۰ نفر

یک میلیون برگ سند در جریان بررسی صلاحیت‌ها ارزیابی شد

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱:۲۴
کد خبر: 409134
یک میلیون برگ سند در جریان بررسی صلاحیت‌ها ارزیابی شد

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: بیش از یک میلیون برگ سند در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم، توسط کارشناسان ما بررسی و ارزیابی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص روند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار داشت: تعدادی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند و ثبت نام شان به صورت رسمی برای ما ارسال شد ۱۶ هزار و ۳۳ نفر بود که اینها در مرحله مقدماتی - که مرحله هیئت‌های اجرایی است- مورد بررسی قرار گرفتند که تعدادی از آنها در همان مرحله انصراف دادند و بیش از ۸۰۰ نفر انصراف دادند.

پرونده بیش از 14500 نفر بررسی شد

وی افزود: تعدادی از افراد هم صلاحیتشان مورد تایید واقع نشد و بیش از ۱۳۰۰ نفر بودند، اینها همگی در مرحله هیئت‌های اجرایی صورت گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: کسانی‌که شکایتی نسبت به آراء هیئت های اجرایی دارند  در مجموع سایر افراد هزارو سیصد هزار نفر هستند که ما باید بررسی کنیم، بنابراین مجموعاً صلاحیت بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را هیئت های نظارت استانی هیئت های مرکزی و شورای نگهبان باید بررسی کنند. 

معترضان 5 روز فرصت شکایت دارند

کدخدایی در همین رابطه عنوان کرد: موازین بررسی صلاحیت‌ها در هیئت اجرایی و هیئت های نظارت خیلی تفاوتی ندارد و بندهای مربوط به آن در قانون یکی است. ممکن است مدارک تحصیلی و جرم‌ها باشد که موجب سلب اجتماعی برای افراد می‌شود و تخلفات دیگری که در قانون ذکر شده است شامل علت‌های اصلی محسوب می‌شود.

وی درخصوص روند بررسی صلاحیت‌ها نسز بیان کرد: در مرحله‌ای که ما امروز به پایان رساندیم و مرحله دوم شروع شد، شامل هیئت های نظارت استانی بود یعنی هیئت های نظارت استانی ما، رسیدگی های خود را انجام دادند و طبق قانون از هیئت مرکزی نظارت باید کسب اطلاع کنند و نهایتاً نتایج را از طریق فرمانداری‌ها به افراد اعلام کنند.

قائم مقام شورای نگهبان در همین رابطه خاطر نشان کرد: از امروز به بعد ما یک فرصت پنج روزه برای شکایت داریم که البته ضمن آن هم رسیدگی به اعتراضات و شکایت ها هم وجود دارد که مجموعاً یک فرصت ۲۰ روزه است که شورای نگهبان از آرائی که هیئت‌های نظارت استانی نسبت به افراد صادر کردند می‌توانند بررسی کنند و اگر افراد اعتراض داشته باشند شورای نگهبان می‌تواند رسیدگی کند و بعد از آن ۲۰ روز نتیجه نهایی مرحله اول شورای نگهبان هم اعلام می‌شود.

کدخدایی در ادامه سخنانش تصریح کرد: از جهت روز و زمانی که هیئت‌های اجرایی رسیدگی شان به پایان رسید، رسیدگی ما در هیئت های نظارت آغاز شد و چیزی حدود دو هفته است که این رسیدگی‌ها را انجام می‌دهیم و البته زمان کمی است.

 یک میلیون برگ سند از مراجع دریافت کردیم

وی در همین راستا افزود: به هر حال ما تلاش داشتیم قانون انتخابات اصلاح شود و یکی از مشکلاتی که داریم همین وضعیت است. مجموعاً این زمان رسیدگی ها ۷۰ روز است، اما در این مرحله حدود دوهفته رسیدگی‌ها انجام شد که تعداد زیادی از کارشناسان ما برای تکمیل پرونده ها درگیر بودند و تمام نظارت‌های استانی ما برای برررسی صلاحیت‌ها درگیر بودند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد: بیش از یک میلیون برگ سند توسط کارشناسان ما مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: به هر حال مراجع چهارگانه گزارش‌هایی در خصوص افراد برای ما ارسال می‌کنند که این گزارش‌ها همراه اسنادی است مثلاً قوه قضاییه تصویر رای صادره خود را نسبت به فرد برای ما ارسال می کند. بنابراین اینها باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مفاسد اقتصادی، اخلاقی و ضدیت با حاکمیت مهم ترین دلیل رد صلاحیت‌ها 

کدخدایی گفت: گاهی هم افراد اعتراض دارند که ممکن است تشابه با اسمی بوده و یا اینکه دادگاه منع تعقیب صادر کرده است همه اینها اسنادی دادر که جای بررسی دارد، البته این اسناد رسمی مانند احکام قضایی خیلی راحت تر بررسی می‌شود گاهی بررسی گزارش ها سخت است مانند گزارش‌هایی در حوزه اقتصادی و مالی که باید بررسی کنیم فرد مرتکب تخلف شده است یا خیر. 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ها، محورهای مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت است. 

