۰ نفر

کرونا و خروج اتباع خارجی غیرمجاز از کشور

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۵۹
کد خبر: 435874
کرونا و خروج اتباع خارجی غیرمجاز از کشور

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خروج اتباع خارجی غیرمجاز با شیوع بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محسن ابراهیمی» اظهار داشت: اتباع خارجی که در شرایط موجود از کشور خارج می‌شوند اتباع غیرمجاز و فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.  
وی افزود: شرکت‌هایی که از اتباع خارجی استفاده می‌کنند با وجود شیوع کرونا فعالیت‌هایشان کم شده اما فعال هستند.  
مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار گفت: سال گذشته ٢٠٠ هزار نفر از اتباع خارجی پروانه کار دریافت کردند که با شیوع بیماری کرونا و به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پروانه کار آنها به مدت دو ماه تمدید شد.  
وی گفت: برآورد ما این است که ۷۵۰ هزار اتباع خارجی در بازار کار ایران ‌فعالیت می کنند و تنها نزدیک ۲۵۰ هزار نفر از آنها مجاز هستند و مابقی به صورت غیرمجاز اشتغال دارند.  
ابراهیمی افزود: جنبه مثبت بیماری کرونا این است که اتباع خارجی غیرمجاز به کشور خود بازگشتند و چنانچه بعد از عادی شدن شرایط و برون رفت کشور از بیماری کرونا اتباع خارجی که از کشور خارج شدند بازنگردند تاثیر مثبتی در اشتغال نیروی کار داخلی دارد و افراد می توانند از ظرفیت خالی استفاده کنند.  
وی تاکید کرد: امسال اراده ما بر این است که اتباع غیرمجاز که در کشور فعالیت می کنند تعیین تکلیف شوند و برای همین منظور جریمه روزانه ٣٠۵ هزار تومانی برای کارفرمایانی که از اتباع خارجی استفاده کنند،  درنظر گرفته شده است؛ در اردیبهشت ماه این جریمه ها اعمال شد.  
به گفته ابراهیمی نزدیک ۶٠ درصد اتباع خارجی در صنعت ساختمان فعالیت می کنند و مابقی در مشاغل دیگر فعالیت می کنند.