۰ نفر

متقاضیان مسکن می‌توانند قسط‌ها‌ی نجومی را پرداخت کنند؟

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۲۵
کد خبر: 365274
متقاضیان مسکن می‌توانند قسط‌ها‌ی نجومی را پرداخت کنند؟

160 تا 240میلیون تومانی مسکن آخرین راهکار مسئولان این بخش برای خانه دار شدن مردم است. با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن به خصوص در یک سال گذشته که به رویایی برای ایرانیان تبدیل شده است، مسئولان در ارایه راهکاری دیگر درصدد افزایش میزان وامهای مسکن شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد، یکی از نیازهای اولیه بشر، نیاز به مسکن است اما این روزها پاسخ دادن به این نیاز امری بسیار دشوار است.

رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته کافی بود تا قدرت خرید به قدری کاهش یابد که خانه دار شدن به یک رویا تبدیل شود، پس به نظر می‌رسد این روند مدت زمان انتظار را افزایش و پس‌انداز برای خانه دار شدن را به یک شوخی تبدیل کرده است.

> رشد حبابی بازار در یک سال گذشته

بازار مسکن از ابتدای سال گذشته رشد حباب‌گونه‌ای را آغاز کرد. حرکت آرام اما رو به بالای قیمت مسکن در سایه رکود، ترس ایجاد بحران جدیدی در اقتصاد را ایجاد کرد. قیمت مسکن نیز به‌ مانند سایر کالاها روند افزایشی را پیش گرفت و این افزایش قیمت به‌گونه‌ای بود که مالکان از معاملات منصرف شده و موارد متعددی از فسخ معاملات به علت احتمال گران‌تر شدن مسکن نیز گزارش شد.

این در حالی بود که بازار مسکن بعد از بازار خودرو و ارز و طلا شاهد رشد سرسام‌آور قیمت بود و این نگرانی را به وجود آورده که قدرت خرید بخش بزرگی از جمعیت در این بازار به شکل محسوسی کاهش یابد. این نگرانی، بیش از همه اجاره‌نشینان را دچار مشکلاتی کرد. چراکه اجاره مسکن همواره تابعی از قیمت زمین و ساختمان بوده و افزایش قیمت این دو، در نهایت افزایش اجاره‌بهای آپارتمان‌ها را رقم زد.

> فروردین رکورددار کم‌فروشی

بازار مسکن در اولین ماه از سال جدید با سقوط آزاد معاملات خرید مواجه شد و عنوان کم‌فروش‌ترین ماه بازار ملک طی دهه گذشته برای فروردین ۹۸ به ثبت رسید. آمار اولیه از بازار معاملات مسکن فروردین امسال مطابق اطلاعات درج‌شده از مبایعه‌نامه‌ها در سامانه رهگیری نشان می‌دهد ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در تهران طی این ماه فروخته شد؛ درحالی‌که معاملات در همه ماه‌های فروردین سال‌های گذشته از ۴ هزار واحد کمتر نبوده است.

> ریشه گرانی کجاست؟

در این میان فعالان بازار مسکن، پیشنهادها و راه‌حل‌های مختلفی را بیان می‌کنند. برخی معتقد به افزایش تسهیلات خرید مسکن هستند و برخی کنترل سوداگری در این بازار را مقدم بر افزایش وام مسکن می‌دانند و عده‌ای نیز بر این باورند که دولت با گرفتن مالیات سنگین بر خانه‌های خالی می‌تواند جذابیت احتکار و خالی نگه‌داشتن مسکن را کاهش دهد و در نتیجه عرضه مسکن افزایش یابد.

دلایل مختلفی برای افزایش قیمت مسکن عنوان می‌شود که از آن جمله می‌توان به افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول و همچنین افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی اشاره کرد.

> ریشه اصلی افزایش قیمت مسکن

کارشناسان این بخش نیز معتقدند ریشه اصلی افزایش قیمت مسکن را می‌توان در عواملی مانند افزایش نقدینگی، رشد قیمت در بازارهای موازی و دنباله‌روی مسکن از سطح عمومی قیمت‌ها، ثبات قیمت مسکن در سال‌های پیشین، ساختار بازار مسکن، کاهش عرضه واحدهای کوچک متراژ، افزایش هزینه‌های تولید، نبود مالیات بر عایدی مسکن، تاثیر شهرسازی نامتقارن بر تمرکز تقاضای مسکن بر برخی مناطق خاص و نقش عوامل روانی و نااطمینانی در آغاز جهش قیمتی پیدا کرد.

در حال حاضر نمی‌توانیم ادامه شرایط رکود در کنار گرانی مسکن را برای بحرانی که هنوز خفته است، پیش‌بینی کرد چراکه بیش از دو سال است که زنگ این مشکل به صدا درآمده، اما گوش شنوایی نبود.

نداشتن استراتژی به ‌موقع برخورد با حباب‌های احتمالی از سوی مسئولین انتظار چنین شرایطی را رقم می‌زد.

آمارها حاکی از کمبود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور است و اگر بخواهیم در طول ۱۰ سال این واحدها ساخته شود، سالیانه باید ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید شود.در این حال سالیانه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار زوج در کشور ازدواج می‌کنند که نیازمند مسکن هستند و مجموع این دو آمار نشان می‌دهد که حداقل سالیانه باید در کشور یک‌میلیون و ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

بنابر این بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا زوجین جوان بتوانند برای سپرده‌گذاری خود در بانک ۸۰ میلیون تومان جمع‌آوری کنند، بنابراین این زوج‌ها مجبور هستند سال‌ها از مسکن استیجاری استفاده کنند.

> رکود معاملات و صعود قیمتها

جالب آن است که با وجود آن که بازار مسکن با رکود سنگینی روبرو بوده و آمار معاملات روبه کاهش است، اما روند رشد قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

قیمت‌های نجومی اعلام‌شده از سوی فروشندگان و مالکان مسکن اما همین قیمت‌های واقعی و بدون اغماض است. به عنوان مثال آپارتمان نوساز ۶۸متری کلید نخورده آماده فروش و تحویل، در سمت راست خیابان فرهنگ تهران متری ۱۹میلیون تومان و دقیقاً در سمت چپ همین خیابان و دو قواره بالاتر متری ۲۱ میلیون تومان است. یک آپارتمان دوخوابه ۵ سال ساخت ۷۱متری واقع در خیابان ستارخان تهران نرسیده به پل در بخش شمالی خیابان متری ۲۰میلیون تومان. در این ‌بین نرخ فروش خانه کلنگی بسیار عجیب‌تر از انواع نوساز آپارتمان شده است. یک‌خانه کلنگی ۱۲۰متری با قدمت بالای ۳۵سال واقع در خیابان یوسف‌آباد متری ۳۰میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. اما آپارتمان یک‌خوابه ۴۷متری در تهرانپارس غربی متری ۱۸میلیون آماده تحویل به خریدار است.