۰ نفر

ایجاد بستر کار آنلاین در جهت خدمت رسانی؛

چرا تقویت زیرساخت‌های کار آنلاین در کشور اهمیت دارد؟

۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰
کد خبر: 459626
چرا تقویت زیرساخت‌های کار آنلاین در کشور اهمیت دارد؟

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی تکاپو معتقد است با زیرساختها و استانداردهای صد سال گذشته نمی توان به کسب و کارهایی که ۱۰ سال آینده ایجاد می شوند، خدمت رسانی کرد و چالش کرونا نشان داد که بسترها و زیرساختهای کار آنلاین در کشور باید ایجاد و تقویت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد عبده ابطحی درباره لزوم حرکت به سمت دولت الکترونیک و الکترونیکی کردن خدمات در دوران کرونا، گفت: چالش کرونا باعث شد که برخی موضوعات مثل خدمات دولت الکترونیک یا جمع آوری داده ها سرعت پیدا کند. یکی از مشکلات ما این بود که همیشه چالش داده ای داشتیم و داده های موجود چندان قابل اتکا نبود چون دغدغه ارائه سرویس بر اساس داده وجود نداشت.

وی افزود: در جریان پرداخت تسهیلات کرونا، وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف باید به وزارت کار اطلاعات می دادند و در این فرایند مشخص می شد که کدملی خیلی از افراد به اشتباه وارد سیستم شده است ولی چون قرار نبود خدمتی به افراد بدهیم هیچ وقت دنبال اصلاح آن نبودیم.

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی تکاپوی وزارت کار، فراهم کردن زیرساختها و زیربناهای لازم در جریان الکترونیکی شدن خدمات را مورد تاکید قرار داد و گفت: کرونا باعث شد تا بدانیم که در بحث زیرساختها نیاز به تقویت شدید داریم. در سال تحصیلی جدید احتمالا آموزش را نتوانیم به صورت کامل حضوری ارائه بدهیم و مدارس ما که جمعیت قابل توجهی در حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و معلم هستند باید در بستر آنلاین کار خود را ادامه دهند.

عبده ابطحی تصریح کرد: اگر این جمعیت بخواهد به شکل آنلاین از بستر اینترنت و شبکه ملی اطلاعات استفاده کند، شبکه به طور کامل متوقف می شود چون ظرفیت پاسخگویی به درخواست ۱۳ میلیون کاربر که بخواهند چند ساعت خدمات آموزشی دریافت کنند یا ارائه بدهند را ندارد لذا دولت و بخش خصوصی باید به میدان بیایند و مکانیسمهایی تعریف شود که سرویس های مختلف در این بستر توسعه پیدا کنند.

وی گفت: در بحث آموزش دیدیم که با وجود نرم افزار شاد، اگر پهنای باند قوی نداشته باشیم در دورترین نقطه کشور نمی توانیم به این سیستم متصل شویم لذا باید کمک کنیم شرکتهای فناوری اطلاعاتی که می توانند بر پایه این بستر سرویس به کسب و کارهای دیگر بدهند توسعه یابند و از آن طرف استفاده از فناوری های جدید که انقلاب چهارمی هستند را گسترش بدهیم که این کار نیاز به الگوسازی در سطح ملی دارد.

به گفته مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی تکاپوی وزارت کار، بعضی کشورهای توسعه یافته نهادهایی در سطح ملی ایجاد کرده اند که نقشه راه توسعه برای رسته های اولویت دار کشورشان به شمار می رود و با انتخاب رسته های اشتغالزا و دارای ارزش افزوده فرایند دیجیتالی شدن آن را طی کرده اند تا متناسب با عرضه و تقاضا در جامعه ارائه خدمت بدهند.

عبده ابطحی با بیان اینکه در سیستم های جدید، مدل کسب و کار در حال تغییر و عوض شدن است، گفت: نظام کارفرمایی و پیمانکاری به شکل سنتی به تدریج جای خود را به نظام نوین می دهد و در این مدل کسب و کار جدید تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد که جنبه های مختلفی از اشتغال و بیمه های اجتماعی در حوزه تامین اجتماعی دیده شده است لذا باید به موازات رشد شرکتها و کسب و کارها، سیاستهای حمایتی کمک به توسعه بازار و عرضه و تقاضا را در دستور کار قرار بدهیم.

به گفته وی با زیرساختها و استانداردهای صد سال گذشته نمی توان برای کسب و کارهای ۱۰ سال آینده خدمت رسانی کرد و به تناسب ورود به عصر جدید نوع سیاستگذاری ها و قانونگذاری های ما نیاز به تحول دارد.