۰ نفر

پرسش از یک متخصص ویروس شناسی؛

بهبودیافتگان کرونا باید واکسن بزنند؟

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۴۴
کد خبر: 558293
بهبودیافتگان کرونا باید واکسن بزنند؟

عضو شبکه راهبردی تحقیقات بیماری‌های ویروسی کشور به همه مردم حتی بهبود یافتگان کرونا توصیه کرد که حتما واکسن بزنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدکاظم شاه کرمی متخصص ویروس شناسی پزشکی افزود: بهبودیافتگان حداقل ۶ هفته بعد از رفع شدن تمام علایم بیماری، برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وی افزود: کسانی که تاکنون واکسن نزده اند و کسانی که در فاصله تزریق دوز اول و دوم واکسن، مبتلا شده اند، باید واکسن کرونا را دریافت کنند.

شاه کرمی افزود: افرادی که پیش از تزریق واکسن بیمار شده اند، باید ۶ هفته بعد از بر طرف شدن تمام علائم، نسبت به شروع واکسیناسیون اقدام کنند.

متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: افرادی که در فاصله بین دوز اول و دوز دوم مبتلا شده اند هم باید به همین شیوه عمل کنند و ۶ هفته پس از برطرف شدن تمام علایم بیماری کرونا برای تزریق دوز دوم واکسن اقدام کنند.

وی گفت: ابتلای طبیعی الزاما مانع ابتلای مجدد نمی شود و شاهدیم برخی افراد از زمان شیوع بیماری تاکنون ۲ یا ۳ بار به بیماری مبتلا شده اند و به همین دلیل افرادی که قبلا مبتلا شده اند هم باید واکسن بزنند.

آیا تاخیر در زمان تزریق دوز دوم از اثرات آن می کاهد؟

شاه کرمی در پاسخ به این سوال که آیا تاخیر در زمان تزریق دوز دوم، از اثربخشی واکسن می کاهد، گفت: با توجه به شیوع و گردش بالای ویروس در جامعه، توصیه می شود دستورالعمل سازنده واکسن رعایت شود و دز دوم در موعد مقرر تزریق شود، مگر اینکه در فاصله بین دوز اول و دوم، فرد بیمار شده باشد.  

وی افزود: برای قضاوت در رابطه با اثرات احتمالی تاخیر در تزریق دز دوم بر کارایی واکسن، داده های علمی مورد نیاز است. در کشورهای مختلف تحقیقاتی در حال انجام است که مشخص شود اگر فاصله بین دو دز واکسن افزایش یابد، کارایی واکسن چه تغییری می کند؛ ولی در حال حاضر چنین داده هایی در مورد تمام واکسن های موجود در ایران وجود ندارد.

عضو شبکه راهبردی تحقیقات بیماری‌های ویروسی کشور خاطرنشان کرد: فقط در مورد واکسن آسترازنکا که دز دوم پس از هشت تا ۱۲ هفته از دوز اول تزریق می شود، طبق اطلاعاتی که منتشر شده، حتی اگر دز دوم تا ۴۵ هفته بعد از دز اول تزریق شود، هیچ تاثیر منفی بر اثربخشی واکسن ندارد و حتی ممکن است ایمنی قوی تر و پایدارتری هم ایجاد کند.

متخصص ویروس شناسی ادامه داد: در مورد سایر واکسن ها فعلا اطلاعاتی از این دست وجود ندارد، اما قطعا اینطور نیست که در اثر یک تاخیر چند روزه در تزریق دز دوم، کارایی واکسن از بین برود، هرچند ممکن است قدری کمتر شود.