۰ نفر

اگر دوست داری در خانواده همسرت زبان زد باشی، بخون

۲۵ شهریور ۱۴۰۱، ۲۳:۴۸
کد خبر: 668402
اگر دوست داری در خانواده همسرت زبان زد باشی، بخون

دیده‌اید برخی‌ها چقدر باکلاس هستند؟ مغرورها را نمی‌گوییم؛ اتفاقا باکلاسی هیچ ربطی به مغرور بودن ندارد. درباره‌ آنهایی حرف می‌زنیم که آدم‌های بسیار محترمی‌اند، با دیگران مؤدبانه رفتار می‌کنند و احترامی اصیل و بی‌غل و غش نثار همه می‌کنند، حتی خودشان!

چطور تو فامیل شوهر با کلاس و شیک بنظر برسم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، این آدم‌ها اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، جوری که دوست دارند لباس می‌پوشند و متناسب با آن هم رفتار می‌کنند. همین؟ نه! همراه‌مان بمانید در این نوشته قرار است قدم به قدم یاد بگیریم که چگونه باکلاس باشیم.

بخش اول: باکلاس لباس بپوشید

۱. خودتان را درگیر مُد نکنید

لذت بردن از مُد یا خریدن لباس‌هایی که برای‌تان جذاب است هیچ ایرادی ندارد، اما از لباس‌هایی که مناسب اندام‌تان نیستند یا رنگ‌هایی که به شما نمی‌آیند صرف‌نظر کنید.

بنده‌ی مُد نباشید، چون در این‌ صورت، مسخره، وسواسی یا سطحی به‌نظر خواهید رسید. لباس شما باید شخصیت‌تان را بالا ببرد، نه اینکه شخصیت جدیدی برای‌تان خلق کند یا تغییرش دهد. این توصیه در جنبه‌های زیادی از زندگی کاربرد دارد؛ جنبه‌هایی که «همرنگ جماعت شدن» ممکن است شما را تحت فشار قرار بدهد. برای شیک بودن کافی است کمی هوشمندانه لباس بپوشید.

۲. خودتان را با ظاهری تمیز و آراسته متمایز کنید

استایل تیپ شیک پوشی

ظاهر عالی داشتن، نیمی از باکلاس بودن است. لباس‌هایی بپوشید و از زیورآلاتی استفاده کنید که خوشایند و مناسب بدن‌تان باشند و هرگز چیزی نپوشید که با آن احساس راحتی ندارید. شما مجبور نیستید گران‌قیمت‌ترین لباس فروشگاه را به تن داشته باشید یا حتی همین لباس‌های گران‌قیمت را در یک حراجی خوب خریداری کنید، بلکه بهتر است به دنبال ظاهری منحصربه‌فرد و سنجیده باشید.

تمیزی و بهداشت فردی بسیار مهم است. به‌طور منظم دوش بگیرید و همیشه در جاهایی که برای اولین بار حضور می‌یابید با احساس و ظاهری تازه و شاداب حاضر شوید.

۳. لباس غیر رسمی نپوشید

اگر می‌خواهید برای مکانی رسمی یا نسبتا رسمی لباس بپوشید، بهتر است شرایط را به خوبی درک کنید. اگر کمی رسمی‌تر لباس‌ بپوشید، بهتر از این است که لباس‌ غیررسمی به تن داشته باشید. ضمنا نباید برای حضور در یک محفل رسمی از لباس جین استفاده کنید.

در مورد عُرف و رسوم پوشش جایی که قرار است بروید، اطلاعات کسب کنید و در صورت سردرگمی از میزبان یا دوستانی که آنها هم قرار است بیایند پرس‌و‌جو کنید.

۴. جوری به‌نظر نرسید که انگار شب قبل تا دیروقت مهمانی بوده‌اید

با نشانه‌های به جا مانده از مهمانی شب قبل، جایی نروید. مثلا آثار آرایش به جا مانده از مهمانی شب را از صورت‌تان پاک کنید و دوش بگیرید. هر جایی که قرار است بروید حتما باید نشان‌دهنده‌ی این باشد که آماده‌ی شروع یک روز جدید هستید.

حتی اگر شب سختی را پشت سر گذاشته‌اید، نگویید: «خسته و خواب آلودم»، این اصلا باکلاس نیست.

