۰ نفر

۹ روش برای بالا بردن خلاقیت و قوه تخیل

۲۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۰۲
کد خبر: 668915
۹ روش برای بالا بردن خلاقیت و قوه تخیل

افزایش خلاقیت مزایای بسیار زیادی برای هر فرد دارد و می تواند زندگی فردی اجتماعی او را دستخوش تغییرات زیادی کند. همانطور که در مقاله تعریف خلاقیت چیست گفتیم، خلاق بودن می تواند مسیر رسیدن به موفقیت های فردی و اجتماعی را بسیار کوتاه کند.

9 روش متفاوت برای افزایش خلاقیت در منزل

به گزارش اقتصاد آنلاین، در علم روانشناسی، انواع روش های افزایش خلاقیت وجود دارند که هر کدام ویژگی هایی دارند و برای فردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. در جلسات مشاوره خودشناسی آنلاین و حضوری، مشاورین روانشناس روش های توسعه خلاقیت را به مراجعین آموزش می دهند که با تمرین و ممارست، نشانه های مثبت آن نمایان می شود. در ادامه این مطلب ویکی روان، به بررسی مهم ترین عوامل افزایش خلاقیت می پردازیم و به این سوال شما پاسخ می دهیم که افزایش خلاقیت چگونه است؟؟؟

بررسی روش های افزایش خلاقیت و قوه تخیل

اگر به دنبال راه های افزایش خلاقیت هستید حتما با ما همراه باشید تا بهترین راهکارهای آزمایش شده را در اختیارتان قرار دهیم. گاهی وقتی انجام یک پروژه را در محل کار یا تحصیل به عهده می گیرید ممکن است حسی از ناامیدی به سراغتان بیاید.

ایده پردازی کاری دشوار است، بخصوص زمانی که صحبت از پردازش طرح هایی مفهومی است که باید به واقعیت بدل شوند. اما لازم نیست خیلی هم نگران باشید، چرا که حتی خلاق ترین افراد هم گاه در مسیر خلاقیت با بن بست مواجه می شوند

در هر حال، روش های افزایش خلاقیت و قوه تخیل وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید ذهن خود را مجدد احیا کنید و قوه تخیل خود را فعال سازید تا به بهترین راهکارها برای هر چالشی دست یابید.

روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید قوه تخیل خود را فعال سازید، اگر قوه تخیل و ابتکار ندارید حتما بخوانید.

تمرین عملی خلاقیت

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که فواید افزایش خلاقیت چیست و چرا باید دنبال انواع روش های افزایش خلاقیت باشیم؟ پس موارد زیر را با دقت مطالعه کنید:

افزایش بازدهی

بالا رفتن میزان عزت نفس

افزایش کارایی در محیط کار

ایده پردازی و دستیابی به ایده های نو هم از فواید افزایش خلاقیت است

اصول اولیه ایجاد خلاقیت و قوه تخیل

مشاورین روانشناس تاکید می کنند که به طور کلی ایجاد و افزایش خلاقیت فرایندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباق‌ پذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن به شمار می‌ آیند و می‌ تواند جوابگویی برای مشکلات باشد.

برخی از محققان اصولی برای مشخص شدن مرزهای خلاقیت تعریف نموده‌ اند:

۱- اینکه خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو باشد یا آن که احتمال وقوع آن بسیار کم باشد. اما باید توجه داشت که نو بودن و اصالت با آن که شرط لازم ایجاد خلاقیت است اما کافی نیست.

زمانی یک پاسخ را می‌ توان بخشی از یک فرایند خلاقیت به شمار آورد که تا اندازه‌ ای با واقعیت مطابقت داشته یا اصولاً واقعی باشد.

۲- همانطور که در لیسا مزایای خلاقیت گفتیم، خلاقیت باید گره‌ ای را بگشاید یا با وضعیتی تناسب داشته و یا مقصود معینی را برآورد.

