۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش آخرین وضعیت شبکه شاد را تشریح کرد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۵۹
کد خبر: 435932
وزیر آموزش و پرورش آخرین وضعیت شبکه شاد را تشریح کرد

محسن حاجی میرزایی در برنامه ای تلویزیونی آخرین وضعیت پایان سال تحصیلی، امکان بازگشایی مدارس در برخی استانها، وضعیت استخدام معلمان حق التدریس و آخرین وضعیت شبکه دانش اموزی شاد را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شامگاه امشب در برنامه تیتر دو شبکه خبر با تبریک روز معلم گفت: معلمان این روزها با تجربه جدیدی دست و پنجه نرم می کنند. کرونا آموزش در دنیا را متاثر کرد. در این دوره شاهد خلاقیت های کم نظیری بودیم از سوی فرهنگیان عزیز که فرزندان جامعه از آموزش محروم نباشند و چون این پدیده جهانی است اقدامات همه دنیا در این بخش مورد داوری قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در مورد برنامه شاد نکته‌ای که باید بگویم این است که چرا رفتیم سراغ شبکه شاد. وقتی تعطیلاتی طولانی می شود باید تدبیر کنیم. نمی توانیم با عمر و فرصت جوانانمان بی تفاوت باشیم. یک دوره آموزشی را ثبت نام کردند و ۵ ماه را مطابق ۷۰ درصد محتوای آموزشی گذراندند و نسبت به بقیه آن نمی توانیم بی تفاوت باشیم. کمک تلویزیون در این دوره بسیار بی نظیر بوده است و جامعه مخاطب استقبال کردند ولی این روش تعاملی نبود و ارتباط گرمی میان معلم و دانش آموزان برقرار نبود.

وی ادامه داد: لازم بود امکانی فراهم کنیم که ارتباط واقعی معلم و دانش آموز که در واقعیت هست در بخش مجازی باشد و یک تعامل دوطرفه باشد. یک برنامه اختصاصی طراحی شد تحت عنوان شبکه اجتماعی دانش آموزان که مخفف آن شاد می شود. برخی به ما می گویند خوب بود قبلاً تست می کردید و در جمعیت محدودتری انجام می دادید ولی ما فرصت نداشتیم و باید تا قبل از پایان سال تحصیلی انجام می دادیم. خوشبختانه اقبال خوبی از سوی فرهنگیان و دانش آموزان شده است. بیش از ۱۰ میلیون دانش آموزان از مجموع ۱۴ دانش آموز ما عضو شبکه شاد هستند و ترافیک روزانه را که بررسی می کنیم بیش از ۷ میلیون در این سامانه فعال هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به تدریج مسائل و مشکلات سامانه شاد بررسی و رفع می شود ولی ما چون می خواستیم دانش آموزان در همان ترکیبی که در کلاس حقیقی بودند در این فضا باشند باید تمهیداتی می اندیشیدیم و برخی وقفه ها برای این بود ولی گروه فنی به ما اطمینان دادند سرعت بارگذاری دانلود از نمونه خارجی آن مثل تلگرام و واتس آپ بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما مسئول هستیم آموزش همه دانش آموزان را تامین کنیم و اولین ماموریت به مدیران مدارس سراسر کشور دادیم این است که چه تعداد از دانش آموزانشان تحت پوشش نیستند و داشبوردی تهیه شده که می توانیم تک تک مدارس را بررسی کنیم و دلایل متنوع عدم دسترسی به این شبکه را بررسی کنیم و شبکه شاد روش اولویت دار ماست ولی روش انحصاری ما نیست برای ۴۰ درصد بقیه تدبیر می کنیم. روش های جایگزینی داریم. اما چرا اصرار داریم شاد باید باشد؟ برای اینکه ۶۰ درصد مشکلات ما را حل می کند و ممکن است در پاییز آینده با تهاجم این ویروس رو به رو شویم و اگر ناگزیر از تعطیلی مدارس باشیم این مرحله آزمون و خطا را گذراندیم. این بستر ظرفیت مشخصی را به ما می دهد. اگر هم مدارس دایر شود این می تواند دستیار آموزشی باشد و در راستای عدالت آموزشی باشد.

آخرین وضعیت پایان سال تحصیلی از زبان وزیر آموزش و پرورش

حاجی میرزایی درباره پایان سال تحصیلی و برگزاری ازمون ها گفت: در دوره ابتدایی ارزیابی توصیفی است و با نظر معلمان و از مجموعه فعالیت های دانش آموزان انجام خواهد شد و هیچ امتحانی نخواهد بود. برای سایر دانش آموزان زود است که درباره آزمون صحبت کنیم. در این شبکه شاد امکانی داریم که حضور و غیاب دانش آموزان را بررسی می کند و هم امکانی دارد که معلمان بتوانند در این فضا آزمون بگیرند. اگر بتوانیم آزمون را حضوری برگزار کنیم که انجام می دهیم اما اگر وزارت بهداشت ما را منع کند، شرایطی را فراهم کرده ایم برای غیرحضوری برگزار کردن آزمون.

