۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارتباط دیابت و فشارخون بالا

۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۱
کد خبر: 533579
ارتباط دیابت و فشارخون بالا

هایپرتانسیون یا فشارخون بالا، اغلب در کنار دیابت شیرین، از جمله نوع 1، نوع 2 و دیابت حاملگی رخ می‌دهد همچنین مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی بین دیابت و فشارخون بالا وجود داشته باشد. فشارخون بالا و دیابت نوع 2 هر دو جنبة سندرم متابولیک دارند؛ شرایطی که شامل چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، فشارخون و دیابت هر دو ممکن است علل مشترکی داشته باشند و برخی از عوامل خطر یکسانی را دارا هستند. این دو همچنین به بدتر شدن علائم یکدیگر کمک می‌کنند. راه‌های مدیریت هر دو بیماری نیز هم‌پوشانی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین فشارخون بالا و دیابت، نحوه تشخیص آن‌ها و چگونگی کاهش تأثیر منفی هر دو، ادامه مطلب را بخوانید.

دیابت

شناسایی فشارخون بالا و دیابت

برخی از آزمایش‌های نسبتاً ساده می‌توانند نشان دهند که آیا فرد مبتلا به دیابت یا فشارخون بالا است یا خیر. مردم همچنین می‌توانند کیت‌های تست قند خون برای دیابت و دستگاه‌های اندازه‌گیری فشارخون را خریداری کنند، می‌توانند در خانه استفاده کنند.

فشار خون

شناسایی فشارخون بالا

گاهی اوقات افراد از فشارخون بالا به‌عنوان "قاتل خاموش" یاد می‌کنند و بسیاری از افراد از ابتلا به آن آگاه نیستند. در بیشتر اوقات علائمی مشاهده نمی‌شود، وقتی پزشک فشارخون را می‌گیرد یا اینکه خود شخص فشارخونش را در خانه می‌گیرد، معمولاً می‌فهمد که فشارخون بالا دارد. اگر مانیتور را بخوانید؛ دو عدد را نشان می‌دهد:

فشار سیستولیک که عدد بزرگتر است و دیاستولیک که عدد پایینی است. نتایج اندازه‌گیری فشارخون یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • نرمال: سیستولیک زیر 120 و دیاستولیک زیر 80
  • افزایش‌یافته: سیستولیک 120–129 و دیاستولیک زیر 80 سال
  • مرحله فشارخون بالا 1: سیستولیک 130-139 و دیاستولیک 80-89
  • مرحله فشارخون بالا 2: سیستولیک 140 به‌علاوه و دیاستولیک 90 یا بیشتر
  • بحران فشارخون: سیستولیک بالاتر از 180 و دیاستولیک بالاتر از 120

بحران فشارخون به معنای این است که فرد باید فوراً به پزشک مراجعه کند. فرد مبتلا به فشارخون در مراحل اولیه خطر ابتلا به فشارخون بالا در آینده را دارد. عادت‌های زندگی می‌توانند به کنترل فشارخون کمک کرده و از فشارخون و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنند. این سبک‌های زندگی تاثیر‌گذار عبارتند از:

ورزش، یک رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و درمان دارویی

همه افراد مبتلا به دیابت تا زمانی که به طور مؤثر وضعیت خود را کنترل کنند، علائمی از جمله مواردی که تشخیص داده‌اند را نخواهند دید. اگر علائم سطح بالای قند خون ظاهر شود، شامل موارد زیر هستند:

تشنگی بیش از حد، نیاز مکرر به ادرار کردن، افزایش ادرار شبانه، ضعف و خستگی، تاری دید

یک فرد همچنین ممکن است متوجه شود که عفونت‌های زیادی از جمله عفونت ادراری، برف، و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دارد. این افراد همچنین ممکن است متوجه شوند که زخم‌ها و عفونت‌های بدنشان مدت‌زمان بیشتری می‌برد تا ترمیم شوند.

آزمایش‌ها می‌تواند نشان دهد که فرد مقدار زیادی قند در ادرار و خون خود دارد.

