۰ نفر

نگاهی به لایحه بودجه سال ۹۹؛

کسری در کمین بودجه سال آینده

۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۹:۴۲
کد خبر: 401704
کسری در کمین بودجه سال آینده

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: باید دید رقم‌های آورده شده در لایحه بودجه سال آینده چقدر در مرحله اجرا محقق خواهند شد چراکه اگر محقق نشوند با کسری بودجه رو به رو می‌شویم هرچند بودجه متکی به نفت در شرایط کنونی گریزناپذیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت،  دولت میزان فروش نفت را در لایحه بودجه سال 99 یک میلیون بشکه در روز با قیمت 50 دلار پیش‌بینی کرده است اما از نظر کارشناسان فروش این تعداد بشکه نفت به دلایلی همچون تحریم نفتی ایران امکانپذیر نیست و چنین درآمدی از این محل حاصل نخواهد شد بنابراین حساب باز کردن بر روی درآمد آن موجب کسری بودجه در سال آینده خواهد شد به همین منظور اسدالله قره‌خانی به تحلیل و بررسی کم و کیف این پیش‌بینی دولت پرداخته و گفت: باید دید این رقم‌های آورده شده در لایحه بودجه سال آینده چقدر در مرحله اجرا محقق خواهند شد چراکه اگر در زمان اجرا محقق نشوند با کسری بودجه رو به رو می‌شویم. 

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش اساسی نفت در بودجه واقعیتی غیرقابل انکار است، افزود: به یکباره نیز نمی‌توان بودجه غیرنفتی تدوین کرد چراکه این کار نیاز به خلق درآمدهای جدید از محل‌هایی همچون صادرات و مالیات و عوارض دارد اما اکنون نیاز است بخشی از درآمد حاصل از فروش یک میلیون بشکه صرف تهیه کالاهای اساسی شود بنابراین تدوین بودجه متکی به نفت در شرایط کنونی گریزناپذیر است.

توجه به حقوق کارمندان و کارگران، افزایش توان خرید مردم و توجه به طبقات پایین جامعه و کنترل محدودیتهای بودجه‌ای باید از طریق سهم نفت در بودجه محقق شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس قیمت 50 دلار برای فروش هر بشکه نفت را -که دولت در بودجه سال 99 آورده است- منطقی و واقع‌بینانه دانست و افزود: اگرچه قیمت 50 دلار برای فروش هر بشکه نفت منطقی است اما فروش یک میلیون بشکه نفت در روز محقق نخواهد شد. میزان بشکه نفت فروخته شده در سال جاری نیز مطابق با عدد مندرج در قانون بودجه نیست.