۰ نفر

رایحه درمانی چیست؟ / گیاهانی که درمان روح و جسم می شوند

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱:۲۰
کد خبر: 667393
رایحه درمانی چیست؟ / گیاهانی که درمان روح و جسم می شوند

رایحه‌ای دلپذیر از گیاهان خوشبوکننده می‌تواند تفاوت چشمگیری در فضای خانه یا به طور کلی در هر فضای داخلی و بسته‌ای ایجاد کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  رایحه‌های دلپذیر گیاهان خوشبوکننده خیلی زود احساس آرامش را در فضا ساطع می‌کنند یا خاطره و تجربه‌ای شیرین و دلنشین را به ما یادآوری می‌کنند. ما چند گیاه خوشبو برای اپارتمان به شما معرفی می کنیم.

وارد شدن به فضای بسته‌ای که بوی نامطبوعی دارد بلافاصله موجب می‌شود تا شما احساس راحتی نکنید و به لحاظ روحی آرامش‌تان به هم می‌ریزد. این که آن محیط را بپذیرید و در آنجا بمانید و یا این که خارج شوید به انتخاب شما بستگی دارد. روش‌های مختلفی برای خوشبو کردن فضای خانه بدون نیاز به استفاده از مواد و خوشبوکننده‌های شیمیایی وجود دارد. گیاهان خوشبوکننده یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. چرا باید از مواد شیمیایی برای خوشبو کردن هوا استفاده کرد وقتی گیاهان تازه این خاصیت را دارند؟ خوشبوکننده‌ها و اسپری‌های شیمیایی اغلب حاوی مواد شیمیایی مضر مانند فتالات و دی کلروبنزن هستند.

کیفیت هوا یک فاکتور مهم در فضای خانه است. بوی نامطبوع می‌تواند موجب سردرد و ناراحتی شما شود. آلاینده‌های می‌توانند باعث آلرژی، سردرد و سایر مشکلات شوند. در این مقاله، ما گیاهان تصفیه کننده هوا را معرفی نمی‌کنیم، بلکه گیاهان خوشبوکننده ای را معرفی می‌کنیم که فضای خانه را خوشایند می‌کنند.


در این زمینه بخوانید؛

چربی چدن گاز چجوری از بین میره؟

چجوری تو میوه فروشی میوه خوب و مرغوب تشخیص بدیم؟

راهکار ساده و فوری برای خوشبو شدن یخچال


 

فهرست گیاهان خوشبوکننده

در این فهرست گیاهانی را معرفی می‌کنیم که به تنهایی می‌توانند فضای خانه را خوشایند کنند. همچنین این گیاهان مناسب برای تهیه اسماج نیز هستند.

همچنین بخوانید: خوشبو کردن خانه در زمستان

۱. درمنه (افسنطین)

درمنه گیاهی است که در عطرسازی کاربرد فراوانی دارد، به آرامی رشد می‌کند و بوی آن اعتیادآور است. درمنه یکی از منحصربه فردترین و خوشبوترین رایحه‌ها را برای فضاهای بسته به ارمغان می‌آورد. درمنه سرده‌ای متشکل از ۲۰۰ تا ۴۰۰ گونه از گیاهان علفی است که نام‌های رایجی مانند مریم گلی، کنگر و افسنطین دارند که به احتمال زیاد با آن‌ها آشنایی دارید.

درمنه.

لازم به ذکر است که باید بین درمنه و مریم گلی سفید و یا رزماری که یکی دیگر از گیاهان خانواده نعنائیان است، تمایز قائل شد.

گیاهان خوشبوکننده درمنه مانند افسنطین میلیون‌ها سال در طب سنتی چین و هند مورد استفاده قرار گرفته‌اند. امروزه، آن‌ها به خاطر رایحه‌ی قوی و طعم تلخ شناخته می‌شوند (به دلیل وجود ترپنوئیدها و سزکویی ترپن لاکتون).

برای افراد سیگاری این گیاه بوی بد دهان بعد از سیگار کشیدن را از بین می‌برد. همچنین جالب است بدانید که این گیاه به عنوان یک تسکین دهنده‌ی ارگانیک برای بیماری کووید ۱۹ معرفی شده است. درمنه یکی از منحصربه فردترین و دلپذیرترین رایحه‌ها را به فضای خانه می‌آورد.

۲. نعناع

برگ نعنا

یکی دیگر از گیاهان خوشبوکننده نعناع است. وقتی به نعناع فکر می‌کنید در واقع مقدار منتول موجود در آن است که رایحه، طعم و حس نعنایی را به شما می‌دهد. نام این گیاه از کلمه ی یونانی «mintha» گرفته شده است. نعناع سرده‌ای از گیاهان از خانواده نعنائیان است که حدود ۱۳ الی ۲۴ گونه از این گیاه در سراسر جهان وجود دارد. از این رو، ترکیبات طبیعی متعددی از آن به وجود آمده‌اند.

بهترین انواع گیاه نعناع برای خوشبو کردن فضاهای بسته

نعناع فلفلی (بین نعناع آبی یا جویباری و نعناع تند)

نعناع تند

پونه (شبیه به رایحه نعناع تند)

نعناع شکلاتی

نعناع مرکبات

نعناع زنجبیلی

نعناع سیب

نعناع آناناسی

نعناع اسطوخودوس

نعناع موزی

نعناع مصری

بادرنجبویه

رایحه و عطر منتول همه‌پسند نیست، مثلا نعناع یک گیاه دورکننده حشرات است. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد. برخی از آن‌ها بیشتر در کاربردهای آشپزی بکار گرفته می‌شوند. برخی دیگر بیشتر به دلیل عطری که دارند به کار می‌روند.