سطح گلوکز پس از 8 ساعت ناشتایی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

طبیعی: کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر

پیش دیابت: بین 100 تا 125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر

دیابتیک: مقدار 126 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر

آزمایشات دیگری نیز پزشک ممکن است انجام دهد که نتایج را به روش‌های مختلف نشان می‌دهد. سه نوع دیابت وجود دارد که علل مختلفی دارند:

دیابت نوع 1 تمایل دارد در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر شود، اما ممکن است در اواخر زندگی نیز رخ دهد. علائم می‌تواند نسبتاً ناگهانی یا طی چند هفته ظاهر شود. دیابت نوع 1 هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کنند حمله کند. راهی برای پیشگیری از دیابت نوع 1 وجود ندارد.

دیابت نوع 2 ممکن است سال‌ها طول بکشد و بیشتر افراد علائم آن را مشاهده نمی‌کنند. مثلاً وقتی کسی در یک غربالگری شرکت می‌کند یا در صورت بروز عارضه‌ای مانند نوروپاتی یا مشکلات کلیوی، بطور اتفاقی می‌فهمد که در مرحله پیش دیابت است یا دارای دیابت نوع 2 است.

 دستورالعمل‌های اخیر توصیه می‌کنند که تمام افراد بالای 45 سال در اولویت آزمایش چک قند خون هستند مگر اینکه دارای فاکتور خطر دیگری مثل چاقی باشند که مهم‌تر است.

این احتیاط به این دلیل است که کسی که تشخیص زودرس دارد، احتمال بیشتری دارد که پیشرفت شرایط را معکوس یا آهسته کند و از عوارض آن جلوگیری به عمل آورد.

یکی از راه‌های انجام این کار، رعایت موارد سبک زندگی منتخب و مطلوبی است که پزشکان برای فشارخون بالا توصیه می‌کنند.

دیابت بارداری فقط در بارداری اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد. اگر غربالگری معمول، سطح بالای قند خون را در دوران بارداری نشان دهد، پزشک وضعیت فرد را تا زمان زایمان کنترل می‌کند. آن‌ها تا چند هفته بعد این کار را ادامه می‌دهند و در نتیجه سطح قند خون معمولاً پایین می‌آید. دیابت بارداری می‌تواند منجر به عوارض مختلفی شود، از جمله پره اکلامپسی که علائم اصلی آن فشارخون بسیار بالا است.

ارتباط بین دیابت و فشارخون در چیست؟

نویسندگان یک مطالعه معتبر در سال 2012 خاطرنشان کردند که دیابت و فشارخون بالا اغلب با هم اتفاق می‌افتد و ممکن است دلایل مشترکی داشته باشند. این دلایل شامل: چاقی، التهاب در بدن، استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین.

دیابت می‌تواند باعث فشارخون بالا شود؟

فرد دیابتی یا انسولین کافی برای متابولیزه گلوکز ندارد یا انسولین وی به طور مؤثر کار نمی‌کند. انسولین هورمونی است که بدن را قادر می‌سازد تا گلوکز را از طریق غذا پردازش کرده و از آن به‌عنوان انرژی استفاده کند. در نتیجة مشکلات انسولین، گلوکز نمی‌تواند برای تأمین انرژی وارد سلول شود و در عوض در جریان خون تجمع می‌یابد.

دیابت قند

ازآنجاکه خون با سطح گلوکز بالا از بدن عبور می‌کند، می‌تواند آسیب گسترده‌ای از جمله به رگ‌های خونی و کلیه‌ها وارد کند. این اندام‌ها نقش اساسی در حفظ فشارخون مناسب دارند. اگر آن‌ها آسیب ببینند، فشارخون می‌تواند افزایش یابد و خطر آسیب و عوارض بعدی را افزایش دهد.

آیا فشارخون بالا می‌تواند باعث دیابت شود؟

افراد مبتلا به فشارخون در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. این ارتباط ممکن است به دلیل فرایندهای درون بدن باشد که هر دو شرایط را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌عنوان‌مثال التهاب.