وی ادامه داد: در مورد پایه دوازدهم چون دانش آموزان باید کنکور بدهند و نگران وضعیت خود هستند تکلیف را زودتر روشن کرده ایم و آزمون قطعاً حضوری است. محتوای آموزشی ما در پایه دوازدهم معمولش این است که تا قبل سال پایان می پذیرد. به هر حال بیش از ۸۰ درصد محتوای پایه دوازدهم تا بهمن آموزش داده شده است و اردیبهشت را برای مرور و تکمیل این آموزش ها قرار دادیم. از ۱۷ خرداد به مدت سه هفته این آزمون ها برگزار می شود و سه هفته هم وقفه هست تا کنکور برگزار شود.

حاجی میرزایی درباره اینکه آیا ممکن است با تصمیم ستاد ملی کرونا این تاریخ ها به تعویق بیفتد نیز بیان کرد: بله ممکن است به هر دلیلی ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه دیگری داشته باشد ولی ما موظف بودیم اعلام کنیم که از چه تاریخی آمادگی برگزاری امتحانات نهایی را داریم.

وی درباره ظرفیت شبکه شاد برای برگزاری آزمون های آنلاین گفت: همکاران ما دارند بررسی می کنند شرایط برگزاری آزمون های آنلاین را و امکانی از طریق سامانه شاد را هم بررسی می کنند و همین الان هم تقریباً این فضای آزمون غیرحضوری در این فضا انجام می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه به طور قطع سال تحصیلی فعلی بدون بازگشایی مدارس به پایان می رسد یا امکان بازگشایی مدارس وجود دارد، نیز گفت: ما نمی توانیم درباره بازگشتن بچه ها به مدرسه دقیق چیزی را اعلام کنیم. اما به هر حال یک اسفند و نیمه فروردین و نیمه‌ای از اردیبهشت را داریم که بچه ها به مدرسه نرفتند. درست است به روش های مختلف آموزش را ادامه دادیم ولی باید مطمئن باشیم که آیا همه آموزش دیده اند و اینکه ارزیابی کنیم آموزش ها به چه صورت رخ داده است. در دنیا به تدریج و متناسب با شرایط افول بحران کرونا زمزمه هایی برای بازگشایی واحدهای آموزشی شنیده می شود. نکته این است که همه ابزارهایی که برای آموزش بچه ها در زمان تعطیلی اجباری مدارس انجام شده، نمی تواند جایگزین مدرسه و کلاس حضوری باشد و ممکن است متناسب با سیاست هایی که وزارت بهداشت اعلام می کند، در برخی مناطقی که خطری دانش آموزان را تهدید نمی کند، مدرسه هم باز شود. به هر حال در این مورد ملاحظات بسیار است از جمله تاثیری که بازگشایی مدارس روی ترافیک شهری می گذارد و یا امکان فاصله گذاری در مدارس ایجاد شود و… اگر جایی احساس شود که از نظر رعایت استانداردها مشکلی نیست، شاید با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا مدارس هم دایر شود.

وی گفت: استاندارد ما این است که زمان تحصیلی سال آینده تحصیلی را تهدید نکند. پیش بینی من این است که پایان خردادماه پرونده سال تحصیلی فعلی برای همه مقاطع به جز مقطع دوازدهم بسته شود.

حاجی میرزایی درباره اینکه آیا تصمیم دارید سال تحصیلی آتی را زودتر از مهر آغاز کنید، بیان کرد: چنین تصمیمی تا کنون گرفته نشده است. اگر بتوانیم تمام آموزش های لازم را ارائه دهیم نیازی به آغاز زودتر سال تحصیلی نیست.

وی درباره موضوع اینترنت رایگان برای استفاده زا بستر آموزش ها در فضای شاد نیز گفت: تکلیفی برای وزارت ارتباطات گذاشته شده است که این کار را انجام دهند و ما هم پیگیر هستیم که صورت بگیرد و الان برای معلمان بسته های اینترنتی را در نظر گرفته اند. ما اگر بخواهیم در بستر فضای شاد حرکت موثری داشته باشیم باید اینترنت آن رایگان باشد.

تعیین تکلیف پرداخت شهریه مدارس غیردولتی

حاجی میرزایی درباره تکلیف پرداخت شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: شهریه دو جزء دارد. یک جزء برای فعالیت های اصلی آموزشی پرداخت می شود و طبق دستورالعملی تعیین می شود و در اختیار تک تک شهرها قرار می گیرد و این در ازای آموزش است و این مدارس موظف هستند آموزش را ارائه دهند و این هزینه بابت آموزش داده می شود باید کارش انجام شود و صحبت از بازپس گیری آن هم در میان نیست ولی بخشی از شهریه بابت اتفاقاتی است که به دلیل تعطیلات رخ نداده مثل سرویس مدارس و یا کلاس های فوق برنامه و یا ناهار و… والدین برای این موارد نباید هزینه‌ای پرداخت کنند. ضمن اینکه ما برای حمایت از موسسان مدارس غیردولتی این امکان را فراهم کرده ایم که به ازای هر نفر شاغل در آن مجموعه ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره تعلق بگیرد. اگر واحد آموزشی تعدیل نیرویی داشته باشد یا حقوق کارکنان و معلمانش را ندهد از این امکان محروم می شود.