وی سو استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقو کشی، سابقه فروش مواد مخدر را از جمله مصادیق رد صلاحیت‌ها عنوان کرد. 

 وی تصریح کرد: از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس 90 نفر صلاحیت شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشد. البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند این مستندات ارائه می‌شود. 

 سخنگوی شورای نگهبان ضمن تشکر از مراجع رسمی که با این شورا همکاری بسیار خوبی داشتند اعلام کرد که این مراجع تقریبا برای همه افراد سند به شورای نگهبان ارایه کردند که این امر نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بود. 

صلاحیت 90 نماینده فعلی به خاطر مسائل مالی رد شد

وی برهمین اساس اضافه کرد: در قانون، تحقیقات محلی را داریم، در بسیاری از اوقات همین تحقیقات محلی به نفع افراد می‌شود چراکه کمک به دقت کار شورای نگهبان در بررسی پرونده‌ها می‌کند

وی ادامه داد: به جناح و گروه افراد نگاه نمی‌کنیم، اصلا نگاه نمی‌کنیم اصلاح‌طلب یا اصولگراست، مستندات پرونده را می‌بینیم. امروز در رسانه‌ها هم اعلام شد که از هر دو طیف سیاسی هم تایید صلاحیت داشته‌ایم هم رد صلاحیت، این نشان می‌دهد عملکرد شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد. 

کدخدایی در همین رابطه خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف شاید ابهامی به روند بررسی صلاحیت‌ شورای نگهبان داشتند، از یکسال پیش خیلی از افراد و گروه‌ها به شورا آمدند و به سوالات و ابهامات آنها پاسخ داده شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اولیه بررسی صلاحیت‌ها هستیم که 34 درصد افراد صلاحیتشان تایید نشده که آمار اندک است. تایید صلاحیت‌ها و فقدان شرایط که مدارک دقیق نفرستادند نیز تعدادی هستند. از این میان بالای 5000 نفر تایید صلاحیت شدند. تا الان برای هر کرسی مجلس بیش از 17 نفر را داریم که رقابت کنند. 

کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: فرمانداری‌ها دلایل رد صلاحیت را مستند به ماده قانونی به افراد اعلام می‌کنند. کسانی که شکایت دارند برای تقدیم شکایت به دفاتر نظارت استانی شورا مراجعه کنند.

وی افزود: در تهران ورزشگاه تختی در شرق پایتخت برای دریافت شکایت آماده شده است. 

در بررسی صلاحیت افراد به جناح و گروه آنها نگاه نمی‌کنیم

کدخدایی در ادامه عنوان کرد: شاید برای برخی پرونده ها چند بار با مراجع قانونی مکاتبه کرده ایم تا مستندات و توضیحات بیشتر و کامل‌تری دریافت کنیم؛ این به دقت ما و رعایت حقوق داوطلبان کمک قابل توجهی کرد. 

وی اظهار داشت: ما همیشه نسبت به تمام افرادی که صلاحیت‌شان در آخرین مرحله تایید نمی‌شود، اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم مدارک و مستندات را به آنها ارائه کنیم، ما هیچ چیزی پنهان از داوطلبان نداریم. 

قائم مقام شورای نگهبان ادامه داد: از کلاهبرداری تا عدم رعایت احکام و عبادات اسلامی، همگی این موارد ذیل بند یک ماده 28 قانون انتخابات تحت عنوان "عدم التزام به اسلام" قرار گرفته است؛ مثلا ممکن است یک امام جماعت مسجد عدم التزام به اسلام برایش لحاظ شود و این به معنای رعایت نکردن عبادات نباشد بلکه مثلا مشکل اقتصادی داشته باشد. 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که نیاز فعلی قانون انتخابات بود، در پیش نویس اصلاحیه قانون انتخابات نوشته شد اما مجلس یکباره سراغ استانی‌شدن رفت و ما از آن ایراد گرفتیم؛ نهایتا هم ایرادات اصلاح نشد و بایگانی شد. 

در مرحله اولیه بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت 34 درصد از داوطلبان رد شد

وی در همین زمینه بیان کرد: اگر اصلاحیه قانون انتخابات تصویب میشد، 16 هزار نفر ثبت نام نمیکردند، از معایب فعلی مثل نقش پول در انتخابات جلوگیری میشد؛ باید منتظر مجلس بعدی برای بررسی مجدد اصلاحیه قانون انتخابات باشیم.