آیفون 12 که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر عرضه شد، رشد درآمدی شرکت اپل را که بخش عمده آن به فروش گوشی‌های آن وابسته بوده، با دشواری مواجه کرده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ فروش آیفون در سه ماهه منتهی به سپتامبر 2020 به میزان قابل توجهی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت و مهم‌ترین محصول شرکت اپل در سه ماه پاییز توانست 26.44میلیارد دلار درآمد کسب کند.

در حالی که تاخیر در عرضه آیفون12 به وضوح بر سه ماهه فعلی تاثیر منفی گذاشته، اما با ورود این گوشی به بازار، اکنون انتظار می‌رود شرایط رو به بهبودی پیش رود. البته هنوز باید دید که آیا آیفون 12 افت قابل توجه درآمد را جبران می‌کند یا تاثیر آیفون بر اپل روند نزولی را در پیش گرفته است.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، در دو فصل اخیر، سهم آیفون از کل درآمد اپل افت قابل توجهی داشته و تنها 41درصد بوده است.

با مجموع درآمد 64.7میلیارد دلاری، اپل در واقع رکورد جدیدی را برای فصل پاییز به ثبت رسانده است. با این حال، این رقم تنها یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. عرضه نشدن آیفون در این سه ماه امکان رشد عمده را از بین برد و سبب ناخشنودی سهامداران شد، در نتیجه عملکرد بازار سهام با ضرر مواجه شد. 

تیم کوک، مدیرعامل این شرکت اشاره کرد که به غیر از آیفون، تمام محصولات دیگر رشدی دو رقمی داشته‌اند. بدون وجود یک آیفون جدید، شرکت اپل قادر به داشتن بهترین عملکرد نیست.

در نمودار ارائه شده، روند تغییر سهم آیفون از کل درآمد اپل را مشاهده می‌کنید؛

درآمد آیفون