۰ نفر

شرح و خصوصیات ظاهری سگ‌ها

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸
کد خبر: 522492
شرح و خصوصیات ظاهری سگ‌ها

اگرچه سگ‌ها بسیار متفاوت از مردم به نظر می‌رسند، اما بسیاری از خصوصیات بدن ما را دارند. آنها دارای سیستم قلبی و گردش خون برای انتقال خون، ریه‌ها برای دریافت اکسیژن و خروج دی اکسید کربن از بدن، دستگاه گوارش برای جذب مواد مغذی از غذا و غیره هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، با این حال، جالب ترین اختلافات بین سگ‌ها و افراد این است که خصوصیات منحصر به فرد خود را به عنوان اعضای خانواده به سگ‌ها می‌بخشد.

اندازه بدن

سگ‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. کوچک ترین نژادها شامل انواع توی‌ها و مینیاتور‌ها مانند توی پادل، پاپیلون، چیواوا و شی تزو است.

وزن این سگ‌ها معمولاً فقط 5 تا 10 پوند (2.3 تا 4.5 کیلوگرم) یا حتی کمتر است. سگ‌های متوسط ​​شامل بسیاری از تریرها و اسپانیل‌ها هستند که در دامنه 10 تا 50 پوند (4.5 تا 23 کیلوگرم) وزن دارند.

بزرگترها هنوز رتریور‌ها (سگ‌های مخصوص شکار)، شپرد‌ها و ستر‌ها (توله شکاری و پشمالویی) هستند که وزن آنها اغلب 65 تا 100 پوند (30 تا 45 کیلوگرم) است.

 سرانجام، نژادهای غول پیکر مانند مستی ، کوموندور و سنت برنارد، می‌توانند به 91 پوند (91 کیلوگرم) نزدیک شوند یا از آن فراتر روند. البته، اندازه‌ها در نژاد‌ها متفاوت است، بطور معمول نرها از ماده‌ها بزرگتر هستند. سگ‌های نژاد مخلوط همه دامنه‌های اندازه را شامل می‌شوند.

متابولیسم

متابولیسم سگ‌ها از انسان بیشتر است. آنها سریعتر نفس می‌کشند، خون را سریعتر پمپاژ می‌کنند، سریعتر بالغ می‌شوند و دمای بدن طبیعی بالاتری دارند. به نظر می‌رسد انرژی سگ‌های جوان حتی بیشتر از کودکان است.

با این حال این متابولیسم بالا با طول عمر کوتاه تری همراه است. یک قاعده رایج این است که 1 سال سگ برای 2 سال اول تقریبا برابر10 تا 12 سال انسان است و بعد از آن 4 سال انسان (هر سال سگ).

طول عمر واقعی به سلامتی و اندازه آن‌ها بستگی دارد، نژادهای کوچک عموماً بیشتر از نژادهای بزرگ تر زندگی می‌کنند.

تنظیم دما

سگ‌ها به طور کلی در حفظ گرما بسیار بهتر از خنک کردن خودشان هستند. در سگ‌های سورتمه دار، که حتی در دمای شدید هوا می‌توانند در فضای باز زنده بمانند، خز مانند یک پتو عایق عمل می‌کند که گرمای تولید شده توسط متابولیسم بالای سگ را حفظ می‌کند.

با این حال در هوای گرم یا مرطوب، اکثر سگ‌ها با مشکل روبرو می‌شوند. سگ‌ها نمی توانند عرق کنند، که این یک شکل موثر خنک کننده تبخیری است. در عوض، سگ‌ها در درجه اول با نفس نفس زدن گرما را از دست می‌دهند.

این تنفس‌های سریع (10 برابر سریعتر از حالت عادی) تلاشی برای از دست دادن گرما از طریق تبخیر با انتقال هوای گرم و پر از رطوبت به داخل و خارج است.

در حین نفس کشیدن کوتاه و کم عمق، می‌توان هوای کمی را در ریه‌ها رد و بدل کرد. در حقیقت، سگ‌ها باید نفس نفس خود را به طور دوره ای متوقف کنند تا نفس راحتی بکشند.

