۰ نفر

سازمان هواشناسی خبر داد؛

احتمال وقوع سیلاب ناگهانی در ۸ استان

۹ مهر ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبر: 671088
احتمال وقوع سیلاب ناگهانی در ۸ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان و احتمال وقوع سیلاب ناگهانی از کاهش دما طی امروز و فردا در نیمه شمالی کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،‌ بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی امروز در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی،‌ ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی در استان‌های تهران و سمنان ابرناکی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

فردا این شرایط برای استان‌های مازندران، گلستان،‌خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های تهران و سمنان ادامه خواهد داشت.

همچنین از امروز تا روز دوشنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در بخش‌هایی از جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان،‌هرمزگان،‌شرق و جنوب شرق فارس رشد ابرهای همرَفتی همراه با رگبار پراکنده،‌گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی امروز تا فردا در نیمه شمالی کشور روند کاهشی دما و از روز دوشنبه برای این مناطق روند افزایش دما پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران امروز صاف تا کمی ابری در برخی ساعات با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق در مناطق مستعد احتمال تگرگ، وزش باد شدید وقت گاهی همراه با خیزش گردوخاک و کاهش دما از اوایل هفته در نیمه شمالی کشور بویژه در نواحی شمال شرق.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۹: هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سمنان، تهران.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۰: هرمزگان، جنوب فارس، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، دامنه و ارتفاعات سمنان و تهران.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر، صاعقه، احتمال ریزش کوه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای بویژه از حاشیه مسیل‌ها، عدم توقف در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، کنترل و جلوگیری از ورود روان‌آب به باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به انبار یا مکان‌های مسقف، کنترل استحکام تأسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر سازه‌های موقت در برابر باد شدید، پناه گرفتن کشاورزان و دامداران به مکان‌های ایمن در هنگام وقوع رعدوبرق.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۹: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان و شرق کرمان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۰: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان و شرق کرمان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت، از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه‌ها، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه های موقت، پرهیز از حضور در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغات و مزارع.

توصیف سامانه: وزش باد، افزایش ارتفاع امواج همراه با فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۹

نوع مخاطره: وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در نواحی ساحلی میانگین از ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی میانگین از ۱.۵ تا ۲ متر

منطقه اثر: دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل مازندران، گلستان، گیلان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در تردد‌های دریایی و خطر خسارت به شناور‌های کوچک و سبک و تفریحی

توصیه: پرهیز از شنا، محدودیت و احتیاط در فعالیت‌های دریایی از جمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی.