۰ نفر

تهدیدی به نام واردات سِرورهای دست دوم

۷ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۰۶
کد خبر: 405367
تهدیدی به نام واردات سِرورهای دست دوم

واردات تجهیزات دسته دوم سخت‌افزاری در ایران در حال تبدیل به یک چالش جدی است. واردات سرورهای دسته دوم و حتی قدیمی می‌تواند به امنیت شرکت‌ها و حتی دستگاه‌های دولتی آسیب وارد کند. رییس انجمن واردکنندگان کالا و تجهیزات رایانه‌ای اعلام کرد: در حال تنظیم آیین‌نامه برای واردات سخت‌افزار دسته دوم هستیم و باید تمام تشکل‌ها وارد گود شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، امروزه دلیل افزایش قیمت دلار و پر هزینه شدن واردات سخت‌افزار، قیمت تمام شده محصولات نیز افزایش یافته است. البته شاید استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری دسته دوم در  نگاه اول آسیبی به ساختار و سیستم رایانه‌ای کشور وارد نکند، اما از سوی دیگر واردات سرورهای دسته دوم و حتی قدیمی می‌تواند به امنیت شرکت‌ها و حتی دستگاه‌های دولتی آسیب وارد کند.

بر اساس این گزارش، حملات هکری به شدت علیه سرورها افزایش یافته و عدم به روزرسانی سرورها، بسیاری از شرکت‌ها را می‌تواند با مشکلات عمده روبه‌رو کند. در این میان چندی پیش ساماندهی واردات قطعات دسته دوم سخت‌افزاری مورد توجه قرار گرفته است که در پی آن، وزارت صمت نیز خواهان تشکیل یک کارگروه برای تنظیم آیین‌نامه در این زمینه شده است.

رییس انجمن واردکنندگان کالا و تجهیزات رایانه‌ای در این زمینه عنوان کرد: در  تنظیم آیین‌نامه برای واردات سخت‌افزار دسته دوم باید تمام تشکل‌ها وارد گود شوند.

پیمان مهاجر ایروانی در خصوص نیاز به وجود آیین‌نامه در این زمینه گفت: انجمن واردکنندگان سخت‌افزار چندان درگیر موضوع واردات سخت‌افزار دسته دوم نبوده است. چرا که اعضای انجمن اکثرا کالاهایی را وارد می‌کنند که چندان با این موضوع دست به گریبان نیستند اما افرادی که کار سرور و شبکه انجام می‌دهند به شدت آسیب خورده‌اند. برخی از بزرگان این حوزه که تامین‌کننده تجهیزات و قطعات سرور هستند با آسیب جدی مواجه شدند و ظاهرا سرورهای دسته دوم به کسب و کار آن‌ها آسیب زده است.

چون این سرورها، به قیمت یک سوم سرورهای نو در بازار ارائه شده و با وجود اینکه عمر محدودتر و ایرادات خاص خود را دارد، سازمان‌های دولتی خواهان خریداری این تجهیزات دست دوم بوده و هستند؛ این در حالی است که فعالان این حوزه مشکلاتی را مطرح می‌کنند که چنانچه واقعیت داشته باشد، فعالیت سرورهای دست دوم تهدید بزرگی محسوب شده و  باید این موضوع ساماندهی شود. حتی شنیده شده کالاهای دست دوم را با عنوان کالای نو به فروش رسانده‌اند که این مسئله نیز مشکلات مربوط به خود را دارد.