وی همچنین درباره مراحل استخدام معلمان حق التدریس و نهضت سوادآموزی نیز گفت: قانون ماموریتی را در این زمینه به ما داده است و خردادماه آزمون معلمان نهضت سوادآموزی برگزار می شود و باید یک دوره یکساله را بگذرانند و بعد تبدیل وضعیت شوند و معلمان حق التدریس نیز همچنین. فرایندهای اجرایی آن آغاز شده است.

تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تکلیف رتبه بندی معلمان نیز بیان کرد: ما یک رتبه بندی را سال ۹۴ انجام دادیم و سال ۹۸ آن را ارتقا دادیم. در سال ۹۴ معلمان از یک امتیاز آیتم های فصل دهم قانون امور استخدامی بهره می بردند که سال ۹۸ این به سه آیتم ارتقا یافت. در اسفند امکانی فراهم شد که همه معلمان که نتوانسته بودند از امتیاز افزایش ۵۰ درصدی حقوق که سایر کارکنان دولت از آن بهره برده بودند، استفاده کنند، بهره ببرند. معلمانی که قبلاً افزایش حقوق پیدا کرده بودند چندان در اسفند افزایش حقوق نداشتند اما بیش از ۶۲ درصد معلمان از صفر تا ۵۰ درصد در اسفند به حقوقشان اضافه شد.

وی ادامه داد: یک تفاوتی بین مشاغل آموزشی و مشاغل اداری در این افزایش حقوق وجود دارد که فوق العاده تخصصی است که به معلمان تعلق نمی گیرد و پیگیر هستیم که این آیتم هم به معلمان تعلق بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه معلمان نیز گفت: بیمه طلایی سالهاست دیگر وجود ندارد و صندوق آتیه سازان جایگزین آن شده و روشش اینگونه است که همه ساله مبلغی از معلمان کم می شود و در آن قرار می گیرد و پاسخگوی نیاز درمانی آنهاست. امسال ما این خدمات را توسعه دادیم و همچنین مراکز ارائه خدمات را نیز توسعه دادیم.

وی درباره پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات گفت: تنها بخشی از معوقات آموزش و پرورش در سال ۹۸ که به سال ۹۹ رسید همین بخش بود و ما با کمترین بدهی وارد سال ۹۹ شدیم. موضوع این است که ما مسئول پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات نیستیم و از سرفصل سایر در بودجه به پیمانکاران پول را پرداخت می کنیم و آنها هم متناسب با دریافتی باید حقوق معلمان را بدهند. داریم ارزیابی می کنیم که اگر لازم است در این شیوه اصلاحی انجام بدهیم آن را صورت بدهیم.

وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

حاجی میرزایی درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان که سال ۹۸ بازنشسته شده اند نیز با بیان اینکه تاریخ دقیق این پرداختی مشخص نیست گفت: ما برای بازپرداخت این مبلغ طبق قانون باید اموالی را بفروشیم و پاداش را بدهیم که فرایند طولانی است و پیگیر آن هستیم. سال گذشته متعهد بودیم تا قبل مهرماه آن را پرداخت کنیم که انجام شد. امسال هم تلاش می کنیم ولی دقیق نمی توانم زمانش را بگویم. ضمن اینکه ما واحدهای آموزشی داریم که بتوانیم آنها را بفروشیم اما در عین حال فضای زیادی برای هزینه کردن این مبلغ هم داریم. ۱۸ درصد مدارس ما نیازمند نوسازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و ساخت هستند. فضای آموزش هنوز هم قابل قبول نیست و طبق سند تحول بنیادین باید به ازای هر دانش آموز ۸ متر و ۳۰ سانتی متر فضای آموزشی باشد که در حال حاضر ۵ متر و سی سانتی متر است و در ۱۰ استان حتی زیر این مقدار فضای آموزشی داریم.

آخرین جزئیات اعمال مدرک دوم فرهنگیان در احکام حقوقی

وی در باره آخرین جزئیات اعمال مدرک دوم فرهنگیان در احکام حقوقی شان گفت: مصوبه‌ای در شورای دستمزد هست که هر کارمندی فقط یکبار می تواند مدرکش در حقوقش اعمال شود و معلمان معتقد هستند به دلیل شغل معلمی و نیاز به ارتقا دائمی مدرک باید این قانون استثنا قائل شود که ما هم مخالف آن نیستیم اما کار همواری هم نیست.