۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌­دهد؛

۵مزیت پارک‌های علم و فناوری برای استارتاپ‌ها/ دسترسی به امکانات فیزیکی فوق‌العاده و پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان

۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۸
کد خبر: 461087
۵مزیت پارک‌های علم و فناوری برای استارتاپ‌ها/ دسترسی به امکانات فیزیکی فوق‌العاده و پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان

طی سالیان اخیر، پارک‌­‌های علم و فناوری تبدیل به مراکزی برای ایجاد، تکامل و رشد استارتاپ­‌ها شده‌اند. دسترسی به فضای فیزیکی مناسب، امکانات آزمایشگاهی گسترده، فناوری­‌‌های روز جهان و همچنین بهره­‌مندی از انواع حمایت­‌‌های دولتی از جمله مزیت­‌های فعالیت­ در این پار‌ک­‌ها محسوب می‌شود.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ امروزه با توجه به افزایش توجه دولتمردان و فعالان اقتصادی به مقوله اقتصاد دانش ­بنیان، پارک­‌‌های علم و فناوری نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی چنین اقتصادی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. سوالی که در اینجا مطرح می­‌گردد آن است که اساسا چه ویژگی‌­هایی باعث اهمیت روزافزون این پارک‌­‌ها در زیست­‌بوم اقتصادی جهان شده است.

در ادامه به بررسی پنج مورد از مهمترین ویژگی‌­‌های پارک­‌‌های علم و فناوری خواهیم پرداخت.

۱- مرکزی برای ایجاد رونق اقتصادی:

بسیاری از دولت­‌های جهان به پارک­‌‌های علم و فناوری به عنوان یکی از پدیده‌­‌های تاثیرگذار در رشد و توسعه اقتصاد نگاه کرده و اقدام به اجرای برنامه‌­‌های مختلف در جهت حمایت از آن­ها  می­‌کنند. مساله‌­ای که منجر به ایجاد امکانات گسترده و متعاقبا تسهیل فعالیت‌­‌های نوآورانه و استارتاپی در این پارک­‌ها می­‌شود. در همین رابطه، می­‌توان به سرمایه­‌گذاری ۷ میلیارد دلاری دولت سنگاپور در یکی از پارک­‌‌های علم و فناوری این کشور با هدف تقویت و گسترش بخش تولیدات صنعتی اشاره کرد.

۲- برخورداری از فضای فیزیکی گسترده:

بر خلاف ساختمان­‌های اداری، پارک­‌‌های علم و فناوری دارای فضا‌های پهناوری هستند که باعث تسهیل روند رشد و گسترش فعالیت‌­‌های اقتصادی مستقر در آن­‌ها می­‌شود. این پارک­‌ها دارای امکاناتی مانند فضای اداری کافی، آزمایشگاه‌­‌های مجهز، امکانات مناسب جهت انبارداری، سالن­‌های کنفرانس­‌ها و گردهمایی­‌ها و ... هستند که با توجه به عدم دسترسی استارتاپ­‌ها به منابع مالی گسترده در ابتدای راه و همچنین هزینه‌­‌های نسبتا بالای آن­ها، می­‌تواند کمک بسیار بزرگی به استارتاپ­‌ها و دیگر شرکت‌­‌ها محسوب شود.

۳- توسعه مستمر امکانات:

بدیهی است که همزمان با رشد استارتاپ‌­ها، نیاز آن­‌ها به فضای اداری و سایر امکانات نیز بیشتر شود. در همین راستا، بسیاری از پارک­‌‌های علم و فناوری، از طریق توسعه مستمر فضای فیزیکی و امکانات خود در جهت پاسخگویی به این نیاز حرکت می­‌کنند. به عنوان مثال، پارک علم و فناوری دانشگاه آریزونا که در سال­‌های نخست فعالیت خود تنها قادر به ارائه فضا و امکانات به دو شرکت با حدود ۷۰۰ کارمند بود، امروزه پذیرای ۴۰ شرکت و استارتاپ با بیش از ۷۰۰۰ نیروی کار است.

۴- تسهیل فرایند آموزش و مهارت­‌آموزی:

پارک­‌‌های علم و فناوری، امکان دسترسی به طیف وسیعی از منابع و امکانات آموزشی و مهارت آموزی را برای کارکنان شرکت‌­‌ها و استارتاپ­‌ها و همچنین سایر آحاد جامعه فراهم می­‌سازند. در همین رابطه، پارک علم و فناوری دانشگاه آریزونا یکی از نخستین پارک­‌‌های فناوری در آمریکا است که دارای یک دبیرستان بوده و دانش‌آموزان می­‌توانند از فرصت­‌های گسترده آموزشی در این مرکز بهره‌­مند شوند.

۵- بهره­‌مندی از آخرین فناوری­‌‌های روز جهان:

پارک­‌‌های فناوری عمدتا از پیشرفته­‌ترین فناوری‌­‌های موجود در جهان برخوردار هستند. مساله‌ای که می­‌تواند فرایند ایجاد و مدیریت یک کسب و کار را بسیار تسهیل کند. به عنوان مثال، مرکز علم و فناوری کیستا در سوئد، بزرگترین مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در اروپا است. مرکزی که میزبان بزرگترین کمپانی سوئد یعنی اریکسون و همچنین بخش­هایی از فعالیت­‌‌های شرکت‌­هایی مانند Microsoft، Sun و IBM است.