۵. قبل از خروج از خانه، کاملا مرتب و آراسته باشید

ریمل‌زدن، شانه‌زدن، بستن دکمه‌ها، بستن بند کفش و… را در مکان عمومی انجام ندهید. یعنی کارهای لازم برای آماده شدن و کاملا آراسته بودن را پیش از خروج از خانه تمام کنید. قبل از اینکه از خانه بیرون بروید، ریمل‌ و رژلب‌تان را بزنید، لباس‌تان را مرتب کنید و هیچ کدام از این‌ها را برای بیرون از خانه باقی نگذارید.

زیرپوش‌تان نباید معلوم باشد.

۶. لباس و پوشش‌تان متناسب با جلوه‌ای باشد که می‌خواهید از خودتان نمایش دهید

خوب است که بخواهید زیبایی‌هایتان را به رخ بکشید، اما جلوه‌گری بیش از حد ممکن است تأثیر منفی داشته باشد، مخصوصا اگر در هدف جایی که در آن حضور پیدا کرده‌اید نگنجد. پوشش‌تان را هوشمندانه انتخاب کنید و با آن راحت باشید.

۷. در همه حال خوش‌ژست باشید

بخشی از باکلاس بودن، داشتن ژستِ خوب و زبان بدن مناسب است. کمرتان را صاف نگه دارید، به جای اینکه به پایین نگاه کنید نگاه‌تان به جلو باشد و تا جایی که می‌توانید شانه‌های‌تان را پایین نیندازید. دست‌های‌تان را روی سینه ضربدری نکنید، آنها را طرفین‌تان نگه‌ دارید تا سینه‌تان فراخ باشد. اگر سرتان را بالا بگیرید، هم احساس باکلاس بودن می‌کنید و هم باکلاس به نظر می‌رسید. وقتی هم که می‌نشینید، قوز نکنید.

بخش دوم: باکلاس حرف بزنید

۱. بددهنی نکنید

بددهنی کردن اصلا باکلاس نیست. اگر دل‌تان می‌خواهد بددهنی کنید و فحش بدهید، بروید به در و دیوار بدوبیراه بگویید! اما اجازه ندهید دیگران بددهنی‌های‌تان را بشنوند، چون فرد بی‌ارزشی به نظر خواهید رسید. اگر هم دلیل توهین کردن و فحش دادن‌هایتان این است که عصبانی هستید و از کنترل خشم خودتان ناتوان هستید، پس بدانید این حالت، نشانه‌ی بارزِ بی‌‌کلاس بودن است!

از بددهنی کردن در انظار عموم و حتی مهم‌تر از آن از بددهنی کردن نسبت به افراد خاص اجتناب کنید.

۲. پشت سر دیگران حرف‌های خوب بزنید

بله درست است؛ به جای اینکه در مورد خنگی، جلفی، یا آزاردهنده بودن کسی که حضور ندارد حرف بزنید، سعی کنید در غیاب او در موردش چیزهای خوب و خوشایند بگویید. این کار نشان می‌دهد باکلاس‌ هستید و به اندازه‌ی کافی معتمد به نفس و خونسرد هستید که به جای صحبت در مورد نقاط ضعف دیگران، از خوبی‌ها و نقاط قوت آنها سخن می‌گویید.

اگر در غیاب افراد، خوبی‌هایشان را تحسین کنید، فردی مثبت و متین جلوه خواهید کرد، نه کسی که همیشه دنبال کمبودهاست.

اگر مدام در حال غیبت کردن باشید، مردم فکر می‌کنند آدم بی‌کلاسی هستید، چون به حریم شخصی و حدومرز دیگران احترام نمی‌گذارید.

۳. صدایتان بلندترین صدای جمع نباشد

آیا تا به حال شده در یک مهمانی کسی وارد شود و به شما بگوید: «وقتی جلوی ساختمان بودم فهمیدم درست آمده‌ام، چون صدای تو را شنیدم»؟ پس در این صورت بهتر است صدای‌تان را پایین بیاورید. همین‌ که صدای‌تان قابل شنیدن باشد کافی است. فکر نکنید حتما باید فریاد بکشید یا صدایتان را بالا ببرید تا حرف‌تان را ثابت کنید. آرام و ملایم حرف بزنید، حتی اگر در یک جمع شلوغ هستید؛ این نشانه‌ی باکلاس بودن است، چون این پیام را می‌رساند که به اندازه‌ی کافی اعتمادبه‌نفس دارید و مجبور نیستید داد بکشید تا توجه دیگران را به خودتان جلب کنید.

