۰ نفر

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین پاسخ می‌دهد؛

تضمین عملیاتی شدن طرح ملی مسکن تا 1400 چیست؟/ حذف متقاضیانی که 30تا 40میلیون ندارند

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 415419
تضمین عملیاتی شدن طرح ملی مسکن تا 1400 چیست؟/ حذف متقاضیانی که 30تا 40میلیون ندارند

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر منابع مالی وجود داشته باشد و به موقع تزریق شود پروژه ساخت مسکن ملی، زمان چندانی نمی‌برد. با توجه به اینکه منابع تامین شده، نگرانی برای بلاتکلیفی پروژه‌ها وجود ندارد.

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛  چه تضمینی وجود دارد طرح ملی مسکن، مثل مسکن مهر نشود؟ پاشنه آشیل این طرح زمان است. با پایان دولت دوازدهم اگر این طرح پایان نیابد چه بر سر ثبت نام کنندگان این طرح خواهد آمد؟ پرسش هایی است که متقاضیان و منتقدان طرح ملی مسکن مطرح می‌کنند. 

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با این پرسش که آیا طرح ملی مسکن تا سال 1400 و پایان دولت روحانی اتمام پیدا می‌کند، گفت: تمام تلاش ما برای اتمام پروژه ها انجام می شود. طرح ملی مسکن به گونه ای برنامه ریزی شده  که به طور قطع قبل از اتمام دولت دوازهم به صاحبانش تحویل داده خواهد شد. 

مطمئن باشید مشکلات مسکن مهر در طرح ملی مسکن وجود ندارد

وی افزود: طرح مسکن مهر شائبه ها و مشکلاتی را ایجاد کرد. مدل مالی که برای طرح ملی مسکن در نظر گرفته شده،  متفاوت از مسکن مهر است. در طرح مسکن مهر اول زمین ها تعیین شد، خانه ها ساخته و بعد به دنبال متقاضی دریافت مسکن رفتند. در این طرح ابتدا ما زمین‌ها را مشخص کردیم و برای هر کدام از این زمین ها متقاضیان را ثبت نام کردیم. بنابراین ما واحد فاقد متقاضی نداریم. مسئله مهمی که می تواند از نگرانی های بعدی جلوگیری به عمل بیاورد این است که در این مدت تعیین تکلیف نحوه واگذاری زمین انجام خواهد شد. بنابراین مردم می دانند به صورت 99 ساله یا به صورت فروش اقساطی 5 ساله این زمین ها را دریافت می‌کنند. مرحله بعد آورده اولیه است که توسط افراد تامین می شود. 

حذف متقاضیانی که 30 تا 40 میلیون ندارند

وی در ادامه با بیان اینکه متقاضیان باید 30 تا 40 میلیون تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کنند گفت: ثبت نام کننده ای که این مبلغ را پرداخت نکند به شکل ناخودآگاه از سامانه حذف می شود و متقاضی بعدی جایگزین می شود. 

طرح  تسهیلات ساخت مسکن برای تعداد ثبت نام شدگان تامین شده و بخشی از هزینه ها توسط تسهیلات بانکی موجود پرداخت می شود. اگر حتی دولت هم تغییر کند مشکلی برای این طرح بوجود نمی آید چراکه منابع مالی به اندازه کافی وجود دارد.

منابع مالی مسئله اساسی در ساخت پروژه های مسکن

وی با اشاره به موضوع منابع مالی به عنوان مسئله اساسی در ساخت پروژه های مسکنی گفت: اگر منابع مالی وجود داشته باشد و به موقع تزریق شود پروژه ساخت مسکن زمان چندانی نمی برد.  با توجه به اینکه منابع تامین شده ، نگرانی برای بلاتکلیفی پروژه ها وجود ندارد. حتی دولت های مسکن مهر بعد از اتمام دوره دولت دهم هم موظف به انجام آن بودند، پروژه های نیمه کاره مسکن مهر یا مشکلات حقوقی قضایی، مکان نامناسب و  مشکلات زیرساختی بود و ربطی به پایان دولت نداشت، حتی اگر دولت دهم 12 سال دیگر روی کار بود، مشکلات قابل حل نبود. 

وی در ارتباط با این موضوع که تسهیلات بانکی چطور در نظر گرفته می شود، گفت: در شهرهای مختلف آورده متقاضیان و قیمت تمام شده هر پروژه متفاوت است، این تسهیلات بسته به اینکه مسکن در چه منطقه ای ساخته می شود تا سقف 100 میلیون تومان پرداخت می‌‎شود.  همچنین در مراحل مختلف به تناسب از تسهیلات بانکی و از آوردهای متقاضی برای ساخت، تامین منابع شود.