های پاکسازی ریه است.

 ترک سیگار یکی از راه های پاکسازی ریه است.

سیگار کشیدن را ترک کنید:

سیگارکشیدن به مویچه‌ هایی که کمک می‌کنند تا آلودگی و عفونت زدوده شود، آسیب می ‌زند و باعث بسته‌ شدن راه ‌های هوایی می ‌گردد.

دقیقا 12 ساعت بعد از آخرین سیگار کشیدنتان سطح مونوکسید کربن در خون شما به حالت عادی برمیگردد سپس بدن شما اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد سلولی را دریافت میکند.

بهبود ریه ها بعد از 2 هفته تا 3 ماه از زمان ترک سیگار شما شروع می شود. برای پاکسازی ریه از سیگار باید رژیم غذایی مناسبی را پیش بگیرید؛ مثلا غذا هایی که تولید مخاط میکنند را مصرف نکنید چرا که با افزایش سطح مخاط در ریه ها پاکسازی مشکل تر میشود.

محصولات لبنی شامل: پنیر، کره، خامه، ماست، کفیر و شیر تولید مخاط را بالا میبرند.

از غذاهای فراوری شده، مانند گوشت قرمز، بیکن، ژامبون، سالامی، سوسیس، فست فود، هات داگ، کنسرو گوشت و ... اجتناب کنید.

غذاهای فرآوری شده مخصوص گیاه خواری و جایگزین های غذایی (گوشت های ساختگی و جایگزین های پنیر) نیز تولید کننده مخاط زیادی هستند.

استفاده از دستگاه بخور

بخور درمانی، تنفس بخار آب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به ریه ها در تخلیه مخاط است. علائم بیماران ریوی در هوای سرد یا خشک تشدید میشود. برای همین استفاده از دستگاه بخور در فصل سرد سال بمنظور پاکسازی ریه در منزل توصیه میشود زیرا بخار آب موجب بهبود تنفس شده و مخاط داخل ریه را شل میکند که به افراد کمک میکند راحت تر تنفس کنند.

یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید

بهبود کیفیت هوای خانه شما باعث پاکسازی ریه میشود. شما می ‌توانید یک دستگاه تصفیه هوا را خریداری کنید و آن را در اتاق ‌های جداگانه قرار دهید.

فیلترهای خانه خود را عوض کنید

در کنار تهیه یک دستگاه تصفیه هوا، باید هر شش ماه یکبار تمام فیلتر های خانه خود را عوض کنید و همه دریچه ‌ها مانند دریچه ‌های حمام یا دریچه ‌های تهویه و گرمایشی را تمیز کنید، این کار باعث پاکسازی ریه از گرد و خاک میشود.

رایحه های مصنوعی را از بین ببرید

ممکن است فکر کنید که با خوشبوکننده ‌های هوا، شمع یا عود به حال و هوای خانه ‌تان کمک می‌ کنید بهتر شود اما این عطر ها اغلب مملو از مواد شیمیایی مضر هستند که ریه را تحریک میکنند.

حتی پاک‌کننده‌ های خانگی نیز می ‌توانند به ‌عنوان محرک ریه عمل کنند، پاک‌کننده ‌های خود را با محصولات کاملاً طبیعی جایگزین کنید.

غذاهای ضد التهاب را به رژیمتان اضافه کنید

التهاب ریه تنفس را دشوار کرده و باعث میشود در قفسه سینه احساس سنگینی کنید، یکی از راه های پاکسازی ریه داشتن رژیم غذایی مناسب است. شما میتوانید از زرد چوبه، سبزیجات، گیلاس، بلوبری، زیتون، گردو، لوبیا و عدس در رژیمتان استفاده کنید.

ویتامین دی

خوردن غذا های غنی ازویتامینd سلامت ریه شما را بهبود میخشد. یک مطالعه در سال 2017 روی افراد مبتلا به آسم نشان داد که سطوح سالم ویتامین D تعداد حملات آسمی را که نیاز به درمان کورتیکواستروئیدی دارند، کاهش می‌ دهد. بهترین منابع غذایی ویتامین D معمولاً محصولات حیوانی مانند ماهی آزاد، ساردین و تخم‌ مرغ هستند.