۳- خلاقیت واقعی مشروط به دوام آن بینش ابتکاری، ارزیابی و تفسیر و رشد آن باشد. در جمله‌ ای کوتاه می‌ توان اینگونه بیان کرد «خیلی‌ ها ایده‌ های خوب دارند اما عده کمی آنها را عملی می‌ کنند». همچنین یکی از عواملی که معمولاً با خلاقیت مربوط می‌ دانند موضوع هوش است.

در مورد ایجاد خلاقیت می توان به این نتیجه رسید که ایجاد خلاقیت تنها ایده‌ یابی و ایده داشتن نیست (هرچند که قسمتی از آن است)، ارائه صحیح ایده و پیاده سازی آن تا حصول نتیجه مورد نظر نیز قسمت‌ های دیگری از آن هستند که باید در ارتباط با آنها نیز آموزش‌ ها و تکنیک‌ هایی را فرا گرفت.

حتی برای کسب توانایی خلاقیت نیز، فراگیری دانش مربوطه لازم است

طبق این مولفه ها ایجاد خلاقیت تا وقتی فعالیت اجرایی عینی‌ شدن آن، انجام نشده باشد، خلاقیت نامیده نمی‌ شود و وقتی مسئله به طور عینی حل شد و حل آن مورد قبول قرار گرفت و نیز ویژه بودن آن کشف شد، خلاقیت نامیده می‌ شود.

اکثر صاحب نظران عوامل موثر بر ایجاد خلاقیت را چنین طبقه‌ بندی کرده اند:

عوامل و موانع درونی (فردی)عوامل و موانع بیرونی (خانوادگی، اجتماعی و غیره)

در راستای ایجاد خلاقیت عوامل و موانع فردی توسط خود فرد قابل ایجاد و یا رفع است

اما عوامل و موانع بیرونی به میزان زیادی از کنترل خود فرد خارج است و خواست و عزم گروهی و کلان برای ایجاد و رفع آنها لازم است در نتیجه با آنکه فرد به تنهایی کار خاصی در ایجاد و یا رفع این عوامل نمی‌ تواند انجام دهد.

عزم راسخ به وی کمک خواهد نمود که با وجود موانعی که خارج از کنترل اوست، به آنچه که می خواهد برسد

دیدگاه دیگری وجود دارد که در آن حتی کمی افراطی تر به مقوله تلاش و کوشش برای تحقق خواسته ها نگریسته می شود. داستان زیر این دیدگاه را تا حدی شرح می دهد.

روزی سوراخ کوچکی در یک پیله ظاهر شد. شخصی نشست و ساعتها تقلای پروانه برای بیرون آمدن از سوراخ کوچک پیله را تماشا کرد. آنگاه تقلای پروانه متوقف شد و به نظر رسید که خسته شده و دیگر نمیتواند به تلاشش ادامه دهد.

آن شخص مصمم شد به پروانه کمک کند و با برش قیچی سوراخ پیله را گشاد کرد. پروانه به راحتی از پیله خارج شد. اما جثه اش ضعیف و بال هایش چروکیده بودند.

آن شخص به تماشای پروانه ادامه داد. او انتظار داشت پر پروانه گسترده و مستحکم شود و از جثه او محافظت کند و اما چنین نشد!

در واقع پروانه ناچار شد همه عمر را روی زمین بخزد و هرگز نتوانست با بال هایش پرواز کند.

آن شخص مهربان نفهمید که محدودیت پیله و تقلا برای خارج شدن از سوراخ ریز آن را خدا برای پروانه قرار داده بود، تا به آن وسیله مایعی از بدنش ترشح شود و پس از خروج از پیله به او امکان پرواز دهد.

این دیگاه می گوید گاهی اوقات در زندگی فقط به تقلا نیاز داریم. اگر خداوند مقرر میکرد بدون هیچ مشکلی زندگی کنیم،‌ فلج می شدیم، به اندازه کافی قوی نمی شدیم و هرگز نمی توانستیم پرواز کنیم. من نیرو میخواستم و خداوند مشکلاتی سر راهم قرار داد، تا قوی شوم.

من دانش طلب کردم و خداوند مسائلی برای حل کردن به من داد. من سعادت و ترقی خواستم و خداوند به من قدرت تفکر و زور بازو داد تا کار کنم . من شهامت  میخواستم و خداوند موانعی سر راهم قرار داد، تا آنها را از میان بردارم.