پرورش گیاه نعناع بسیار ساده است. وقتی یک گیاه به خوبی رشد کند، منبع بی پایانی از برگ نعناع در اختیار خواهید داشت. بنابراین، اگر به دنبال گیاهی می‌گردید که بوی خوشایند و مطبوعی را به فضای بسته خانه بدهد، نعناع یک گزینه عالی است.

۳. بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی دیگر از گیاهان خوشبوکننده است. اگرچه این گیاه از خانواده‌ی نعنائیان به حساب می‌آید اما ارزش این را دارد که در فهرست گیاهان خوشبوکننده جایگاه مختص به خود را داشته باشد.

۴. رزماری

یکی دیگر از اعضای خانواده نعناع، رزماری است که به راحتی می‌تواند در جایگاه نخست از فهرست گیاهان خوشبوکننده قرار گیرد. فرقی نمی‌کند که از قبل با این گیاه آشنا باشید یا نه، به احتمال زیاد عطر آن برای شما خوشایند است.

رزماری

اثبات شده است که رزماری فواید شناختی زیادی دارد. مطالعات به این نتیجه دست یافتند که ترکیبات جذب شده از طریق رایحه‌ی رزماری به طور مستقل از طریق مسیرهای عصبی شیمیایی مختلف بر شناخت و وضعیت ذهنی فرد تاثیرگذار است.

رایحه‌ی رزماری با تسکین استرس و اضطراب، تمرکز ذهنی، هوشیاری و حافظه و همچنین خلق و خو را بهبود می‌بخشد. رزماری بیشتر به دلیل کاربردهایی که در آشپزی دارد شناخته شده است. رزماری در پخت انواع گوشت، مرغ و ماهی و همچنین در ترکیب با سبزیجات، قارچ و سیب زمینی بسیار کاربرد دارد.

نکته قابل توجه این است که اسانس آن خوراکی نیست.

۵. زوفای بزرگ معطر

زوفای بزرگ.

اگر از شیرین بیان خوشتان می‌آید، پس به احتمال زیاد رایحه‌ی برگ‌های زوفای معطر نیز برای شما خوشایند خواهد بود.

۶. آویشن

۷. اسطوخودوس

اسطوخودوس

۸. مریم گلی

۹. بابونه

همه‌ی ما با کاربرد بابونه به خصوص به صورت دمنوش بابونه برای بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس و اضطراب آشنا هستیم. اما آیا می‌دانید در رایحه درمانی نیز کاربردهای بسیاری دارد؟

۱۰. ریحان

ریحان

به احتمال زیاد اولین چیزی که با شنیدن نام ریحان به ذهنتان می‌رسد، سس پستو و پیتزا مارگاریتا است. ریحان شیرین تایلندی و سایر انواع ریحان رایحه‌ی فوق العاده‌ای دارند که برای خوشبو کردن فضای داخلی خانه مناسب است.

۱۱. اوریگانو یا پونه کوهی

پونه کوهی یکی دیگر از گیاهان خوشبوکننده است که پرورش آن بسیار کار ساده‌ای است. برگ‌های کوچک این گیاه عطر بسیار خوشایندی دارند.

پونه کوهی.

سایر گیاهان خوشبوکننده

کندر

مر

سدر

علف لیمو

علف وتیور یا علف خس‌خس

اکالیپتوس

رازیانه

شوید

گشنیز

صنوبر

ترنج

خواص رایحه درمانی

رایحه درمانی روشی مفید و موثر برای بهبود خلق و خو و وضعیت ذهنی است. در رایحه درمانی از گیاهان خوشبوکننده که به راحتی در فضای داخلی خانه قابل پرورش هستند استفاده می‌شود و عصاره‌ و اسانس آن‌ها استخراج می‌گردد.

رایحه‌ها و عطرهای به طور گسترده در زندگی روزمره‌ی ما به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطالعات بالینی در مورد خواص رایحه‌ها محدود است، اما آنچه که به تاریخ بازمی‌گردد نشان می‌دهد که استفاده از روغن‌های معطر گیاهی از ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر باستان ثبت شده است.

امروزه مردم به این نتیجه رسیده‌اند که رایحه درمانی یک روش موثر برای کنترل خلق و خو و وضعیت روحیشان است. رایحه درمانی برای افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، دردهای مزمن، اختلالات خواب و غیره مفید است.

رایحه درمانی

برخی از فواید رایحه درمانی عبارتند از:

رهایی از اضطراب و افسردگی

بهبود کیفیت زندگی به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای

بهبود خواب و کیفیت آن

رایحه درمانی با اسطوخودوس برای موارد زیر مفید است:

کاهش درد آرتروز زانو

بهبود کیفیت زندگی برای مبتلایان به زوال عقل

کاهش درد در افرادی که سنگ کلیه دارند

حال که با گیاهان خوشبوکننده آشنا شدید، وقت آن رسیده است که فضای خانه‌ی خود را با یکی از آن‌ها معطر کنید!