۰ نفر

در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری مطرح شد؛

نباید رانت دولتی وارد حوزه اپلیکیشن‌ها شود/ نرم‌افزارهای قدرتمند اجازه نفس کشیدن به سایر نرم‌افزارها نمی‌دهند!

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبر: 409919
نباید رانت دولتی وارد حوزه اپلیکیشن‌ها شود/ نرم‌افزارهای قدرتمند اجازه نفس کشیدن به سایر نرم‌افزارها نمی‌دهند!

عضو شورای رقابت گفت: نباید کسب و کارهای اینترنتی را به حوزه‌های بزرگی بسپاریم که دیگر نتوانیم به آن‌ها دست بزنیم و اصلاحاتی انجام دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرشاد فاطمی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت شریف و عضو شورای رقابت در پنل تخصصی سوپر اپلیکیشن‌ها و حکمرانی ملی فضای اجتماعی که در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی برگزار شد، گفت: معتقدم در فضای اپلیکیشن‌ها و موضوع انحصار باید توجه کنیم که کسب و کارهای اینترنتی را به حوزه‌های بزرگی نسپاریم که دیگر نتوانیم به آن‌ها دست بزنیم و اصلاحاتی انجام دهیم.

فاطمی تاکید کرد: اگر نهاد بزرگی بخواهد آن‌ها را بخرد دیگر نمی‌شو‌د به آن نزدیک شد. رانت و انحصار دولتی و حاکمیتی نباید به حوزه اضافه شود.

او ادامه داد: در عین حال نباید تلاش جدی برای رفع انحصار کنیم زیرا سبب می‌شود کل بنگاه را برهم بزنیم.

او در واکنش به این ادعا که برای مقابله با اپلیکیشن‌های بزرگ جهانی باید اپلیکیشن‌های داخلی را انحصاری کنیم، گفت: ما در رقابت با بازار جهانی اپلیکیشن‌ها را انحصاری می‌کنیم در حالی که همین موضوع سبب می‌شود دیگر آن‌ها خود را در حد سطح جهانی بزرگ نکنند و به بازار داخلی هم ضربه بزنند.

وی ادامه داد: نمونه این مورد ایران‌خودرو و سایپا هستند که در کشور تولید ماشین را به صورت انحصاری دارند که سبب شده تلاشی برای افزایش کیفیت در رقابت با کشورهای دیگر نکنند و آنچه که در بازار داخل عرضه می‌کنند بی‌کیفیت باشد.

همچنین در ادامه امامیان، رییس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با اشاره به بسته شدن برخی صفحات رسانه‌ها در اینستاگرام همزمان با شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت: اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر در کشور داشتیم بی نظیر بود و مفهوم خلع صلاح رسانه‌ای را دقیقا در این‌روزها حس کردیم.

 او ادامه داد: اپلیکیشن‌های بزرگ دنیا اکانت ها را بسته و صدای رسانه را خفه می‌کنند. وقتی اپلیکیشن‌هایی در سطح جهانی قدرت میگیرند اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند و یا نفس را می‌گیرند.

امامیان تاکید کرد: ما باید تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم اپلیکیشن بزرگ راه بندازیم یا انحصار ایجاد شود و اجازه بزرگ شدن ندهیم در هر صورت باید تبعات تصمیمات خود را بپذیریم.