۰ نفر

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی خانگی ساده و پرطرفدار

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۳۵
کد خبر: 652746
طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی خانگی ساده و پرطرفدار

بستنی سنتی یکی از انواع دسرهای سنتی و قدیمی ایرانی است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بستنی سنتی در ادامه ما همراه باشید.

بستنی سنتی و طرز تهیه کامل درست کردن «بستنی سنتی»

به گزارش اقتصادآنلاین، در گذشته، آن‌طور که باید و شاید، بستنی در ایران شناخته‌شده نبود. قدیمی‌ترین نوع بستنی در کشور ما، تنها ترکیب برف و شیره بود که خب آن هم هرجایی پیدا نمی‌شد. اگر بخواهیم به شکل دقیق به این مسئله نگاه کنیم، باید به دوران قاجار سفر کنیم.

خیلی از متخصصان باور دارند که بستنی به آن شکلی که ما امروز می‌شناسیم، از زمان حکومت ناصرالدین‌شاه وارد ایران شد. قبله عالم در سفر سوم خود به فرنگ، با پدیده‌ای به نام بستنی آشنا شدند و آن را مثل خیلی از چیزهای دیگر، به ایران وارد نمودند! از آن زمان به بعد، بستنی حسابی در دربار باب شد و کم‌کم، در بین عامه مردم هم جا باز کرد.

به‌عبارت‌دیگر، بستنی سنتی ایرانی از همان زمان محبوب شد. آشپزهای خوش‌ذوق ایرانی، بستنی اروپایی را با ذائقه ایرانی سازگار کردند و بستنی زعفرانی را به ایرانی‌ها، معرفی کردند. فردی به اسم «ممد ریش» را می‌توان بنیان‌گذار بستنی سنتی در ایران دانست. او در زمان مظفرالدین شاه، در آشپزخانه دربار فعالیت می‌کرد و شاگردی داشت به اسم «اکبر مشتی».

بعدازاینکه قاجاریه منقرض شد، همین اکبر مشدی یک بستنی‌فروشی در تهران تأسیس کرد و تبدیل شد به قدیمی ترین بستنی فروشی در ایران؛ آن‌چنان بروبیایی هم داشت که اصلاً نگو و نپرس! از همان زمان به بعد بود که بستنی سنتی، به یکی از معروف‌ترین خوراکی‌ها و به‌نوعی به نماد دسر ایرانی، تبدیل شد.

شاید کمتر از ۱۰ درصد ایرانی‌ها بدانند که چطور باید بستنی سنتی خانگی تهیه کرد. برای همین است که ما امروز قصد داریم دستور تهیه بستنی سنتی را با شما به اشتراک بگذاریم؛ پس با ما همراه باشید.

مواد لازم بستنی سنتی 

شیر پر چرب ۴ لیوان

شکر ۱ و نیم لیوان

گلاب ⅓ لیوان

ثعلب ۲ قاشق چایخوری

زعفرون دم کرده به مقدار کافی

خلال پسته ۲ قاشق غذاخوری

خامه صبحانه ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه بستنی سنتی

بستنی سنتی و طرز تهیه کامل درست کردن «بستنی سنتی»

مرحله اول

برای تهیه بستنی سنتی خانگی ابتدای کار شکر و ثعلب را با هم مخلوط می کنیم. در ادامه شیر را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شیر جوش بیاید، سپس مخلوط شکر و ثعلب را اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا شیر را مخلوط می کنیم تا ذرات شکر کاملا حل شود. در ادامه گلاب و زعفران را به مخلوط شیر اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و حرارت را خاموش می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم مخلوط شیر کاملا خنک شود.

مرحله سوم

در این مرحله زمانی که مخلوط شیر کاملا خنک شد آن را درون یک کاسه استیل می ریزیم، سپس به مدت ۲ ساعت درون یخچال فریزر قرار می دهیم. پس از گذشت این زمان بستنی را از یخچال فریزر خارج می کنیم.

مرحله چهارم

حالا بستنی را با دور کند همزن برقی به مدت ۱ دقیقه هم می زنیم، سپس به مدت ۳۰ دقیقه مجددا درون یخچال فریزر قرار می دهیم. در ادامه پس از گذشت این زمان مجددا بستنی را از یخچال فریزر خارج می کنیم و با همزن برقی به مدت ۱ دقیقه هم می زنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله این مراحل را به ترتیب ۸ تا ۱۰ بار تکرار می کنیم. در ادامه در مرحله آخر بستنی را درون غذاساز می ریزیم و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه خوب میکس می کنیم، سپس بستنی را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم.

مرحله ششم

حالا خامه صبحانه را روی کاغذ روغنی می ریزیم، سپس آن را به صورت نازک پهن می کنیم و درون یخچال فریزر قرار می دهیم تا سفت شود. در ادامه خامه را از یخچال خارج کرده و خرد می کنیم، سپس به همراه خلال پسته روی بستنی می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله بستنی را به مدت ۱۲ ساعت درون یخچال فریزر قرار می دهیم تا کاملا خودش را بگیرد. پس از گذشت این زمان بستنی را از یخچال فریزر خارج می کنیم، سپس به سلیقه خود تزیین کرده و سرو می کنیم. نوش جان.