من انگیزه خواستم و خداوند کسانی را به من نشان داد که نیازمند کمک بودند. من محبت می طلبیدم و خداوند به من فرصت داد تا به دیگران محبت کنم. من به آنچه خواستم نرسیدم …. اما آنچه نیاز داشتم، به من داده شد.

البته این دیدگاه همه مسائل و مشکلات را به خداوند نسبت داده که همیشه اینطور نیست و بسیاری از موانع و مسائل به دلایل دیگری مثل عدم به کارگیری روش مناسب رخ می دهد اما به هر حال نگاهی که مشکل را عنصری حرکت دهنده می داند نگاهی آفریننده و سازنده است.

به هر حال با وجود ایده های خلاقانه و نو اما بدون اراده ای محکم برای به ظهور رساندن ایدها و اندیشه ها رخ نمی دهد. این شاید رمز اصلی ایجاد خلاقیت باشد:

عزم و اراده ای محکم و قاطع

«بخواه و بر خواسته خود بمان تا شاهد تجلی آن باشی» و بدان که « آرزویی در سر نمی شکفد جز آنکه توان برآوردنش نیز به تو ارزانی شده باشد. آرزومند را اما، کوششها باید.» برای ایجاد خلاقیت و رسیدن به آزادی فکری باید طبق اصول بیان شده تلاش کرد و قدم به قدم تمامی مراحل را پیگیری کرد تا به موفقیت برسیم.

مهم ترین تمرین های افزایش خلاقیت از دید روانشناسی

برای خلاق بودن قرار نیست کار خارق العاده ای باشد. مجموعه ای از روش ها، راه حل ها، آموزه ها و خلاصه چیزهای جدید دیگری است که کمک می کنند یک جور نگاه متفاوت و خلاق به دور و برمان داشته باشیم. در ادامه به بررسی راه های کسب تفکر خلاق از دید علمی می پردازیم.

یادتان باشد مهم ترین اصل در انجام تمرین عملی خلاقیت و نوآوری این است که باید ممارست داشته باشید و هر روز این تمارین را انجام دهید.

اینکه چند روزی از روش های توسعه خلاقیت استفاده کرده و بعد مدتی آنها را فراموش کنید جواب نمی دهد! موارد زیر باشد به بخشی از شخصیت شما تبدیل شوند و به مرور در آنها استاد شوید.

چند نکته درباره روش های پرورش خلاقیت 

انواع روش های افزایش خلاقیت، آنقدر طیف آن هم وسیع و گسترده است که می تواند از گذاشتن گلدان گل پشت پنجره آپارتمان شروع شود و تا پیدا کردن روش جدید برنامه نویسی کامپیوتری ادامه داشته باشد.

فقط کمی پیش نیاز می خواهد که با به کار گرفتن آنها خیلی زود آدم خلاق درونمان سر بیرون می آورد.

برای شروع باید چند ویژگی شخصیتی مهم و چند فعالیت فیزیکی ساده و البته هیجان انگیز را دور هم جمع کنیم، بعدش دیگر خودش راهش را بلد است. می داند که کجا و چگونه به کار بیفتد و وظیفه اش را ایفا کند.

همین امر به ذهن ما فرصت فعالیت می دهد و خلاقیت ما را به چالش می کشد

همچنین در راستای بررسی راه های کسب تفکر خلاق باید بدانید که نیمکره راست مغز ما که بر سمت چپ بدنمان تسلط دارد، مسئول مستقیم صدور دستور خلاقیت است.

اکثر ما راست دستیم و عمده فعالیت هایمان را هم با آن انجام می دهیم. روزی چند بار تمرین کردن و برای انجام کارهای کوچک از دست چپ کمک گرفتن باعث تقویت نیمکره راست می شود.

شاید بپرسید چگونه خلاق شویم و خلاق بمانیم؟ جوابش ساده است: هر چقدر فعال تر، خلاقیت هم بیشتر. برای تقویتش سلسله کارهایی می توان انجام داد که از جمله آنها:

۱- یکی از روش های پرورش خلاقیت، استراحت کردن است!