اگر در مورد تُن صدایتان تردید دارید، از دوستان‌تان بخواهید به بلندی صدایتان امتیاز بدهند. اگر امتیازات نزدیک به ۱۰ بود، پس حتما تُن صدای‌تان را پایین بیاورید.

۴. درباره‌ی میزان باکلاسی‌تان حرف نزنید

کسانی که فکر می‌کنند باکلاس هستند، به دلایلی دوست دارند در مورد باکلاس بودن‌شان حرف بزنند، مخصوصا در مقایسه با کسی که «کلاس» ندارد یا بی‌کلاس است. مثلا اگر دیدید در حال گفتن این جمله هستید که «من دختر باکلاسی هستم…»، پس آن‌قدرها هم باکلاس رفتار نمی‌کنید. اجازه دهید دیگران تشخیص دهند شما واقعا تا چه اندازه باکلاس هستید، نه اینکه خودنمایی کنید یا لاف باکلاس بودن بزنید.

ایده‌آل این است که اگر شما باکلاس هستید، هرگز از کلمه‌ی «باکلاس» استفاده نکنید.

۵. در حضور دیگران، آروغ نزنید

آروغ زدن در جمع، خوشایند و خنده‌دار یا راهی برای سرگرم‌ کردن دوستان نیست. اگر عادت کرده‌اید محض خنده و شوخی، آروغ بزنید، لطفا دیگر ادامه ندهید! اگر تصادفا و غیرارادی آروغ زدید، ایرادی ندارد. دست‌تان را جلوی دهان‌تان بگیرید و عذرخواهی کنید.

۶. برای استفاده از تلفن همراه‌تان، آداب خاص و مناسبی داشته باشید

اگر باکلاس هستید، پس هر ۵ ثانیه گوشی‌تان را چک نکنید. وقتی در میان جمعی هستید، به‌ندرت این کار را انجام دهید. تلفن همراه‌ را روی ویبره یا تک صدای کوتاه بگذارید و وقتی در میان جمع هستید، شروع به حرف زدن در مورد شخصی‌ترین مسائل‌تان نکنید. فقط وقتی تنها هستید با تلفن‌تان حرف بزنید تا حرف‌های کسی را قطع نکنید، مگر اینکه موردی فوری پیش آمده باشد.

واقعا بی‌ادبی است که در یک جمع بگذارید تلفن‌تان هر دو ثانیه یکبار زنگ بخورد.

۷. لحن‌تان ملایم باشد، حتی وقتی عصبانی هستید

وقتی در جمع هستید، حتی اگر همسرتان، بهترین دوست‌تان یا یک فرد کاملا غریبه واقعا خشمگین‌تان کرد، شما باید یک نفس عمیق بکشید، چشمان‌تان را ببندید، آرام حرف بزنید و به‌طور کلی خونسردی‌تان را حفظ کنید. اجازه ندهید کسی شما را در حال داد و فریاد زدن ببیند. البته سعی کنید در خلوت‌تان هم این کارها را نکنید!

یادتان باشد اگر داد و بیداد نکنید، معمولا بهتر می‌توانید حرف‌تان را بزنید.

۸. در مورد میزان درآمد حرف نزنید

اینکه در مورد میزان درآمدتان و میزان سرمایه‌تان حرف بزنید یا درباره‌ی اینکه اتومبیل یا لباس یا گوشواره‌های جدیدتان چقدر می‌ارزد یا حقوق‌تان افزایش پیدا کرده‌است، باکلاس نیست. در مورد میزان درآمد پدر و مادرتان، همسرتان، دوست صمیمی‌تان یا هر کس دیگری صحبت نکنید؛ این کار اصلا باکلاس نیست.

هرگز از دیگران در مورد میزان درآمدشان سؤال نکنید.

بخش سوم: باکلاس رفتار کنید

۱. با اصالت باشید

اگر باکلاس هستید، به گونه‌ای زندگی کنید که باعث سربلندی و افتخارتان باشد. اگر معمولا با نیرنگ و خودنمایی زندگی می‌کنید، حتما دلیلش را بررسی کنید. کسی که منش و طرز رفتارش همراه با بزرگواری و غرور باشد، هرگز نیاز ندارد پشت یک نقاب پنهان شود. اگر نتوانید خود حقیقی‌تان را به دیگران نشان بدهید پس آنها چه کسی را خواهند دید؟ دست از تظاهر بردارید. احتمالا از شنیدن اینکه شما باید خودتان باشید خسته شده‌اید، اما این واقعیت دارد. تظاهر و وانمود کردن مانع باکلاس بودن‌تان می‌شود.

