۰ نفر

وضعیت خدمت مشمولانی که امسال کنکوری بودند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۰۳
کد خبر: 437607
وضعیت خدمت مشمولانی که امسال کنکوری بودند

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا به تشریح وضعیت خدمت مشمولانی پرداخت که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا هنوز نتوانسته کنکور بدهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سردار تقی مهری، با اشاره به وضعیت خدمت مشمولانی که امسال کنکوری بودند، اظهار کرد: برابر قانون کسانی که به سن ۲۰ سالگی می‌رسند، ۱۸ سال آنها تمام می‌شود و حداکثر تا ۲۰ سالگی باید وضعیت سربازی خود را معلوم کنند، البته از ۱۸ تا ۲۰ سالگی می‌توانند معافیت تحصیلی بگیرند.

وی افزود: افرادی هستند که به عنوان به مثال امسال خرداد ماه امسال دیپلم می‌گیرند این افراد یک سال زمان دارد تا به خدمت سربازی بیاید یعنی تغییر تاریخ کنکور تغییری در وضعیت اینها ندارد چراکه تا خرداد سال آینده این افراد مهلت دارند تا دانشگاه قبول شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا بیان کرد: بنابراین کسانی که در خرداد امسال دیپلم گرفتند یک سال زمان و مهلت معرفی دارند که برای خدمت سربازی بیایند. در واقع می‌توانند در کنکور امسال که شهریور ماه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

ارائه مهلت یک ساله به لیسانسه‌ها از سوی دانشگاه

سردار مهری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت خدمت مشمولان دانشجو که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند و باید کنکور ارشد و یا دکترا می‌دادند و الان زمان این آزمون هم به تأخیر افتاده است، گفت: کسانی که در مقطع دکترا هستند یا مقاطع فوق لیسانس می‌خواهند شرکت کنند بستگی به شرایط فرد داد. به عنوان مثال لیسانسه‌ها ۵ سال وقت دارند. حتی اگر دچار مشکل شوند همانند کرونا که پیش آمده دانشگاه اجازه دارد، کمیسیون برگزار می‌کنند و یک سال به آنها اجازه دهد که ادامه تحصیل بدهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مدت زمان تحصیل فردی بیشتر از ۵ سال برای گرفتن لیسانس پیوسته طول کشید و به دلیلی عقب افتاد در کمیسیون یک سال دیگر هم به او اجازه می‌دهند. یعنی ۶ سال وقت دارد لیسانس خود را بگیرد و هیچ مشکلی هم از نظر وظیفه عمومی ندارد.

به گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در حال حاضر دیپلمه‌ای نداریم که اجازه شرکت در کنکور را نداشته باشد چراکه هر کسی الان دیپلم گرفت یک سال فرصت دارد تعیین تکلیف سربازی خود را انجام دهد و یک بار هم کنکور را اجازه دارد شرکت کند.

احتمال دادن یک بازه زمانی به مشمولانی که برای بار دوم می‌خواهند کنکور بدهند

سردار مهری در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ستاد کل نیروهای مسلح برای کسانی که کنکور سال گذشته را قبول نشدند و امسال قصد داشتند تا بار دیگر در کنکور شرکت کنند ولی به دلیل کرونا و تعویق آزمون‌ها این شانس را از دست دادند، مهلتی در نظر بگیرد تا بتواند از شانس خود استفاده کنند، گفت: این را مطلع نیستم مگر آموزش و پرورش یا هر نهاد دیگری از ستاد کل نیروهای مسلح درخواست کند و آنها تصمیم جدیدی در این باره بگیرند.

به گفته وی تا به این لحظه هنوز نه آموزش و پرورش و نه وزارت علوم و نه هیچ نهاد دیگری این درخواست را نه از ستاد کل نیروهای مسلح و نه از سازمان وظیفه عمومی ناجا نداشته است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در پایان گفت: تمامی دیپلمه‌ها نگران نباشند و استرس هم نداشته باشند چراکه همه می‌توانند یک بار در کنکور شرکت کنند.