۰ نفر

رحیم زارع: اولویت قوا تقویت معیشت باشد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۱۳
کد خبر: 436196
رحیم زارع: اولویت قوا تقویت معیشت باشد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اولویت قوای سه‌گانه را رسیدگی به حوزه‌های اقتصادی و معیشتی عنوان کرد و نسبت به افزایش آمار بیکاری در صورت ادامه این روال هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رحیم زارع اظهار کرد: شیوع و کرونا اثراتی روی اقتصاد همه کشورها گذاشته به ویژه در کشورهایی ‌مثل ایران که از قبل آمادگی وجود نداشت و یکباره وارد این بحران شدیم، چالش‌هایی برای بخش‌های تولید، خدمات و گردشگری ایجاد شد و صنایع تولیدی هم از این ویروس تاثیر زیادی پذیرفتند.

وی افزود: با توجه به شوکی که به اقتصاد کشور وارد شد، اولویت ما باید رفع این چالش خصوصا چالش واحدهای تولیدی باشد، از جمله می‌توان کمکی به پرداخت دیون عقب‌افتاده آنها داشت. همچنین شرکتهای پروژه‌ای‌ بودند که پروژه‌هایشان تعطیل شد و به خاطر ممنوعیت‌ها در مورد حضور نیروی کار از پیش‌بینی‌ها عقب ماندند. به هر حال باید به نوعی به آنها کمک کنیم زیرا اثر منفی این بحران در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ٩٩ بر این کسب‌وکارها اثر مخربی داشته است.

نماینده مردم آباده در مجلس ادامه داد: در مورد معادن و صنایع معدنی هم مهم است که افزایش موجودی انبارها در اولویت قرار بگیرد. همچنین صنایع پتروشیمی و پایین‌دستی به خاطر قیمت نفت با چالش و و کاهش ارزش سهام مواجه شدند و درآمدهای ارزی نیز کاهش یافت. بخش گردشگری هم به عنوان یک صنعت با مشکلات بسیاری مواجه شد.

زارع با تاکید بر ضرورت توجه به نیروی انسانی و بیمه بیکاری نسبت به افزایش آمار بیکاری در صورت تداوم روال کنونی هشدار داد و گفت: لذا تامین مالی صندوق بیمه بیکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این باید بسته‌های حمایتی برای تولید، بخشودگی بدهی‌های مالیاتی و عوارض نیز در نظر گرفته شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش درآمدهای مالیاتی و کاهش قیمت نفت باید تدبیری در مورد سیاستهای دولت در بخش مالیات در راستای تامین مالی دولت اندیشیده شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اولویت سه قوه را رسیدگی به حوزه‌های اقتصادی، معیشتی و نحوه تامین مالی و همچنین کمک به اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف ‌و کسب‌وکارهای کوچک و خرد محلی عنوان و تاکید کرد که باید تدابیر ویژه در این زمینه در نظر گرفته شود.