نوشیدن آب به خنک شدن سگ‌ها نیز کمک می‌کند و موی سگ به عایق بندی خورشید کمک می‌کند.

از آنجا که سیستم خنک کننده سگ‌ها نسبتاً ضعیف است، شرایط خاص تابستان می‌تواند خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی آن‌ها باشد. متاسفانه سالانه بسیاری از سگ‌ها در اثر گرمازدگی می‌میرند.

شایع ترین مشکل مربوط به تعطیلی اتومبیل پارک شده است. دمای داخل اتومبیل پارک شده حتی با پایین کشیدن شیشه‌ها می‌تواند در تابستان به سرعت به 150 درجه فارنهایت (66 درجه سانتیگراد) یا بیشتر برسد، که باعث گرمازدگی و مرگ در عرض چند دقیقه می‌شود.

 سایر موارد خطرناک شامل قلم یا آفتاب بستن (بدون دسترسی به سایه) یا قفل شدن در یک جعبه مسافرتی با تهویه مناسب است.

روش‌های خنک نگه داشتن سگ‌ها در هوای گرم شامل تهویه هوا، مه پاش، سایه، فرو رفتن در استخر آبگیر یا پاشیدن آرام آب با شلنگ باغ است.

مرطوب نگه داشتن سگ‌ها در طول گرمای روز، روشی را برای خنک سازی تبخیری فراهم می‌کند. مقدار زیادی آب آشامیدنی خنک و تازه باید همیشه در دسترس باشد.

حواس

سگ‌ها پنج حس مشابهی دارند که انسان‌ها نیز دارند اما در درجات بسیار متفاوت. برخی از حواس نسبت به افراد کمتر رشد کرده اند و دیگران حساسیت فوق العاده ای دارند.

منظره

سگ‌ها بسیار بهتر از مردم می‌توانند حرکت و نور را ببینند. در شبکیه چشم سگ‌ها نوع خاصی از سلول‌ها وجود دارد که میله نامیده می‌شوند که در جمع آوری نور کم مناسب است، بنابراین سگ‌ها دید در شب بهتری دارند.

یک لایه بازتابنده در چشم سگ، به نام tapetum lucidum، نور ورودی را بزرگتر می‌کند. این لایه بازتابنده هنگام تابش نور (به عنوان مثال چراغهای جلوی اتومبیل‌های عبوری) به چشم سگ‌ها یک براقیت آبی یا مایل به سبز می‌بخشد.

با این حال سگ‌ها به اندازه افراد قدرت بینایی ندارند، به این معنی که آنها نمی توانند جزئیات خوب را نیز تشخیص دهند. آنها همچنین نمی توانند رنگها را از هم متمایز کنند زیرا سلولهای کمتری در شبکیه آن‌ها به نام مخروط وجود دارد که وظیفه بینایی رنگ را دارند. برخلاف تصور عمومی، سگ‌ها کاملاً کور رنگ نیستند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد چشم سگ غشای تحریک کننده است که پلک سوم نیز نامیده می‌شود. این پلک اضافی صورتی مایل به سفید است و در زیر پلک‌های دیگر در گوشه داخلی (نزدیک بینی) چشم دیده می‌شود.

پلک سوم در صورت نیاز برای محافظت از کره چشم در برابر خراش (به عنوان مثال، هنگام سفر از طریق مسواک) یا در پاسخ به التهاب، به سمت بالا می‌رود.

شنیدن

کانال گوش سگ بسیار عمیق تر از کانال انسان است و یک قیف بهتر برای انتقال صدا به پرده گوش ایجاد می‌کند. سگ متوسط ​​می تواند حدود 4 برابر بهتر از یک انسان متوسط ​​بشنود، از جمله صداهایی با فرکانسی بالاتر از آنچه توسط گوش انسان قابل تشخیص است.

سگ‌ها همچنین در تشخیص جهت صدا که سازگاری مفید برای شکار است، بهتر هستند. متأسفانه این کانال گوش عمیق تر، سگ‌ها را مستعد مشکلات گوش می‌کند. چربی، موم و رطوبت می‌توانند در گوش جمع شده و منجر به التهاب و عفونت شوند.