شما مجبور نیستید در تمام موقعیت‌ها و شرایط ۱۰۰درصد خودتان باشید. مطمئنا باید خودتان را بسته به شرایط سازگار کنید؛ مثلا حین صحبت با استادتان یا با بهترین و صمیمی‌ترین دوست‌تان. اما در مجموع و ذاتا باید همیشه خودتان باشید و اصالت خودتان را حفظ کنید.

۲. متکی به خودتان باشید

شما باید باادب و مبادی آداب باشید، اما برای خوشایند دیگران سر تعظیم فرود نیاورید. اگر این نکته را رعایت کنید، بعدها خواهید دید که چه امتیازاتی نصیب‌تان می‌شود. وقت و زمان در دسترس بودن‌تان را محدود کنید و در برخورد با دیگران برای خودتان حد و حدودی مشخص کنید تا آنها نیز از حریم شخصی‌تان آگاه شوند. به جای اینکه همیشه درگیر مشغله‌ها و برنامه‌های گوناگون باشید، زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا خود واقعی‌تان را بهتر بشناسید؛ این شیوه خیلی باکلاس است!

دیگران شما را به‌عنوان فردی خاص خواهند دید و احترام بیشتری برای شما قائل خواهند شد.

۳. جسور باشید

از طرز تفکر کنش‌پذیر – پرخاشگر دست بردارید؛ با این شیوه‌ی تفکر در نهایت سردرگم و دستپاچه خواهید شد. جسارت و بی‌باکی نشان‌دهنده‌ی پختگی، با فکر بودن و اعتمادبه‌نفس است. باکلاس بودن نیاز به تعادل فکری دارد و جسارت از اولویت‌های آن به شمار می‌رود.

۴. تظاهر به دانایی نکنید

وقتی در گروه یا پیش کسی هستید و صحبت در مورد موضوعی پیش می‌آید که اطلاعی درباره‌اش ندارید، مصلحت این است که بگویید در حال حاضر اطلاعی در این مورد ندارید، یا اگر می‌خواهید خودتان ادامه‌ی بحث را در دست بگیرید، درباره‌ی آن موضوع سؤال کنید و ببینید چه کسی در این مورد اطلاع خاصی دارد. این طر رفتار نه تنها بلوغ و پختگی شما را می‌رساند، بلکه نشان می‌دهد تا چه حد روشنفکر هستید.

وقتی چیزی را نمی‌دانید و این عدم آگاهی را تأیید می‌کنید، دیگران احترام بیشتری به شما خواهند گذاشت.

۵. با دیگران همان‌گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند

یک قانونِ طلاییِ قدیمی وجود دارد که می‌گوید با همه، چه بزرگ و چه کودک، همان‌طور رفتار کنید که انتظار دارید با شما رفتار کنند. مثلا قبل از اینکه دعوت به شام را کنسل کنید به دیگران رسما اطلاع بدهید، صدای کسانی باشید که نمی‌توانند صدای خودشان را به جایی برسانند، با پدر و مادرتان تماس بگیرید و خودتان خبرها را به گوش‌شان برسانید، از دوستان‌تان خبر بگیرید و از حال خودتان هم به آنها خبر بدهید؛ این‌ها نمونه‌های ساده‌‌ی رفتاری هستند که کلاس و اصالت شما را می‌رسانند.

دوستانی را برگزینید که ارزش‌های مشترکی با شما داشته باشند.

با همه‌ی افراد جوری رفتار کنید که گویی با شما برابرند، مگر اینکه خودشان ثابت کنند از شما پایین‌تر هستند. به همه با دید خوش‌بینانه نگاه کنید.

همیشه و همیشه به بزرگ‌تر‌ها احترام بگذارید. بی‌ادبی کردن نسبت به بزرگ‌تر‌ها، بی‌بروبرگرد نشانه‌ی بی‌کلاس بودن است.

۶. برای پذیرش تغییرات مثبت و رشدِ فردی آماده باشید

خودتان را سرزنش نکنید، بلکه پذیرای تغییرات سازنده باشید. در دنیای امروز ما، تغییر اجتناب‌ناپذیر است؛ با تغییرات نجنگید. شما هم بخشی مثبت و انعطاف‌پذیر از این دنیا باشید و به دیگران هم همین راه را نشان بدهید. به جای اینکه مانند کبک سرتان را در برف فروکنید، با زندگی روبه‌رو شوید، دیگران هم ناگزیر خواهند فهمید شما کسی هستید که عقاید و پندارهای‌تان ارزشمند است.

