۰ نفر

روایت سخنگوی دولت از دیدار با مرحوم نجف دریابندری

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۲۰
کد خبر: 438010
روایت سخنگوی دولت از دیدار با مرحوم نجف دریابندری

سخنگوی دولت در یادداشتی در اینستاگرام درباره دیدارش با مرحوم نجف دریابندی در بیمارستان نوشت:نجف دریابندری از استعدادهای کم‌نظیری بود که با زحمت و تلاش در طول سالهای فعالیت خود بیش از ۲۰اثر برجسته ادبی و فلسفی دنیا را به فارسی ترجمه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در یادداشت اینستاگرامی علی ربیعی آمده است:

حضرت مستطاب
زنده یاد نجف دریابندری در پانزدهم اردیبهشت ماه ۹۹ دیده از جهان بربست و به دیار حق شتافت.
سال ۹۳ که نجف دریابندری در بستر بیماری بود به همراه آقای ابوترابی _نایب رییس وقت مجلس_ و دکتر کوثری _رییس انتشارات علمی و فرهنگی_ برای عیادت به دیدنش رفته و به پاس حقی که به گردن فرهنگ و ادب ایران و روشن نگه داشتن چراغ ادب فارسی دارد به او ادای احترام کردم.
نجف دریابندری از استعدادهای کم‌نظیری بود که با زحمت و تلاش در طول سالهای فعالیت خود بیش از ۲۰ اثر برجسته ادبی و فلسفی دنیا را به فارسی ترجمه کرد.
او فقط یک مترجم برجسته نبود بلکه مجموعه‌ای از مقالات و یادداشت‌ها دارد که با شیوایی در حوزه‌های مختلف نگاشته شده است.
وقتی پیرمرد و دریا را با ترجمه روان نجف دریابندری می‌خوانیم انگار سوار بر قایق، همسفر پیرمرد بر روی بیکران دریا به صید نیزه‌ماهی می‌رویم. از ترجمه‌های متعدد ارزشمند و تالیفات پر از اندیشه‌اش که بگذریم، کتاب مستطاب آشپزی او متفاوت با دیگر کارهایش، حکایتی دیگر دارد و ساده دلنشین، مهمان اکثر خانه‌های ایرانی است. این کتاب در واقع فقط دستور آشپزی نیست بلکه یادگار یک عمر زندگی با همسری مهربان است و در دل هر عبارت آن، نوعی ریاضت و عشق ورزیدن به زندگی مستتر است. شاید این کتاب محصول نوعی فارغ شدن دریابندری از بند کلمات و پرداختن به جوهر و اصل زندگی است.
درگذشت دریابندری، دو افسوس بر دل می‌گذارد، یکی فقدان او به عنوان "گنجینه زنده بشری در میراث خوراک که در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران) به‌ثبت رسیده" و حضور و قلمش برای چند نسل لذت روحی به همراه داشته است و یک دریغ بزرگتر آن که در جامعه ایران افرادی چون دریابندری به ندرت برنمی‌کشند.
یادش گرامی باد