گوش‌های مساوی یا موهای داخل گوش بیشتر باعث تهویه هوا می‌شوند و اوضاع را بدتر می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از سگ‌ها به تمیز کردن مکرر گوش نیاز دارند.

​بو و طعم

سگ‌ها بویایی فوق العاده حادی دارند. حساسیت آن در حدود یک میلیون برابر انسان است. آنها می‌توانند بوها را در سطح بسیار پایین تشخیص دهند و می‌توانند بوهایی را که کاملاً متفاوت هستند تشخیص دهند.

به همین دلیل سگ‌ها می‌توانند مواد مخدر و مواد منفجره را در فرودگاه بو کنند، به جستجوی قربانیان انسانی در مناطق فاجعه (از جمله قربانیان در زیر آب) بپردازند و ردیابی رایحه مجرمان را دنبال کنند.

مولکول‌های بو در رطوبت محل داخلی بینی سگ حل می‌شوند. سپس سیگنال‌ها از غشای بویایی بینی به مرکز بویایی مغز ارسال می‌شوند که در سگ‌ها 40 برابر بیشتر از انسان است.

سگ‌ها همچنین عضوی در سقف دهان دارند که به آنها امکان می‌دهد بوی خاصی را بچشند. همانند انسان ها، طعم و بو در سگ‌ها نیز ارتباط تنگاتنگی دارد.

با این حال سگ‌ها اطلاعات بسیار بیشتری از غذا از طریق بو از غذا دریافت می‌کنند. سگ‌ها تقریباً یک ششم تعداد جوانه‌های چشایی انسان را دارند و حس متمایز چشایی آنها در واقع کاملاً ضعیف است.

حرکت

ماهیچه ها، تاندون ها، مفاصل و رباط‌های سگ‌ها بیشتر از دیگر حیوانات است. هر 4 اندام سگ برای جابجایی حداکثر است، از پیاده روی ثابت تا دو سرعت.

از بسیاری جهات، سگ‌ها مانند اسب می‌دوند و همان 4 نوع راه رفتن را دارند: پیاده روی، تروت، کانتر و گالوپ. استخوان‌های سگ قابل مقایسه با استخوان‌های بلند دست و پای ما در پایین ساق‌ها است.

هاک زاویه دار در پا‌های عقب با مچ پا در افراد قابل مقایسه است. اکثر سگ‌ها می‌توانند شنا کنند، اگرچه برخی نژادها که به طور خاص برای شنا متولد شده اند (به عنوان مثال رتریور) می‌توانند بهتر از دیگر سگ‌ها شنا کنند (مانند بولداگ).

پد و ناخن

پنجه سگ شامل ساختارهای خاصی است که به سگ کمک می‌کند تا از طریق سطوح مختلف حرکت کند. پایین پنجه توسط بالشتک‌های انعطاف پذیر و ضخیم پوشانده شده است که پس از سالها سایش مداوم در تماس مستقیم با زمین، پینه می‌شود.

این لنت‌ها از پنجه محافظت می‌کنند و به ایجاد ایمنی در برابر بسیاری از انواع سطوح کمک می‌کنند. ناخن‌های پا در هنگام دویدن به ایجاد کشش کمک می‌کنند و همچنین برای حفر استفاده می‌شوند.

ناخن‌های پای سگ ساختارهای ضخیم و شکننده ای دارند که از پروتئینی به نام کراتین (درست مثل مو) تشکیل شده اند. یک منبع زیاد خونی کوتیکول (یا سریع) ناخن در حال رشد را تغذیه می‌کند.

اجتناب از این رگ‌های خونی هنگام اصلاح ناخن‌های پا می‌تواند دشوار باشد، به خصوص هنگامی که ناخن‌ها تاریک هستند. صرف نظر از این، کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ناخن هایی که هنگام دویدن یا پریدن قفل می‌شوند یا می‌شکنند می‌توانند باعث خونریزی و درد قابل توجهی شوند.

ناخن‌های شکسته باید توسط دامپزشک معاینه شود، وی می‌تواند قسمت شکسته شده ناخن را کوتاه کند ، زخم را درمان کند تا خونریزی متوقف شود و از عفونت جلوگیری شود.