عوارض دیابت و فشارخون

تأثیر ترکیبی دیابت و فشارخون می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کلیوی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد. در سال 2012 محققان ارقامی را بیان کردند که نشان می‌دهد 30٪ افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 50-80٪ افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در ایالات متحده فشارخون بالا دارند. سه روش وجود دارد که در آن سطح بالای گلوکز در خون می‌تواند فشارخون را افزایش دهد:

  • رگ‌های خونی توانایی کشش خود را از دست می‌دهند
  • مایعات در بدن افزایش می‌یابد، به‌خصوص اگر دیابت از قبل روی کلیه‌ها تأثیر گذاشته باشد.
  • مقاومت به انسولین ممکن است شامل فرایند‌هایی باشد که خطر فشارخون را افزایش می‌دهد.

کنترل به‌موقع سطح قند خون و فشارخون می‌تواند به جلوگیری از این عوارض کمک کند.

عوامل خطر

فشارخون بالا و دیابت نوع 2 نیز عوامل خطر مشابهی دارند. شامل:

  • اضافه‌وزن و چربی بدن
  • پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم
  • داشتن یک سبک زندگی غیرفعال
  • استرس و عادات نامناسب خواب
  • سیگارکشیدن
  • سن بالا
  • داشتن مقادیر کم ویتامین دی

داشتن سابقه خانوادگی پرفشاری خون خطر پرفشاری خون را افزایش می‌دهد، در حالی که سابقه خانوادگی دیابت خطر دیابت به ویژه نوع 2 را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد داشتن فشارخون بالا خطر دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد و داشتن دیابت نوع 2 خطر فشارخون بالا را افزایش می‌دهد.

همچنین، داشتن یک یا هر دو بیماری خطر عوارض مختلف را افزایش می‌دهد، از جمله:

  • حمله قلبی یا سکته مغزی
  • کاهش عملکرد کلیه و پیشرفت به سمت دیالیز
  • مشکلات رگ‌های خونی در شبکیه چشم، منجر به کاهش بینایی می‌شود
  • بیماری عروق محیطی

سایر عواملی که خطر فشارخون را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • داشتن رژیم غذایی پرچرب یا سدیم بالا
  • مصرف زیاد الکل
  • سطح پایین پتاسیم
  • سایر بیماری‌های مزمن، مانند آپنه حین خواب، بیماری کلیوی، یا آرتریت التهابی

انتخاب سبک زندگی سالم از سنین پایین می‌تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 و فشارخون بالا کمک کند. افراد دیابتی با کنترل سطح قند خون می‌توانند به کاهش خطر فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند.

پیشگیری

فاکتور سبک و عادات زندگی برای کنترل قند خون و فشارخون بسیار مهم است.

یک وزن سالم

برای افرادی که اضافه‌وزن دارند، حتی کاهشی اندک در وزن می‌تواند به کاهش فشارخون و دیابت کمک کند. برای افراد دارای اضافه‌وزن، مؤسسه ملی قلب، ریه و خون خاطرنشان می‌کند که اگر فردی 3-5٪ وزن خود را از دست بدهد، می‌تواند میزان فشارخونش را بهبود بخشد.

به همین ترتیب، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز خاطرنشان می‌کنند که ازدست‌دادن 5-7٪ وزن بدن می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت در مرحله پیش دیابتی کمک کند. این برای شخصی که 200 پوند وزن دارد و توانایی این را دارد که 10–14 پوند را از کم کند.

فعالیت

فعالیت منظم می‌تواند فشارخون را کاهش داده و به کنترل قند خون کمک کند و بسیاری از مزایای دیگر سلامتی را نیز به همراه دارد. دستورالعمل‌های درمانی اخیر همه را به انجام حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​در هر هفته یا 75 دقیقه تمرین با شدت بالا تشویق می‌کند. ورزش متوسط ​​شامل راه‌رفتن و شنا است. کسانی که برای مدتی فعال نبوده‌اند باید در مورد یک برنامه ورزشی معقول با پزشک خود صحبت کنند.

