۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

معرفی آلوده‌ترین شهرهای جهان/ ذرات معلق آسیب‌رسان به ریه در کدام مناطق بیشتر است؟

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۰۵
کد خبر: 514235
معرفی آلوده‌ترین شهرهای جهان/ ذرات معلق آسیب‌رسان به ریه در کدام مناطق بیشتر است؟

طبق بررسی‌های انجام شده، دهلی برای سومین سال متوالی عنوان آلوده‌ترین شهر جهان را از آن خود کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، بر اساس بررسی انجام شده توسط IQAir، یک گروه سوئیسی که سطح کیفیت هوا را بر اساس ذرات معلق که به ریه آسیب می‌رسانند و با عنوان PM2.5 معرفی می‌شوند اندازه‌گیری می‌کند، دهلی در سال 2020 برای سومین سال متوالی لقب آلوده‌ترین شهر جهان را از آن خود کرد.

بر اساس گزارش کیفیت هوای IQAir در سال 2020، که داده‌ها را از 106کشور جهان جمع‌آوری کرده، مشاهده شد که از 50شهر جهان که بیشترین آلودگی هوا را دارند، 35مورد در هند قرار دارد.

گفتنی است که این یافته‌ها بر اساس میانگین سالانه ذرات معلق PM2.5 بود که باید گفت قطر این ذرات 2.5میکرون بوده و به راحتی توانایی ورود به مجاری ریه را دارند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض PM2.5 می‌تواند منجر به بیماری‌های مهلک همچون سرطان و مشکلات قلبی شود.

در سال 2020، میانگین غلظت سالانه ذرات PM2.5 در دهلی، 84.1 در یک متر مکعب هوا بود که نشان می‌دهد میزان آن دو برابر سطح پکن، چهاردهمین شهر آلوده جهان بوده است.

طبق مطالعات انجام شده، آلودگی هوا سبب 54هزار مرگ زودرس در دهلی در سال 2020 شده است. با وجود کاهش 11درصدی میانگین سالانه سطح PM2.5 به دلیل محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل شیوع ویروس کرونا در سال گذشته، هند پس از بنگلادش و پاکستان به عنوان سومین کشور آلوده جهان شناخته شد.

قابل ذکر است که در سال 2020، بدترین کیفیت هوای ثبت شده در جنوب آسیا مشاهده شد. سال گذشته، 20میلیون نفر از ساکنان دهلی که به دلیل قرنطینه در تابستان شاهد تمیزترین هوای شهر خود بودند، در زمستان به دلیل افزایش چشمگیر حوادث آتش‌سوزی در پنجاب، باز هم دچار چالش هوای سمی شدند.