سگ‌ها دارای معادل ابتدایی انگشت شست انسان به نام چنگال شبنم هستند که در قسمت میانی پنجه‌های جلویی یا ساق‌های جلویی پایین دیده می‌شوند. پنجه‌های شبنم عملکردی ندارند، بلکه معمولاً گیر می‌کنند و می‌شکنند.

چنگال شبنم را نیز باید به صورت دوره ای کوتاه کرد تا از گرفتگی و همین طور از پیچ خوردن در اطراف و رشد آن در پا جلوگیری شود. آنها معمولاً در توله سگ‌های بسیار جوان به عنوان یک روش جراحی اضافی در هنگام عقیم سازی سگ‌ها برداشته می‌شوند.

​پوست و مو

پوست سگ دارای چندین لایه است، از جمله یک اپیدرم خارجی که به طور مداوم جایگزین می‌شود و یک اپیدرم داخلی که شامل اعصاب و رگ‌های خونی است. پوست سگ نازک تر و حساس تر از پوست انسان است.

سگ‌ها را باید فقط با شامپوهایی که مخصوص حیوانات اهلی ساخته شده است شست. شامپوها و سایر محصولات موضعی برای انسان‌ها می‌توانند باعث تحریک پوست سگ شوند و باید از آنها اجتناب شود.

خز سگ از فولیکول‌های مو در پوست رشد می‌کند. سگ‌ها فولیکول‌های موی ترکیبی دارند، موی مرکزی (محافظ) که توسط 3 تا 15 تار موی ثانویه احاطه شده از همان منافذ احاطه شده است.

غدد چربی (روغنی) موجود در پوست، موها را چرب می‌کنند و موی بدن را براق و مقاوم در برابر آب نگه می‌دارند. رشد مو توسط عوامل مختلفی از جمله تغذیه، هورمون‌ها و زمان سال کنترل می‌شود.

به طور کلی موی سگ‌ها با سرعت ثابت پایین در تمام طول سال ریخته می‌شوند و دوره‌های ریزش آنها در بهار و پاییز افزایش می‌یابد. ریزش مو به تدریج و بدون وصله‌های طاسی جایگزین مو می‌شود (که می‌تواند نشانه ای از بیماری باشد و باید مورد بررسی قرار گیرد).

وظایف اصلی مو محافظت از پوست و کمک به تنظیم دما است. خز هوا را به دام می‌اندازد، که لایه ای از عایق را در برابر سرما فراهم می‌کند. عضلات کوچک متصل به موهای محافظ به سگ‌ها اجازه می‌دهند تا این موها را بالا ببرند، که باعث بهبود دام گرفتگی هوا می‌شود.

سگ‌ها نیز مو‌های خود را به عنوان حرکتی تهدیدآمیز در پاسخ به خطر بالا می‌برند. نژادهای مختلف سگ‌ها دارای انواع مختلفی از مو هستند. نژاد‌های اقلیم‌های شمالی (مانند هاسکی و مالاموتس) دارای زیرپوش نرم و ضعیفی هستند که عایق بندی بهتری را در برابر هوای سرد فراهم می‌کند.

نژاد‌های واتر (به عنوان مثال رتریورها) دارای موهای محافظ بلند و سفت بیشتری برای محافظت از پوست و زیرپوش در برابر شرایط سخت محیطی هستند. نژاد‌های واتر همچنین ترشحات کافی روغن برای چربی مو دارند.

نژاد هایی که از آب و هوای گرم تر هستند پوشش کوتاه تری دارند که فقط برای سایه انداختن پوست طراحی شده اند. پودل‌ها موهای فرفری و ظریفی دارند که به مراتب کمتر از نژادهای دیگر است.

دندان و دهان

سگ‌ها مانند اجداد گرگ خود گوشت خوار هستند و دندان هایشان برای تهیه و پاره کردن گوشت طراحی شده اند. آنها 28 دندان شیری (شیری) دارند که با 42 دندان دائمی (بالغ) بین 2 تا 7 ماهگی جایگزین می‌شوند.

