۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد؛

امتیازات ویژه دولت برای تولیدکنندگان مسکن استیجاری

۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبر: 367150
امتیازات ویژه دولت برای تولیدکنندگان مسکن استیجاری

وزیر راه و شهرسازی با دعوت از سرمایه گذاران برای تولید مسکن استیجاری گفت: انبوه سازان و سرمایه گذاران برای ساخت مسکن استیجاری در کشور امتیازات ویژه ای از دولت دریافت می کنند، این موضوع قانونی در سالهای گذشته از سوی سازندگان مورد استقبال قرار نگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا دولت سهم خود از طرح اقدام ملی را وارد بازار فروش می کند یا اجاره گفت: دولت برنامه ویژه ای برای ساخت مسکن استیجاری در کشور دارد و با وجود اینکه مسکن استیجاری به صراحت در قانون (ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷) آمده است، اماجامعه سازندگان و سرمایه گذاران در سالهای گذشته از ساخت مسکن استیجاری استقبال نکردند.

وزیر راه وشهرسازی اضافه کرد: دولت برای انبوه سازان و سرمایه گذارانی که قصد تولید مسکن استیجاری دارند، شرایط ساده تری را فراهم می کند که از جمله آنها واگذاری زمین رایگان است.

اسلامی ضمن دعوت از سرمایه گذاران بخش مسکن برای مشارکت در ساخت مسکن استیجاری گفت: وزارت راه وشهر سازی از تولیدکنندگان مسکن دعوت می کند در صورت اعلام آمادگی آنها، دولت زمین رایگان را در اختیار این افراد می گذارد.

به گفته وی، سالهای گذشته از ساخت مسکن استیجاری استقبالی نشده، اما دولت در نظر دارد با اعطای زمین رایگان از آغاز ساخت مسکن استیجاری حمایت کند.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز پیش تر گفته بود دولت آمادگی دارد تا تمام امکانات قانونی خود را در اختیار افرادی بگذارد که تصمیم دارند وارد بازار نظام اجاره داری حرفه ای شوند.

عباس فرهادیه گفته بود تشویق به اجاره داری برنامه مهم وزارت راه برای کنترل بازار اجاره است و این موضوع اکنون با جدیت در دست پیگیری است.

وزیر راه وشهر سازی، درباره افزایش تسهیلات مسکن مهر گفت: سال گذشته از ابتدای ورود به وزارت راه وشهرسازی اعلام شد که با کمک مردم واحدهای مسکن مهر را به اتمام خواهیم رساند و به همین دلیل در شورای پول و اعتبار، تسهیلات مسکن مهر در شهر جدید پردیس (شرق تهران) ۱۰ میلیون تومان افزایش و به ۵۰ میلیون تومان رسید و در سایر شهرها پنج میلیون تومان افزایش یافت.

وی پیرامون آخرین وضعیت کمیته تعیین نرخ اجاره بها گفت: هیچ زمانی قرار نبوده که کمیته تعیین سقف اجاره بها از سوی دولت تشکیل شود و دولت حق مداخله در تعیین نرخ اجاره بها را ندارد.

اسلامی اضافه کرد: مردم از دولت انتظار دارند که برای کنترل بازار اجاره اقدام کند، اما طبق قوانین دولت حق هیچ گونه مداخله برای تعیین نرخ اجاره بها ندارد و اجاره بها باید براساس توافق بین مالک و مستاجر تعیین شود.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: براساس ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و ماده ۲ آیین نامه مربوط به آن، موسسه های اجاره داری حرفه ای تشکیل می شود که دستور العمل و شیوه نامه آن تدوین شده است.

اسلامی در ارتباط با برنامه تسهیلات اجاره بها به کجا رسید گفت: این سوال را باید از وزیر امور اقتصادی و دارایی پرسید.

وی گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی باید اعلام کنند که منابع مالی مربوط به تسهیلات بازار اجاره را از کدام منابع بانکی تامین خواهند کرد، زیرا اعطای تسهیلات به مستاجران طرح وزارت راه و شهرسازی نیست.

اسلامی با بیان اینکه برای ودیعه مسکن بافت های فرسوده وزارت راه وشهرسازی تسهیلاتی را تخصیص می دهد، گفت: فرد واجد شرایط می تواند ملکی را برای مدت محدود اجاره کند تا واحد مسکونی او نوسازی شود و افزود: برای تسهیلات بازار اجاره باید وزارت امور اقتصادی و دارایی پاسخ دهد.