۰ نفر

چگونه از کودکی که شکست خورده حمایت کنیم؟

۹ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۹
کد خبر: 671248
چگونه از کودکی که شکست خورده حمایت کنیم؟

پدر و مادرها فکر می کنند که ماموریت انها آموزش روند رسیدن به موفقیت در کودک است. اما افرادی مانند معلمین، پرستار کودک و مراقب کودک به این موضوع واقف اند که کودکان چگونگی شکست خوردن و واکنش مناسب در زمان شکست را نیز باید بیاموزند.

آموزش مواجه شدن کودک با شکست به روش صحیح

به گزارش اقتصاد آنلاین، آنها خوب میدانند که شکست جزء لاینفک موفقیت است و در طی هر اشتباه و شکستی در شبکه عصبی مغز انسان روابط جدیدی ایجاد می شود و خلاقیت کودک در زمینه حل مساله بیشتر می شود.

عدم یادگیری تحمل شکست در کودکان ، انها را در معرض نا امیدی قرار می دهد. همچنین اگر کودکان توانایی قبول و مقابله مناسب با شکست را یاد نگیرند در اینده از انجام فعالیت های جدید و تلاش کردن خواهند ترسید.

در حال حاضر با افزایش فشار بر روی کودکان از جانب دنیای اطراف و والدین برای برنده شدن کودکان در زمینه های مختلف بیش از پیش شاهد این موضوع هستیم که کودکان با کوچکترین شکستی به شدت ناراحت می شوند.

بنابراین والدین باید بدانند که چگونه به کودک تحمل شکست را اموزش دهند. این امر طی چند مرحله اتفاق می افتد.

با فرزند خود همدردی کنید

ترس کودکان

زمانی که کودک کاری را اشتباه انجام می دهد نباید با او برخورد شدیدی داشته باشید و به او نگویید   “اشکالی ندارد” یا “دفعه بعدی بهتر خواهی بود” ! بلکه به کودک بگویید “میدانم که نا امید شده ای و میخواستی بهتر عمل کنی”

از کودک بخواهید توضیح دهد

صرفا به هدف و دستیابی به آن توسط کودک تاکید نکنید. از کودک بخواهید در مورد روند کار خود برای شما توضیح دهد. با این کار کودک بیش از پیش ارزش کار خود را درک می کند، به جزئیات توجه می کند و به نگرشی جدید در مورد چگونگی یادگیری دست پیدا می کند. به او بیاموزید موفقیت ارزشمند است اما نه به اندازه تلاش او در یادگیری روش های رسیدن به موفقیت. نگرش و تلاش کودک را در زمینه مشکل ستایش کنید.

همیشه تو را دوست دارم

به کودک این اطمینان را بدهید در هر صورت او را دوست دارید اگر شکست بخور یا پیروز شود.

برای کودک الگو  باشید

برای کودک توضیح  دهید که شکست در کودکان بخشی از فرآیند طبیعی زندگی است و همه ی افراد آن را تجربه خواهند کرد. شما به عنوان الگوی اصلی کودک می توانید تجارب خود را از شکست های خود با او در میان بگذارید. کودکان درکی از شکست ندارند و فکر می کنند که همه ی کارها باید طبق برنامه ریزی آنها پیش رود. باید به کودکان بیاموزیم که اگر نتوانستند طبق مسیری که تعیین کرده اند به هدف خود دست پیدا کنند اشکالی ندارند و باید مجددا تلاش کنندو روش های مختلف را امتحان کنند.

شکست کودک را به موقعیت آموزشی تبدیل کنید

زمانی که کودک با عدم موفقیت در یک موضوع مواجه می شود در واقع موقعیتی فراهم می شود که والدین مهارت های لازم در مورد تحمل شکست و حل مساله را به کودک بیاموزند. مراقب و پرستار کودک می توانند بعد از  عدم موفقیت کودک از روش هایی برای رسیدن به هدف استفاده کنند که کودک را به موفقیت نزدیک کند.

با این روش کودک می پذیرد که وضعیت همان وضعیت قبل است اما باید برای رسیدن به موفقیت به جای ناامیدی از روش های جدید و متفاوتی استفاده کند. همچنین باید به کودک اموزش داد که گاهی علی رغم بسیاری از تلاش ها نمی توان با نا امیدی ها مقابله کنیم و باید آن را نیز به عنوان بخشی از زندگی بپذیریم.

اجازه دهید کودک شکست بخورد

گاهی اندکی از کودک فاصله بگیرید و اجازه دهید شکست بخورد. دیدن ناراحتی و عدم موفقیت کودکان برای پدرو مادر و مراقبین کودک لحظات دشواری است اما باید مراقبین کودک به او این فرصت را بدهند تا تلاش کند، شکست بخورد و دوباره تلاش کند تا نتیجه دلخواه را به دست بیاورد. در غیر این صورت کودک مهارت های لازم را فرا نمیگیرد و در مراحل مختلف زندگی خود دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.

از روش های درمانی استفاده کنید

استفاده از روش های درمانی در صورتی که ترس از شکست مانع از انجام فعالیت در کودک شود، می تواند کمک کنننده باشد.

مواجه با شکست در کودکان یک اتفاق دردناک است اما باید بدانید کودکان در صورتی به انسان های موفق تبدیل می شوند که دوره هایی از شکست را پشت سر بگذارند و از آن برای حل مساله به روش بهتری استفاده کنند.