در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که مهارت‌های توسعه‌ی فردی و مهارت‌های جدیدی به شما بیاموزند.

یادتان باشد، یادگیری هرگز پایانی ندارد. این که فکر کنید همه چیز را می‌دانید اصلا باکلاس نیست.

۷. مطلع و آگاه باشید

کار عاقلانه این است که از نظر سیاسی، فرهنگی و مذهبی آگاه باشید. حتی ابتدایی‌ترین دانش هم می‌تواند فرد را از شرمنده شدن و به دردسر افتادن و دست و پاچلفتی جلوه کردن نجات بدهد. اگر از قبل می‌دانید قرار است با کسی که زمینه‌ی علمی یا تحصیلی متفاوتی با شما دارد ملاقات کنید، خوب است کمی در مورد دانش او تحقیق کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید تا دچار اشتباه و خجالت نشوید.

اهل مطالعه باشید. این مسئله بخشی مهم از باکلاس بودن و حفظ کلاس و پرستیژ در گفتگوهاست.

۸. تشخیص دهید چه زمانی برای درخواست کمک مناسب است، اما رفتارتان ناشی از ناتوانی و ناامیدی نباشد

برای یک آدم باکلاس، بیان عجز و ناتوانی مانندِ مرگ است. یک نفس عمیق بکشید، قوی باشید و با ظرافت و متانت با موقعیت پیش‌آمده کنار بیایید. نتیجه هر چه که باشد، شما پیروز خواهید بود. اگر کنترل امور از دست‌تان خارج شد و شما کاملا احساس آشفتگی و ناتوانی کردید، از یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده کمک بخواهید.

اینکه قبول کنید مشکلی دارید و سعی در برطرف کردنش داشته باشید، باکلاس است. عدم پذیرش مشکل، یعنی بی‌کلاسی.

۹. مسئولیت‌پذیر باشید

افراد باکلاس خودشان کارهای مربوط به خودشان را انجام می‌دهند، مثلا در یک رستوران طبیعی است که تمیز کردن میز و چیدن آن را کسانی انجام دهند که کارشان همین است، اما در مواردی غیر از این، اشخاص باکلاس، خودشان را مسئول زباله‌ای که تولید کرده‌اند می‌دانند یا وسایل‌شان را خودشان حمل می‌کنند و انتظار ندارند دیگران برای‌شان این کار را انجام بدهند. زمانی که کسی لطفی در حق‌شان می‌کند، فورا متوجه این لطف می‌شوند و قدردانی و سپاس‌شان را ابراز می‌کنند، اما افراد بی‌کلاس و مغرور فکر می‌کنند کارِ انجام شده وظیفه بوده و کمک و لطف دیگران را نادیده می‌گیرند.

اگر در خانه‌ای مهمان هستید، در تمیزکاری‌ها و جمع و جور کردن‌ها به میزبان کمک کنید. اگر اتومبیل دوستی را امانت گرفته‌اید، قبل از برگرداندن‌، باکش را از بنزین پُر کنید.

اگر اشتباهی مرتکب شدید، مسئولیتش را بپذیرید، نه اینکه تقصیر را گردن کس دیگری بیندازید.

۱۰. باملاحظه و دلسوز باشید

افرادِ واقعا باکلاس، ذاتا حتی از فکر اینکه اسباب مزاحمت دیگران شوند، آنها را برنجانند، راه دیگران را سد کنند یا به هر طریقی زحمتی برای دیگران ایجاد کنند، اجتناب می‌کنند. یک فرد باکلاس وقتی در میان غریبه‌هاست، سرش به کار خودش گرم است و کاری نمی‌کند که دیگران معذب باشند. افرادی که واقعا باکلاس هستند، نسبت به همه مهربان و رئوف هستند؛ چه مدیرعامل شرکت‌شان باشد و چه پستچی یا سرایدار.

اشخاص باکلاس، اسم دیگران را می‌دانند و وقتی مرتبا دیدارشان می‌کنند آنها را به اسم‌شان خطاب می‌کنند، چه دربان باشد و چه همسر رئیس. این افراد با همه یکسان رفتار می‌کنند، با احترام و نزاکت.