روانشناسان در اموزش افزایش خلاقیت تاکید زیادی بر استراحت ذهنی و جسمی دارند!

زمانی که افزایش تمرکز زیادی بر روی یک پروژه دارید، ذهن شما این فشار را حس می کند و در نهایت به انبوهی از افکار متفاوت می رسید که هیچ کمکی به دستیابی شما به هدفتان نمی کند.

وقتی خود را به انجام کاری وادار می کنید دچار استرس می شوید و استرس وضعیتی است که اکثر افراد تمایل دارند به هر قیمتی شده از آن پرهیز کنند.

اگر احساس می کنید که هیچ فکر و ایده ای به ذهنتان نمی رسد، کاری که در دست دارید را متوقف کرده و استراحت کنید

مردم روش های متفاوتی برای استراحت دارند، بنابراین هر کاری که می تواند شما را از افکار یا موقعیت استرس زا دور نگه دارد انجام دهید. قطعا پس از بازگشت به کار متوجه تاثیری که استراحت در شارژ مجدد قدرت ابتکار شما داشته خواهید شد.

یادتان باشد یک ذهن خسته نمی تواند راه های بالا بردن خلاقیت را به خوبی انجام دهند، پس برای استراحت خود وقت بزارید.

۲- برای افزایش قوه تخیل، مدیتیشن را از یاد نبرید

گاه به دلیل حجم زیاد افکاری که هیچ ارتباطی با کاری که در دست دارید ندارند، ذهنتان قادر به تولید ایده های جالب نیست. توصیه می شود که باید از طریق مدیتیشن افکار خود را مرتب کنید.

فقط لازم است که محلی آرام و ساکت پیدا کنید، بنشینید و بر روی تنفس کنترل شده تان تمرکز کنید و ذهن خود را از تمامی افکار غیر ضروری پاکسازی کنید

سکوت محیط اطراف به شما کمک می کند به مغز خود در کاهش افکار مازاد و تمرکز بر ضروریات کمک کنید. هر چقدر که لازم است به خودتان برای مدیتیشن زمان بدهید تا با ذهنی فعال به سراغ پروژه خود برگردید.

مراقبه (مدیتیشن) قدرت فوق العاده زیادی در افزایش تفکر خلاق دارد، اما به شرطی که هر روز آن را انجام دهید.

۳- از بهترین روش های افزایش خلاقیت : یادداشت بردارید

اشتباهی که خیلی ها مرتکب می شوند این است که فراموش می کنند ایده های جالبی که به ذهنشان می رسد را یادداشت کنند.

گاهی، این افکار از جایی که اصلا فکرش را هم نمی کنید به ذهنتان می رسد و معمولا در آن زمان آمادگی اجرای آن ایده ها را ندارید

برای اطمینان از آنکه ایده های خود را از دست نمی دهید، باید عادت کنید که همیشه یک قلم و دفتر به همراه داشته باشید تا بتوانید بلافاصله از ایده های جالب خود یادداشت بردارید. البته در صورت تمایل می توانید از اسمارت فون تان هم برای یادداشت برداری کمک بگیرید.

۴- فهرست تهیه کنید

گاهی مشکل عمده موجود بر سر روش های افزایش خلاقیت این است که ایده هایی در ذهن فرد وجود دارد ولی نمی داند کار را باید از کجا آغاز کند. بهتر است ایده های خود را به شکل فهرست هایی از اموری که باید انجام شود در آورید.

هر ایده ای را می توانید به چند مرحله و بخش خاص تقسیم کنید. بعنوان مثال، اگر باید گزارشی را در خصوص یک کشور تهیه کنید فهرستی از نکات جالب توجه آن کشور مانند:

آشپزی

مقاصد گردشگری

فرهنگ

و موارد

دیگر تهیه کنید و بعد به تهیه گزارش خود بپردازید.

در واقع روانشناسی می گوید، یک تکنیک افزایش خلاقیت این است که با لیست کردن کارها، ذهن خود را خلوت کرده و اجازه بروز ایده های ناب به ذهنتان را بدهید.