انواع مختلف دندان‌ها بسته به موقعیتی که در دهان دارند عملکرد‌های ویژه ای دارند. دندان‌های جلویی که شامل 12 دندان برش و 4 دندان بزرگ دندان نیش (دندان‌های چشم) هستند، برای گاز گرفتن و پارگی طراحی شده اند.

دندان‌های پرمولر و مولر عقب غذا را به قطعات کوچکتر خرد می‌کنند تا بتوانند بلعیده شوند.

دهان همچنین حاوی غدد بزاقی است که بزاق ترشح می‌کند و غذا را چرب می‌کند و هضم را تسهیل می‌کند. زبان به هدایت غذا به پشت گلو کمک می‌کند و برای لیسیدن تکه‌های کوچک غذا و جمع شدن آب مهم است.

سگ‌ها نیز به عنوان نشانه مهرورزی یا تبعیت، یا هر دو، لیس می‌زنند.

دستگاه گوارش و ادرار

دستگاه گوارش شامل معده، روده کوچک و روده بزرگ است. این سیستم غذا را به مواد مغذی مفید تبدیل می‌کند، آب را جذب می‌کند و ضایعات را دفع می‌کند.

مشکلات گوارشی اغلب به صورت استفراغ یا اسهال ظاهر می‌شود که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله عفونت‌های ویروسی.

کرمها؛ یا بلع استخوان، چوب، یا سایر مواد خارجی.

سیستم ادراری مواد زائد نیتروژن دار را جلوگیری از تجزیه پروتئین از بین می‌برد و به کنترل سطح مایعات کمک می‌کند. مواد زائد توسط کلیه‌ها فیلتر شده و سپس از طریق حالب‌ها برای ذخیره سازی به مثانه ادرار ارسال می‌شوند. ادرار از طریق مجرای ادرار از بدن خارج می‌شود. در مردان، مجرای ادرار به عنوان یک کانال برای اسپرم در هنگام جمع شدن دو برابر می‌شود. عفونت ادراری در زنان بسیار شایع است و معمولاً به صورت دریبل مکرر ادرار نشان داده می‌شود که ممکن است به خون آغشته شود.

هر دو مشکل ادراری و گوارشی اغلب با فشار در هنگام دفع ادرار یا مدفوع همراه هستند. در نگاه اول، ممکن است برای صاحبان سگ تشخیص این مشکل دشوار باشد.

 بنابراین مهم است که حواستان به سگ خود باشد و به نوع و رنگ ادرار و مدفوع دقت کنید. دامپزشک شما ممکن است یک نمونه از ادرار یا مدفوع یا هر دو را درخواست کند. اسهال معمولاً از مدفوع مکرر، نرم یا آبریزش تشکیل می‌شود که ممکن است رنگ متفاوتی (معمولاً زرد، خاکستری یا سیاه) نسبت به حالت معمول داشته باشد.

هر نشانه ای از خون در مدفوع توجه دامپزشک را جلب می‌کند. تلاش‌های مکرر و غیرمولد برای دفع مدفوع می‌تواند نشانه یبوست جدی یا انسداد روده باشد که می‌تواند یک وضعیت اضطراری باشد.

اگر سگ شکمی متشنج و دردناک داشته باشد یا فقط مقادیر کمی از مدفوع خونی و ژل مانند را منتقل کند، توجه سریع دامپزشک مورد نیاز است.

غدد مقعدی

مالش دست و پا زدن یا اسکوت معمولاً با غدد مقعد تحت تأثیر در ارتباط است، گرچه می‌تواند با یک مشکل هضم اشتباه شود. غدد مقعدی در موقعیتی از ساعت 4 و 8 در اطراف مقعد در لایه ای از عضله قرار دارند.

این غدد حاوی ترشحاتی با بوی بد است که به طور معمول در حین دفع مدفوع عمل می‌کند. ترشحات اغلب ضخیم می‌شوند، که می‌تواند مجرا را وصل کند، باعث فشار و تحریک می‌شود که می‌تواند منجر به عفونت شود. بسیاری از سگ‌ها باید طبق برنامه منظم غدد مقعدی خود را توسط دامپزشک تخلیه کنند.