۰ نفر

۵ خصلت یک دوست واقعی و اصل

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبر: 635211
۵ خصلت یک دوست واقعی و اصل

تقریبا همه ما اعتقاد داریم دوستان خوبی برای دیگران هستیم و کمتر پیش می آید متوجه ایرادات خود در روابط دوستانه با دیگران شویم. اما به هر روی "دوست خوب" نیز مانند خیلی از چیزهای خوب و اصل دیگر، خصوصیاتی دارد که باید به آنها توجه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دوست واقعی بودن به معنای آن نیست که هر زمان ما را خواستند در دسترس باشیم، خصوصیات بسیاری هست که باید آن ها را رعایت کنیم تا به یک دوست خوب و واقعی تبدیل شویم.

رابطه دوستی یکی از مهم‌ترین روابطی است که ما در زندگی‌مان درصدد بهبود و پیشرفت آن هستیم. ممکن است یافتن دوست، کار بسیار آسانی باشد اما یافتن دوستی که در طول رابطه و در مواقعی که ما با سختی‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شویم بخواهد و بتواند به کمکمان بیاید و در واقع یافتن یک دوست حقیقی، سخت است. حقیقت این است که با وجود داشتن پدر و مادر و اقوام، هنوز هم بسیاری از مردم برای گذراندن اوقات فراغت به دوستانشان وابسته هستند و بیشتر وقتشان را با دوستانشان می‌گذرانند.

در این مطلب قصد داریم چند خصوصیت یک دوست خوب و واقعی را برای شما برشماریم.

1.خودتان باشید

این یک واقعیت است که مردم به کسانی که خود واقعی‌شان نیستند نه علاقه‌ای دارند و نه اعتماد می‌کنند. یک دوست خوب و واقعی کسی است که خودش باشد. پس خودتان باشید. حتی اگر از نظر شخصیتی آدم کاملی نیستید، با تمام نواقص و کمبودهایی که ممکن است داشته باشید خودتان باشید. با فروتنی و اعتماد به نفس اجازه دهید که خود واقعی‌تان باشید و اجازه دهید دیگران با شما راحت باشند. اصلا جذابیت اصلی شما به این است که خودتان باشید.

2.صداقت داشته باشید

از جمله خصوصیات و ویژگی‌های دوست خوب و واقعی از نظر روانشناسی این است که همیشه سر قول‌تان بایستید و هر چه که در توان‌تان هست انجام دهید. برای دوستان‌تان فردی قابل اطمینان و قابل اتکا باشید. هیچ کس دوست ندارد با فردی که دروغ می‌گوید و صادق نیست دوست باشد. دوست واقعی و خوب همیشه واقعیت‌ها را با دوستانش می‌گوید حتی اگر سخت باشد.

3.شنونده خوبی باشید

یک دوست خوب و واقعی کسی است که شنونده خوبی باشد. زمانی که دوست‌تان دارد با شما صحبت می‌کند خودتان را با تماشای تلویزیون یا چک کردن گوشی موبایل سرگرم نکنید. با جان و دل به حرف‌های دوست‌تان گوش کنید. گاهی اوقات افراد به کسی نیاز دارند که بیشتر از یک نصیحت‌کننده همراه‌شان باشد و با آن‌ها همدلی کند. زمانی که دوست‌تان دارد از احساساتش برای شما صحبت می‌کند با دقت و توجه به صحبت‌هایش گوش کنید. از اتفاق‌هایی که برای‌شان می‌افتد سوال کنید و بپرسید که چه احساسی دارند. در مجموع یک دوست خوب و واقعی یک شنونده خوب و حرفه‌ای و صبور است که بدون قضاوت گوش می‌کند. در هر شرایطی تکیه‌گاه باشید.

4.رازنگهدار باشید

اغراق نیست اگر بگوییم مهم‌ترین رکن یک رابطه دوستی خوب و واقعی راز نگهداری است. خودتان را به عنوان یک انسان راز نگهدار ثابت کنید. این اطمینان را به دوستان‌تان بدهید که راز آن‌ها راز شماست. خودتان هم رازهای‌تان را به دوستان‌تان بگویید. به قول معروف دوستان می‌آیند و می‌روند و آن‌چه که می‌ماند دوستی است. رازدار بودن نه تنها از نظر روانشناسی بلکه از نظر اسلام و سایر ادیان الهی هم از جمله خصوصیات و ویژگی‌های یک دوست خوب و واقعی است.

5.اختلافات را بپذیرید

هر رابطه دوستی هر چند گرم و صمیمی و ثابت شده گاهی دچار تنش می‌شود و این یک امر طبیعی در روابط واقعی انسانی است. یک دوست خوب و واقعی به دوستانش ثابت می‌کند که با تمام اختلاف نظرها و تنش‌های گاه و بیگاه کنارشان است. گاهی اوقات حتی رابطه دوستی در زمان مشکلات و سختی‌ها مستحکم‌تر و صمیمی‌تر هم می‌شود. حتی در زمانی که خودتان در زندگی به مشکل و سختی می‌خورید دوستان‌تان را ترک نکنید و کنارشان بمانید.

همه این ها خصوصیاتی است که یک دوست خوب و واقعی باید داشته باشد اما تقریبا همه این موارد را می توان به انسان هایی ارتباط داد که "آدم های امن" لقب می گیرند.

انسان های امن، چه کسانی هستند ؟!

انسان های امن، افرادی هستند که همه چیز را می‌توانی بهشان بگویی و بدون اینکه قضاوت یا تحقیرت کنند، میتوانی کنارشان، احساس بودن کنی ...

  • اینها تا لباسی تازه تنت ببینند، نمی‌پرسند از کدام مغازه خریدی؟ مارکش چیه؟ چند خریدی؟

می‌گویند: چقدر قشنگه، بهت می‌آید، من عاشق این جنس ژاکتم.

  • از سفر که برگردی،

نمی‌پرسند با کی و چرا رفتی؟ اسم هتلش؟ چه‌قدر هزینه شد؟

می‌گویند :خوش گذشت؟ سرحال شدی؟

  •  دانشگاه قبول شوی،

نمی‌پرسند شهریه‌اش چه قدره؟ وای چقدر دوره!

می‌گویند چه رشته‌ای به سلامتی؟ این رشته بازار کار خوبی دارد، اگر تلاش کنی.

  •  مشغول کاری تازه‌ شوی،

نمی‌پرسند حقوقت چه قدره؟ اسم شرکتش چیه؟ جایش کجاست؟

می‌گویند شغلت را دوست داری؟ صاحبکارت یا همکارهایت آدم‌های خوبی هستند؟ این‌جور شغل‌ها جای پیشرفت دارد ...

*پرسش از شما: فکر می کنید انسانی امن، دوستی خوب و رفیقی اصیل برای اطرافیان خود هستید؟