۵- برای افزایش خلاقیت ذهن باید مثبت اندیش باشید

مثبت اندیشی

دشمن خلاقیت، عادت مخرب خود انتقادی است. این کار مانع رشد خلاقیت افراد می شود. باید همواره انگیزه داشته باشید و از ایراد گرفتن از خودتان بپرهیزید. این روحیه انتقادی با بهره وری و خلاقیت در تضاد است.

همواره به خود بگویید که می توانید تلاش کنید تا بدین ترتیب افزایش اعتماد به نفس صورت بگیرد و بتوانید به ایده های جدید دست یابید. به محدودیت های خود فکر نکنید و تمرکزتان را بر نقاط قوت تان قرار دهید.

۶- تمرین عملی خلاقیت : توقعات را کنار بگذارید

قدرت خلاقیت شما با توقع داشتن از دیگران و یا حتی خودتان کاهش می یابد. یادتان باشد که اضطراب در خصوص نحوه عملکرد می تواند خلاقیت را در نطفه خفه کند.

برای افزایش قوه تخیل اگر توقعات و انتظارات را کنار بگذارید، از حس لزوم راضی نگهداشتن سایرین راحت می شوید و بدین ترتیب به خلاقیت خود بال و پر می دهید.

فقط به خاطر داشته باشید که باید همواره تاکید را بر کیفیت بگذارید و به جزییات توجه کنید تا خلاقیت شما شکوفا شود. زمانی که نتیجه موضوع اصلی تمرکز شما نباشد، به تخیل خود فرصت ابراز وجود بیشتری می دهید.

۷- حتما برای بالا بردن خلاقیت مطالعه کنید

یک تمرین افزایش خلاقیت که هر کسی حاضر به انجامش نیست، مطالعه کردن است. کتاب، مجله، مقاله اینترنتی و بسیاری دیگر در دسترس شما هستند تا بتوانید روحی تازه به قوه خلاقیت خود بدهید.

اما همه افراد از مطالعه لذت نمی برند. اگر شما هم جزو این افراد هستید باید سعی کنید به تدریج زمان های کوتاهی را در طول روز به مطالعه اختصاص دهید تا به تدریج با عادت مطالعه خو بگیرید

بهتر است روزی نیم ساعت زمان صرف مطالعه مطالبی که با علایق شما در ارتباطند کنید. در همین مقالات و صفحات است که ایده های جالب به ذهن شما خطور می کند.

۸- برای خلاق شدن باید موسیقی گوش کنید (البته نه هر نوع موسیقی)

بمنظور افزایش خلاقیت باید محرکی وجود داشته باشد و چه محرکی بهتر از گوش دادن به موزیک مورد علاقه تان؟

برای بسیاری از مردم گوش دادن به موزیکی که دوست دارند به آنها کمک می کند تمرکز خود را به دست آورند

لازم به گفتن نیست که ثابت شده که با گوش دادن به موسیقی می توانید بر اضطراب غلبه کنید و روش هایی را برای خروج از وضعیت نامطلوب پیدا کنید. مجموعه ای از موزیک های مورد علاقه تان را تهیه کنید و در صورت ضرورت به آن گوش دهید.

۹- سفر به افزایش خلاقیت کمک میکند

گاه برای شارژ مجدد خلاقیت باید علاوه بر تغییر سرعت به تغییر منظره هم فکر کنید.

نکته جالب توجه در خصوص سفر این است که سفر شما را از محدوده آسایش تان خارج می کند و فرصت های زیادی را پیش روی شما قرار می دهد تا بتوانید تازه ها را کشف و تجربه کنید که خود به خلاقیت شما کمک می کند

این سفر می تواند کوتاه و در ایام آخر هفته باشد و یا سفری بلند مدت تر. در هر حال آنچه در انتظار شماست، به شما امکان شناخت دنیایی از ناشناخته ها را می دهد که به رشد قوه تخیل تان کمک می کند.

بیرون آمدن از روزمرگی، به افزایش تفکر خلاق و قوه خلاقیت شما کمک می کند و انرژی مضاعفی برای ادامه مسیر به شما می دهد.