داشتن ریه سالم با آب

آب نقش بزرگی را در سلامت ایفا می‌ کند و پایه هر عمل پاک‌کننده‌ ای است. آب خالص و پاکیزه برای حفظ جریان خون به داخل و خارج از ریه ‌ها ضروری است.

آب هم چنین ریه ‌ها را مرطوب نگه می ‌دارد و باعث جریان روان مخاط در ریه می‌گردد. ممکن است که چندش‌آور به نظر برسد ولی این مخاط خیلی مهم است؛ برای انسجام مویچه‌ ها به ‌منظور حرکت‌ دادن سموم، میکروب ‌ها و آلودگی ‌ها به بیرون از بدن مورد نیاز است.

سیر و پیاز برای داشتن ریه سالم

این غذا‌ های تند و تیز برای قلب و هم چنین ریه ‌ها عالی هستند آن‌ ها التهاب را کاهش می‌ دهند، کلسترول را کم کرده و جهت پاکسازی ریه از عفونت نقش زیادی را ایفا میکنند.

مصرف سبزیجات کلمی برای داشتن ریه سالم

کلم، گل‌کلم و بروکلی نشان داده ‌اند که می ‌توانند باعث متوقف شدن رشد سرطان ریه شوند و خطر ابتلا به سرطان ریه را نصف کنند، آن‌ ها سرشار از کلروفیل هستند که خون را تمیز می‌کند و دوباره می‌ سازد و دارای مقادیر زیادی از آنتی‌ اکسیدان‌ های مؤثر هستند.

سایر غذاهای ضدالتهابی مناسب پاک‌سازی ریه شامل:

انواع توت‌ها

بروکلی

زردچوبه

شکلات تلخ

انار

زنجبیل

حبوبات

دانه‌ها و آجیل‌ها

هویج

پرتقال

کدوحلوایی

فلفل‌دلمه‌ای

دمنوش برای پاکسازی ریه

شما میتوانید در منزل از انواع دمنوش برای پاکسازی ریه استفاده کنید که درست کردنش هم بسیار راحت است و مواد اولیه آن به راحتی در هر آشپز خانه ای یافت میشود.

آسم

یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل+ چند برگ ریحان + 1 قاشق چای خوری پودر پونه کوهی + 3 دانه فلفل+ 2 عدد هل له شده + ¼ قاشق چایخوری پودر رازیانه و در صورت تمایل میتوانید یک حبه سیر له شده هم به این دستور اضافه کنید.

نوشیدن دمنوش زنجبیل و لیمو یکی از راه های پاکسازی ریه است.

نوشیدن دمنوش زنجبیل و لیمو یکی از راه های پاکسازی ریه است.

دمنوش لیمو + عسل + زنجبیل

زنجبیل سرفه را قطع میکند و ضد التهاب است، عسل هم دفعات سرفه کردن شما را کاهش میدهد و لیمو هم با داشتن ویتامین سی سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

زنجبیل یک تکه + یک قاشق چای خوری یا بیشتر عسل + چند قطره آبلیمو.

بعد از اینکه جوشید آن را گرم بنوشید تا بطور طبیعی عمل سم زدایی ریه را انجام دهد.

چای سبز

چای سبز بسیار برای فصل سرد سال مناسب است و جدا از فواید کاهش وزن، آنتی اکسیدانی می توانند سموم را از بدن دفع کنند و همچنین هضم را بهبود بخشند.

 دمنوش زردچوبه + زنجبیل

زردچوبه برای کنترل سرفه و سرماخوردگی عالی می باشد.کورکومین موجود در زردچوبه یک عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد سرطان است. یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل+ نصف قاشق چایخوری زرد چوبه را بگذارید دم بکشد سپس میل کنید.

 چای ماسالا

چای سنتی و قدیمی ماسالا برای درمان بیماری هایی مانند سرفه، سرماخوردگی و مشکلات تنفسی امتحان خود را پس داده است.

انواع ادویه ها برای تهیه چای ماسالا مانند زنجبیل، دارچین، میخک، فلفل سیاه و هل استفاده می شود. همه این گیاهان دارویی خاصیت ضد التهابی دارند؛ گلوی شما را صاف کرده و تحریک گلو را کاهش میدهند.

