۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

برترین شتاب‌دهنده‌های آفریقا/ نقش چشمگیر DFS Lab در توسعه اقتصاد دیجیتال

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 481782
برترین شتاب‌دهنده‌های آفریقا/ نقش چشمگیر DFS Lab در توسعه اقتصاد دیجیتال

جایگاه ممتاز شتاب‌دهنده‌ها در فرایند تعمیق اقتصاد دانش‌بنیان در کشورهای مختلف بر کمتر کسی پوشیده است. ارائه انواع خدمات مالی، آموزشی و مشاوره‌ای از سوی این مراکز، نقشی حیاتی را در شکل‌گیری، تکامل و رشد انواع استارتاپ‌ها ایفا می‌کند. در همین رابطه، قاره آفریقا از جمله مناطقی است که به واسطه انواع برنامه‌های شتاب‌دهنده، رشد قابل توجهی را در عرصه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی تجربه کرده است.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ شتاب‌دهنده‌ها را می‌توان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد دانش‌بنیان قلمداد کرد. مراکزی که با ارائه انواع حمایت‌های مالی، آموزشی و مشاوره‌ای، نقش عمده‌ای را در رشد و گسترش‌های فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی ایفا می‌کنند. در همین رابطه، آفریقا را باید به عنوان یکی از مناطق بسیار مستعد جهان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفت. جمعیت جوان و منابع طبیعی سرشار، این قاره را تبدیل به منطقه‌ای جذاب و بالقوه سودآور برای شرکت‌های استارتاپی و صاحبان ایده کرده است. در همین زمینه، در ادامه به معرفی چهار مورد از تاثیرگذارترین برنامه‌های شتاب‌دهنده در قاره آفریقا خواهیم پرداخت.      

1) مرکز MEST

این مرکز در سال 2008 تاسیس شده و در حال حاضر در زمینه برگزاری دوره‌های یک ساله آموزش کارآفرینی فعالیت می‌کند. افراد شرکت‌کننده در این برنامه می‌توانند در پایان دوره، تسهیلات مالی به ارزش 50 تا 250 هزار دلار دریافت کنند. حاصل فعالیت MEST طی 12 سال گذشته، راه‌اندازی بیش از 60 استارتاپ در بخش‌های مختلف اقتصادی قاره آفریقا بوده است.

2) برنامه Techstars

دوره‌های برگزار شده توسط مجموعه Techstars، سه ماهه بوده و ویژه استارتاپ‌های واقع در کشورهای مصر، گامبیا، آفریقای جنوبی و نیجریه است. عمده تمرکز این برنامه بر روی رشد و توسعه فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در حوزه‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین (machine learning) و بلاک‌چین است. بازدید از شرکت‌های استارتاپی موفق آمریکا از جمله خدمات این مجموعه به شرکت‌کنندگان است.

3) مرکز Startupbootcamp

این مرکز در کشور آفریقای جنوبی واقع شده و طول دوره‌های برگزار شده توسط آن، سه ماه است. شرکت‌کنندگان در این برنامه می‌توانند در قبال اعطای 8 درصد از مالکیت خود به Startupbootcamp، از کمک 15 هزار یورویی این مرکز برخوردار شوند. در همین رابطه می‌توان به شکل‌گیری و تکامل استارتاپ موفق Kudimoney به عنوان یکی از دستاوردهای این مجموعه اشاره کرد.

در این زمینه بخوانید:

4) برنامه DFS Lab

تمرکز اصلی این برنامه بر روی فعالیت‌های استارتاپی در حوزه خدمات مالی دیجیتال و تجارت الکترونیک بوده و کشورهای تحت پوشش آن شامل کنیا، تانزانیا و آفریقای جنوبی است. شرکت‌کنندگان در این برنامه، علاوه بر خدمات آموزشی و مشاوره‌ای، از کمک 25 هزار دلاری آن نیز بهره‌مند می‌شوند. از جمله مزیت‌های مجموعه DFS Lab، ادامه خدمات مشاوره‌ای آن به مدت چهار تا شش ماه پس از پایان دوره‌های آموزشی است.