انتخاب یک رژیم غذایی سالم

افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بالا باید با پزشک خود در مورد یک برنامه غذایی صحبت کنند. این معمولاً شامل موارد زیر است:

  • خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه
  • تمرکز روی غذا‌های پر فیبر از جمله غلات کامل
  • مقدار نمک و شکر افزودنی را محدود کنید
  • اجتناب یا محدودکردن چربی‌های ناسالم، مانند چربی‌های ترانس و چربی‌های حیوانی

پزشکان اغلب رژیم غذایی داش یا مدیترانه‌ای را برای کنترل قند خون و سلامت عمومی بیماران توصیه می‌کنند.

مصرف الکل

مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • فشارخون بالا
  • افزایش ماندگاری گلوکز خون
  • افزایش وزن

میکسر‌ها همچنین می‌توانند کربوهیدرات و کالری اضافه کنند. آب گازدار گزینه سالم‌تری نسبت به نوشابه شیرین است. ممکن است فردی تمایل داشته باشد تا با پزشک خود در مورد میزان مصرف الکل برای وی صحبت کند.

سیگار نکشیدن (عدم مصرف دخانیات)

 مدارکی وجود دارد که ثابت می‌کند مصرف تنباکو و دخانیات ریسک ابتلا به هر دو بیماریِ دیابت و فشارخون را افزایش می‌دهد. افراد سیگاریِ مبتلا به دیابت، خطر بیشتر برای دچار شدن به عوارض جدی دارند از جمله:

  • بیماری قلبی یا کلیوی
  • رتینوپاتی (یک بیماری چشم که ممکن است منجر به کوری شود)
  • جریان خون ضعیف که منجر به عفونت و خطر قطع عضو در انتها‌ها مخصوصاً پا‌ها می‌شود.
  • نوروپاتی محیطی که می‌تواند باعث درد عصبی در بازو‌ها و پا‌ها شود
  • فردی که دارای دیابت یا فشارخون بالا است یا در معرض خطر قرار دارد می‌تواند با پزشک خود در مورد چگونگی ترک سیگار صحبت کند.

درمان دارویی

علاوه بر اقدامات مربوط به سبک زندگی، پزشک ممکن است دارو‌هایی را به شرح زیر تجویز کند:

  • دیابت نوع 1: بسته به هر عارضه‌ای فرد ممکن است به انسولین و یا احتمالاً دارو‌های کاهنده فشارخون و سایر دارو‌ها نیاز خواهد داشت.
  • دیابت نوع 2: برخی از افراد نیاز به استفاده از انسولین دارند، یا ممکن است پزشک برای کمک به کاهش سطح قند خون متفورمین یا سایر دارو‌های غیر انسولین تجویز کند. همچنین ممکن است به دارو‌هایی برای کاهش فشارخون یا سایر عوارض نیاز داشته باشند.

درصورتی‌که فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بالای بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک و بیماری کلیوی مرتبط با دیابت یا هر دو باشد، استفاده از یکی از موارد زیر توصیه می‌شود:

  • مهارکننده‌های حمل‌ونقل سدیم - گلوکز 2
  • آگونیست‌های گیرنده پپتید شبه گلوکاگون

این دارو‌ها با کمک به کنترل سطح قند خون از قلب و کلیه‌ها محافظت می‌کنند.

درمان فشارخون بالا: دارو‌ها شامل مهار‌کننده‌های آنزیم تبدیل آنزیوتانسین، بتا بلوکر‌ها و دیورتیک‌ها (ادرار‌آور) می‌باشند.

چشم‌انداز کلی

فشارخون بالا و دیابت غالباً با هم اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد که برخی از عوامل خطر و دلایل آن‌ها با یکدیگر مشترک هستند. تنظیم سبک زندگی می‌تواند به کنترل فشارخون و سطح قند خون کمک کند، اما بیشتر افراد نیاز به دنبال‌کردن یک برنامه درمانی در زندگی دارند.

پزشک یک برنامه درمانی را همراه و متناسب با مددجو آماده می‌کند، اگر وی معتقد است که نیاز به تنظیم درمان خود دارد، باید با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در تماس باشد و با یک متخصص مراقبت‌های پزشکی سیر درمان را بررسی کند.