همه مواد را با نسبت برابر مخلوط کرده و بصورت پودر شده به آب در حال جوش اضافه کنید، برای مزه دار کردن هم کمی عسل به آن بیفزایید.

دمنوش ریشه شیرین بیان

دمنوش ریشه شیرین بیان را می توان به عنوان یک ماده اصلی برای کاهش سرفه در نظر گرفت؛ دمنوش شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی است.

 یک تکه ریشه شیرین بیان را بردارید و آن را بکوبید. و به آب در حال جوش اضافه کنید، بگذارید 1 تا 5 دقیقه دم بکشد. برای مزه دار کردن میتوانید به آن عسل یا آب لیمو اضافه کنید.

مواد غذایی مضر برای ریه

تخم‌مرغ

خیلی ‌ها علاقه دارند در هنگام صبح تخم ‌مرغ بخورند اما باید بدانید که تخم‌ مرغ موجب آلرژی در ریه‌ های شما می ‌شود.

بادام‌زمینی

بادام ‌زمینی هم یکی از خوراکی ‌های دلچسب و خوشمزه است مخصوصاً زمانی که بانمک و فلفل تفت‌ داده شود اما باید این را بدانید که بادام‌ زمینی خوراک مناسبی برای ریه‌ های شما نیست و موجب آلرژی ریه می ‌شود.

نمک

می ‌تواند خیلی سخت باشد که مواد غذایی را بدون نمک تصور کنید اما نمک برای شما که ریه‌ های ضعیفی دارید خطرات جبران‌ ناپذیری را به همراه دارد.

مصرف نمک موجب التهاب ریه شده و باعث می ‌شود تا مایعات مضر نتوانند از بدن خارج شوند.

مشروبات الکلی

به گفته متخصصان تغذیه، شراب و الکل برای ریه‌ ها خطرناک است و می ‌تواند منجر به ایجاد علائم آسم شود. این موارد حاوی نگهدارنده ‌ای به نام سولفیت هستند که می ‌تواند عارضه‌ های جدی ریوی را برای ریه شما ایجاد کند.

تنفس در طبیعت یکی از راه های پاکسازی ریه است.

 تنفس در طبیعت یکی از راه های پاکسازی ریه است.

بودن در طبیعت و مکان های خوش آب و هوا یکی دیگر از روش های پاکسازی ریه به شمار میرود. دریافت هوای تازه به گسترش ظرفیت ریه‌ و حفظ عملکرد صحیح آن‌ کمک میکند.

زمانی که میزان آلودگی زیاد است از ورزش‌کردن در هوای آزاد، سوزاندن زباله، سوزاندن چوب یا سایر انواع دود دوری کنید.

مواردی که باید از آن اجتناب کنید:

  • گرد و غبار سیلیکا
  • الیاف موجود در پنبه‌ های نسوز
  • غبار ‌های فلزی سخت
  • گرد و غبار زغال‌ سنگ
  • غبار غلات
  • فضولات پرندگان و حیوانات
  • گاز‌ها، دود‌ها و تشعشعات

 تمرینات تنفسی را برای پاک‌سازی ریه

تنفس دیافراگمی

یکی از کار‌هایی که می‌ توانید برای عملکرد صحیح ریه‌ ها انجام دهید، استفاده از تکنیک‌ های ساده تنفس است. این تکنیک ‌ها برای تمام افراد از جمله کسانی که مشکلات ریوی مربوط به آسم و آمفیزم و برونشیت مزمن را تجربه می‌ کنند، و همچنین افراد سالم مناسب است. 

در تنفس دیافراگمی شما به پشت دراز می‌ کشید و از شکم تنفس می ‌کنید یعنی به‌ جای اینکه تنفس‌ های کوتاه قفسه سینه را انجام دهید شکم خود را پر از باد می‌ کنید و از طریق شکم تنفس ‌های عمیق انجام می ‌دهید.

برای اینکه بدانید تمرین را درست انجام می‌ دهید یا نه یک وسیله مانند کتاب را روی شکم خود قرار دهید و با هر تنفس ببینید که آیا کتاب بالا و پایین می ‌رود یا نه؟

به‌ مرور که عادت کردید در تمام حالت‌ های نشسته و ایستاده و دراز کش می‌ توانید تنفس شکمی را انجام دهید. این تکنیکی است که خوانندگان حرفه‌ای برای افزایش ظرفیت ریه خود از آن استفاده می‌کنند.

 تنفس عمیق ساده

تنفس عمیق می ‌تواند به شما در رسیدن به ظرفیت کامل ریه‌ ها کمک کند. همان‌ طور که به‌ آرامی نفس می‌کشید، آگاهانه شکم خود را با آگاهی باز کنید. سپس دنده‌ های خود را گسترش دهید و اجازه دهید دنده‌ های شناور مانند بال باز شوند.

 در نهایت، قسمت بالای سینه منبسط و بلند میشود. پس از این عمل، تا جایی که ممکن است بازدم کنید و بگذارید قفسه سینه بچسبد به پشتتان، سپس دنده‌ ها را منقبض کنید و در نهایت، ماهیچه‌ های معده را داخل و بالا ببرید تا دیافراگم بلند شود و آخرین قسمت هوا از ریه ‌ها خارج شود.

 نفس‌های خود را بشمارید

شما می ‌توانید با افزایش طول دم و بازدم، ظرفیت ریه‌ های خود را افزایش دهید. با شمارش مدت ‌زمان لازم برای یک ‌نفس طبیعی شروع کنید. به این صورت که با پنج شماره دم بگیرید دو شماره نگه دارید و شش شماره بازدم کنید و به‌ مرور این عدد را افزایش دهید.

خندیدن

خندیدن یک تمرین عالی برای کار روی عضلات شکم و افزایش ظرفیت ریه است. همچنین به ‌اندازه کافی ریه ‌های شما را پاک ‌سازی می‌ کند و اجازه می ‌دهد هوای تازه‌ وارد مناطق بیش‌ تری از ریه شود.

ورزش کردن یکی از راه های پاکسازی ریه میباشد.

ورزش کردن یکی از راه های پاکسازی ریه میباشد.

ورزش کنید

ورزش ماهیچه ها را وادار می کند تا سخت تر کار کنند، اینکار باعث افزایش سرعت تنفس بدن می شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها می رسد.

همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی کارآمدتر می کند. کم کم ماهیچه ها یاد می گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

روزانه هر فعالیتی را به مدت 30 دقیقه انجام دهید، تا باری که بر روی ریه ‌ها تحمیل می ‌شود سبک ‌تر کنید و عملکرد انتقال اکسیژن و متابولیسم را افزایش دهید.

سایر تمرینات هوازی برای پاک‌ سازی ریه شامل

  • پیاده ‌روی
  • دوچرخه ‌سواری، چه در فضای باز یا داخل خانه
  • شناکردن
  • رقصیدن یا تمرینات الهام گرفته از رقص مانند زومبا
  • بوکس
  • ورزش ‌هایی مانند تنیس

اگر یک بیماری مزمن ریوی دارید مهم است که قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک صحبت کنید تا روتین مناسب خود را پیدا کنید.

خطرات و هشدارها

تحقیقات زیادی وجود ندارد که جهت استفاده از محصولاتی مانند قرص پاکسازی ریه‌ یا شربت پاکسازی ریه که ادعا می‌ کنند راه پاکسازی ریه هستند حمایت کنند. بهتر است با پرهیز از سیگار کشیدن، آلودگی و سایر عوامل تحریک‌کننده از آسیب به ریه خود جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

ریه ‌ها حساس‌ ترین عضو بدن هستند سعی کنید در نگهداری و حفظ ریه‌ کاملاً دقت کنید از رژیم غذایی گرفته تا مصرف دارو ها...

برای سلامت بهتر ریه باید با پیشگیری شروع کنید و انتخاب ‌های سالمی داشته باشید. به ‌عنوان‌ مثال، ترک سیگار، ورزش منظم متناسب با سطح تناسب‌ اندام و داشتن یک رژیم غذایی مغذی، همگی به ریه‌ های شما کمک می‌ کنند تا در وضعیت پاک و سلامت قرار گیرند.

برگرفته از

healthline.com

medicalnewstoday